مصباحی‌مقدم : هیات رئیسه مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه به سوگند خود عمل نکرده است/لاریجانی: کمبود وقت داریم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر مصباحی مقدم که چرا لایحه برنامه ششم از دستور خارج شده است گفت: به دلیل ضیق وقت و لزوم بررسی مواد ارجاعی از شورای نگهبان درخصوص بودجه۹۵ و موادی از لایحه احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه در جلسات پایانی مجلس نهم، برنامه ششم از اولویت بررسی خارج شده است.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به مواد 18 و 184 آیین‌نامه داخلی مجلس افزود: ماده 18 این آیین‌نامه به سوگند هیات رئیسه اشاره دارد و ماده 184 براساس نحوه رسیدگی به گزارشات کمیسیون تلفیق در مورد لوایح توسعه کشور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، گزارش کمیسیون تلفیق برنامه توسعه به چاپ رسید و براساس ماده 184 آیین‌نامه، رسیدگی به لوایح برنامه ترتیب‌هایی دارد.

وی تصریح کرد: براساس این ماده از آیین‌نامه داخلی مجلس از زمان چاپ و توزیع این لایحه، نمایندگان به مدت 5 روز می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند. بند (ب) اشاره دارد که کمیسیون های تخصصی به مدت 10 روز می‌توانند نظرات خود را ارائه کنند و همچنین بند (ج) آن نیز بیان می‌دارد که کمیسیون تلفیق حداکثر 3 هفته زمان دارد تا به بررسی این لایحه و نظرات نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی بپردازد که در نهایت در بند (د) آن باید نتیجه نهایی در صحن علنی مجلس بررسی شود.

مصباحی مقدم تاکید کرد: معنا و مفهوم ماده 184 آیین‌نامه این است که زمانی که لایحه برنامه توسعه در کمیسیون تلفیق به اتمام می‌رسد و چاپ می‌شود، دیگر انتظار 10 روز برای ارائه پیشنهادات نمایندگان موضوعی بی‌مورد است.

وی با بیان اینکه 10 روز از 15 اردیبهشت ماه تا به امروز می‌گذرد ولی هنوز برنامه ششم توسعه هنوز بررسی نشده، یادآور شد: به نظر می‌رسد هیات رئیسه مجلس به سوگند خود عمل نکرده است و این لایحه را در دستور کار مجلس قرار نداده است؛ اکنون بدون آنکه دولت لایحه خود را استرداد کند و حتی نمایندگان درخواست مسکوت ماندن بررسی این لایحه داشته باشند، هیات رئیسه مجلس چنین تصمیمی اتخاذ کرده تا آن را از دستور خارج کند، در حالی که نمایندگان مجلس نهم ساعات زیادی را به بررسی این لایحه اختصاص داده‌اند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر مصباحی‌مقدم گفت: اکنون برخی از بندهای قانون بودجه سال 95 از شورای نگهبان ارسال شده است. این در حالی است که برخی از مواد لایحه احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه کشور نیز از شورای نگهبان اعاده شده است؛ حال در این فرصت باقیمانده تا پایان مجلس نهم چگونه می‌توانیم برنامه ششم را که بدون شک تا 2 هفته بررسی آن به طول می‌انجامد، در دستور کار قرار داد. آیا می‌خواهید بررسی بندهای اعاده شده از شورای نگهبان در قانون بودجه سال 95 کل کشور و لایحه احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه را به مجلس آینده موکول کنید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من در ابتدا به آقای مصباحی مقدم اعلام کردم که اگر این گزارش کمیسیون تلفیق 5 اردیبهشت‌ماه تبدیل می‌شد می‌توانستیم آن را در دستور کار مجلس قرار دهیم اما اکنون زمان بررسی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همه این موارد در هیات رئیسه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت قرار شد کارهای نیمه‌تمام‌مان را به اتمام برسانیم. لذا هیات رئیسه به سوگند خود عمل کرده و هیچ دلیل خاصی جز کمبود وقت برای این تصمیم‌گیری نداشته است.

لاریجانی درخصوص زمان 10 روزه برای ارائه پیشنهادات نمایندگان در آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: براساس آیین‌نامه جدید، زمانی که بررسی لوایح در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد، نمایندگان 10 روز فرصت دارند تا نظرات خود ارائه دهند که این موضوع در مورد بودجه نیز صدق می‌کرد.

201/201

کد خبر: 644557

وب گردی

وب گردی