تک نرخی شدن ارز نیمه دوم امسال محقق می شود

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: طبق اعلام قبلی بانک مرکزی درصورت تامین الزامات مختلف تک نرخی شدن ارز نیمه دوم 1395 محقق می شود.

به گزارش ایسکانیوز،علی دیواندری روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری بیست و ششمین همایش سالیانه سیاست های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران درباره زمان تک نرخی کردن ارز افزود: پیش شرط اصلی تک نرخی کردن ارز، تامین الزاماتی همچون برطرف کردن محدودیت ها، برقراریروابط بانکی با دنیا، عادی کردن دسترسی به منابع مالی و فراهم سازی شرایط برای دسترسی به منابع ارزی است که هم اکنون در بانک مرکزی پیگیری می شود.

** بکارگیری جدیدترین استاندارداهای بین المللی برنظارت شرعی
وی درباره نظارت شرعی بر بانک ها اظهارداشت: در حال حاضر نیز اکثر جلسات گروه بانکداری اسلامی با حضور فقها برگزار می شود و ارتباط نزدیکی با این گروه داریم و از نظرات انان در عملیات باندکداری بهره مند می شویم.
وی گفت: علاوه براین با نهادهای بین المللی که نظارت شرعی بر استانداردها را طراحی می کنند، ارتباط داریم و جدیدترین استانداردها را دریافت و بومی سازی می کنیم و در اختیار بانک مرکزی قرار می دهیم.
به گفته وی، تاکنون نظارت شرعی مطالبق با استانداردهای بین المللی را نداشته ایم و این اقدام به تازگی شروع شده است.
وی درخصوص این سوال که آیا بانک مرکزی با جایگاه قانونی شورای فقهی مخالف است گفت: بانک مرکزی نه تنها با وجود شورای فقهی مخالف نیست بلکه هم اکنون نیز دارای شورای فقهی است اما این موضوع که شورای فقهی در هر بانک و در تمام ارکان ها باشد بحث دیگری است که باید بررسی شود.

** طرح اصلاح قانون نظام بانکی بدون ربا به مجلس دهم ارایه می شود
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره این که لایحه دولت برای اصلاح نظام بانکی چه زمانی آماده می شود و آیا دولت مخالف طرح قانون بانکی بدون ربا است گفت: دولت مخالف این طرح نیست بلکه اعتقاد دارد در ارتباط با قانون عملیات بانکی بدون ربا نباید شتابزده عمل شود و دولت بایستی اجازه داشته باشد که طرح منسجم تری را در این خصوص ارایه کند.
دیواندری افزود: هم اکنون این لایحه آماده است و دولت طرح خود را ابتدای مجلس جدید (مجلس دهم) ارایه خواهد داد.

** تخصیص 300 میلیارد تومان به بانک مسکن برای کسب منابع جدید
وی اظهارداشت: اخیرا بانک مرکزی موافقت کرد که بانک مسکن با 300 میلیارد تومان فعالیت خود را شروع کند در واقع مانده تسهیلاتشان را می تواند بفروشند و منابع جدید کسب کند.
وی افزود: استفاده از اهرم های قانونی تملیک، تملیک دارایی ها واستفاده بهینه در واقع از اختیاراتی است که بانک دارد تا مطالبات معوق و جلوگیری از ایجاد مطالبات را پیگیری کند.
وی درباره تغییر مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: در پژوهشکده کارهای نیمه تمامی دارم که باید به اتمام برسانم و علاقه ای برای پذیرش مسئولیت های اجرایی ندارم.

404/602

کد خبر: 644983

وب گردی

وب گردی