یک نماینده زن منتخب مجلس دهم: رویکرد مجلس در حوزه زنان تغییر می کند

منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تغییر ترکیب زنان مجلس، هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی نسبت به دوره نهم شاهد تغییر رویکرد مجلس در حوزه زنان برای قانون گذاری و مسائل دیگر خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، پروانه سلحشوری اظهار داشت: نقش آفرینی زنان و حضور گسترده آنان به نیمی از جمعیت ایران این فرصت را داد تا بیشترین میزان حضور را در مجلس دهم داشته باشند.

وی به برنامه های پیش بینی شده مجلس دهم اشاره کرد و افزود: مجلس آینده سعی می کند به لحاظ کارشناسی و علمی حضور دختران را در رشته های تحصیلی بررسی کند.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم، سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش دختران در برخی رشته ها را بر پایه و اصول علمی ندانست و افزود: مجلس آتی این فرصت را دارد که این موضوع را دوباره بررسی کند و بحث تبعیض جنسیتی نیازمند کار کارشناسی و بحث دوباره در مجلس است.
سلحشوری یادآور شد: درسال های پیش وقتی تعداد پذیرفته شدگان دختر در یک رشته خاص به بیش از 60 الی 70 درصد رسید برخی ازمسئولان برابر کردن تعداد پذیرفته شدگان سهمیه بندی یا تبعیض مثبت را بر روند پذیرش دانشگاه ها تحمیل کردند.
وی تصریح کرد: نتیجه آن شد که ما شاهد کاهش پذیرش دختران در برخی رشته های خاص بودیم. امروز در مجلس به این مساله رسیدگی می کنیم که آیا این تبعیض ضرورت دارد یا خیر.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان این که افزایش 100در صدی تعداد زنان در مجلس دهم، خبر از افزایش مطالبات و خواسته‌های زنان دارد، افزود: زنان جامعه به دلیل پیگیری مطالبات و نیازهای خود به زنان رای دادند تا آنان پیگیر مسایل و مطالباتشان باشند بنابراین باید به تقویت ابزارها بپردازیم.
سلحشوری خاطرنشان کرد: یکی از این ابزارها شرایطی است که ما باید در مجلس داشته باشیم لذا پیشنهاد من برای اینکه «فراکسیون زنان و خانواده» به کمیسیون تبدیل شود در این راستا صورت گرفت، زیرا باید قدرت ابزاری خود را از نظر مادی و معنوی و نیرو و کارشناسی مسایل افزایش داده تا بتوانیم مصوبات خوبی را برای زنان داشته باشد.
منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زنان کشور به این جهت به زنان رای دادند که بازوان و حامیانی در مجلس داشته باشند و از حقوق و مطالبات آنان دفاع و پیگیری کنند. ما می خواهیم طرح ها و لوایح باقی مانده در حوزه زنان را ابتدا پیگیری کرده و سپس طرح های خود را در مجلس ارائه کنیم.
سلحشوری در ادامه یادرآور شد: برخی همکاران ما تشکیل مجدد کمیسیون زنان و خانواده را مطرح کرده اند؛ به نظر ما ارائه این پیشنهاد در مجلس زمانبر نخواهد بود و با آغاز به کار مجلس دهم، فراکسیون زنان کار خود را آغاز خواهد کرد، ما به سرعت این طرح را به هیات رئیسه تقدیم می‌کنیم و با توافقی که در مجلس دهم است امیدواریم که با استدلال عقلانی و منطقی آن را بپذیرد.
وی افزود: با توجه به افزایش حضور زنان در مجلس باید مسایل و مطالبات زنان در کمیسیون زنان و خانواده پیگیری شود زیرا فراکسیون زنان و خانواده قدرت و امکانات اجرایی ندارد.
به گفته سلحشوری، زنان مجلس علاوه بر آن که باید به عنوان یک نماینده نگرش ملی نسبت به حوزه اصلاح قوانین یا تصویب قوانینی در جهت حل مشکلات مردم داشته باشند ، همچنین نماینده نیمی از جامعه یعنی زنان هستند و انتظار می رود که نگاهی همه جانبه نسبت به قانون گذاری در راستای حل مسائل حوزه زنان داشته باشند و به نهادینه شدن نگرش عدالت جنستی در قانون گذاری بپردازند.
به گزارش ایرنا، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز شنبه هشتم خردادماه 95 آغاز به کار می کند.

202

کد خبر: 644857

وب گردی

وب گردی