شورای شهر تهران: ساخت‌وساز در باغ‌های ٥‌هزار متر به بالا ممنوع/مخالفت شورا با فروش شهرآفتاب و شهروند

شورای شهر تهران قصد دارد قانونی برای جلوگیری از بلعیده شدن باغ‌های تهران تصویب کند تا جلوی عطش بی‌امان شهرداری و ساکنان تهران به تخریب باغ‌ها را بگیرد. بر همین اساس دیروز در شورای شهر طرحی بررسی شد که براساس آن تمامی باغ‌های تهران شناسنامه‌دار می‌شوند و هر‌سال اطلاعات آنها به وسیله شهرداری به‌روز خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از شهروند، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران جزییات بیشتری از این طرح را تشریح کرد. به گفته شاکری در این طرح پیشنهاد شده در باغ‌های با مساحت بیشتر از ٥‌هزار متر امکان ساخت‌وساز وجود نداشته باشد و در باغ‌های با مساحت کمتر از ٥‌هزار متر فقط ١٠‌درصد از مساحت باغ می‌تواند به بنا تبدیل شود. این عضو شورای شهر تهران پیشنهاد تصویب این قانون سختگیرانه را برای جلوگیری از «تخریب بیشتر باغ‌های تهران» می‌داند. به گفته شاکری در این طرح پیشنهاد شده مقررات این طرح به شورایعالی معماری و شهرسازی فرستاده شود تا از طریق این شورا به طرح تفصیلی تهران افزوده شود تا امکان تغییر سلیقه‌ای آن وجود نداشته باشد.

در جریان بررسی این طرح سختگیری زیاد برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها مخالفانی هم داشته است. یکی از آنها محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران است که در عین حالیکه وضع باغ‌های شهر را «اورژانسی» می‌داند گفته محدودیت بیش از اندازه «موجب دوری مردم از قانون» می‌شود. اسماعیل دوستی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم با سالاری موافقت کرده و گفته به جای محدود کردن مردم باید آنان را مجاب کرد که این کار با امتیازدهی و تشویق میسر می‌شود. او همچنین از نگاه اقتصادی به شهر انتقاد کرده، چرا که به گفته او شهر جایی برای زندگی است.

محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر تهران است که از ابتدای ورود به شورا در پی تصویب قانونی برای جلوگیری از تخریب باغ‌ها است، اما اغلب به در بسته مخالفت دیگر اعضای شورای شهر خورده است. او معتقد است باید زمین مالکانی که باغ‌ها را تخریب می‌کنند، مصادره شود و به همکارانش در این جلسه یادآوری کرد حتی مالکانی که صددرصد سطح باغ را ساخت‌وساز می‌کنند (که نمونه بارز آن در خیابان ولیعصر وجود دارد) مورد تعقیب قضائی قرار نگرفته‌اند. به اعتقاد تندگویان ساختمان مذکور در خیابان ولیعصر باید فریز شود و به‌عنوان تخلفی ماندگار از دوره‌های مختلف شهرداری برای آیندگان به جا بماند. در نهایت، اعضای شورای شهر تهران به بازگشت این طرح به کمیسیون‌های محیط‌ زیست، کمیسیون شهرسازی و معماری با حضور یک نماینده از کمیسیون حقوقی و نظارت رأی دادند.
بی‌اطلاعی شورای شهر از تفاهمنامه شهرداری و وزارت ارشاد
دیروز سخنگوی شورای شهر تهران هم بعد از جلسه شورا با حضور در جمع خبرنگاران گزارشی از جلسه شورا ارایه کرد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد. رضا تقی‌پور درباره توافق شهرداری و وزارت ارشاد برای اجاره ٦ساله شهرآفتاب، گفته هر توافقنامه‌ای که بار مالی بر شهرداری تحمیل کند باید با تأییدیه شورا باشد. تقی‌پور مدعی شده اعضای شورای شهر تهران از طریق رسانه‌ها متوجه تفاهمنامه وزارت ارشاد و شهرداری شده‌اند و از این‌که آیا در این تفاهمنامه عبارت «پس از تأیید شورا» آمده یا نه ابراز بی‌اطلاعی کرد؛ با این حال گفته از آنجایی که در بودجه شهرداری این بار مالی در نظر گرفته نشده است باید تفاهمنامه با اجازه شورا اجرایی می‌شد. سخنگوی شورای شهر تهران در مورد سرانجام تفاهمنامه شهرداری و سازمان نظام مهندسی هم با بیان این‌که تضعیف نظارت از طرف ناظران موضوع مهمی است که متاسفانه موجب بروز تخلفات گسترده‌ای شده، گفت بررسی‌های آماری نشان داد که «نظارت مهندسان ناظر کامل و درست نبوده و منشأ تخلفات یا این‌که ما از تخلفات دیر اطلاع پیدا می‌کردیم»، ریشه در این موضوع داشته است. تقی‌پور در پاسخ به این سوال که از زمانی که شهرداری اقدام به لغو یک‌طرفه تفاهمنامه کرده تاکنون چه مقدار جواز ساختمانی توسط شهرداری صادر شده است؟ گفت: اطلاعات موجود است و همه اطلاعات ساختمان‌ها ثبت و ضبط می‌شود و هیچ مدرکی گم نشده است.
مخالفت شورا با فروش شهرآفتاب و شهروند
او همچنین درباره واگذاری سهام فروشگاه شهروند و شهرآفتاب به بانک شهر هم تأکید کرد که شورا موافق فروش شهروند و شهرآفتاب نیست. به اعتقاد سخنگوی شورای شهر تهران، فعالیت شهروند «یک خدمت اجتماعی است نه صرفا اقتصادی» و به همین دلیل مردم به فروشگاه شهروند اعتماد دارند. تقی‌پور البته گفته «اگر قوانین و مقررات رعایت شود» شورای شهر موافق ورود بخش خصوصی به این مسأله است. او درباره شهرآفتاب هم به اساسنامه این مجموعه نمایشگاهی اشاره کرد و گفت در اساسنامه این کلمه بهره‌برداری آمده است و «قطعا مالکیت شهروند و شهر آفتاب با شهرداری خواهد بود» و شورای شهر فقط در چارچوب مقررات موافق ورود بخش خصوصی به این نمایشگاه است. تقی‌پور همچنین از ساخت مابقی فازهای شهر آفتاب با همکاری بخش خصوصی استقبال کرد. سخنگوی شورای شهر تهران درباره سرانجام پیاده‌رو ١٧ شهریور هم گفته فرصت یک‌ماهه‌ای به شهرداری تهران داده شده تا دوباره طرح این خیابان را مورد بازنگری قرار دهد.

20103

کد خبر: 644866

وب گردی

وب گردی