افراط ایران در سد سازی/ بیش از یک سوم ذخیره آبی خالی است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی گفت:بیش از یک سوم ذخیره ای که در جهت انباشت آب به نام سدایجاد کرده ایم هم اکنون خالی از آب است و ما در سد سازی افراط کرده ایم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مجتبی پاک پرور عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی درباره وضعیت سدسازی در کشور و اثرات آن بر محیط زیست، گفت: بیش از یک سوم ذخیره ای که با هزینه هنگفت در جهت ساخت سد برای انباشت آب ایجاد کرده ایم، هم اکنون خالی از آب است.

او با بیان اینکه ساخت هر سد در روند طبیعی چرخه آب اختلال ایجاد می کند، تاکید کرد: بهترین سد حتی اگر در مکان مناسب نیز ساخته شود به هرحال تعادل بوم شناسی طبیعت را برهم می زند واز طرفی متناسب نبودن هزینه به فایده آن قابل تامل است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی در ادامه افزود: هزینه ای که صرف شده آب را تنظیم و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد با توجه به هزینه امروزی،هزینه فایده اش جوابگو نیست و تجربه جهانی نشان داده که اقبالی در جهت سدسازی وجود ندارد چرا که می توان با روشهای کم هزینه تر و پرفایده تر به اهذاف ساخت سد رسید.

پاک پرور با اشاره به اینکه تبخیر در ایران3 برابر درجهان برآورد شده است، گفت: آبهای ذخیره شده به شکل دریاچه در پشت سدهای کشور به دلیل افزایش روز افزون تبخیر روزبروز در حال کاهش حجم آبی است.

او تاکید کرد: هم اکنون تمام مکانهای مناسبی که درکشور درجهت ساخت سد میتوان از آنها بهره برد تمام شده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی با اشاره به سخنان وزیر نیرو مبنی بر افراط در سد سازی افزود :مابرای ذخیره 76 میلیارد متر مکعب آب ،سد ساخته ایم اما هم اکنون 46 میلیاردبیشتر آب در پشت سدهایمان نداریم.

پاک پرور با اشاره به اشتباهات پرشماری که در احداث سازه های سد در کشور وجود دارد، ادامه داد:سد گتوند که آب ایجاد شده در پشت آن شور تر از آب خلیج فارس است، همچنین سد سیوند که به دلیل فرار آب هیچ دریاچه ای در آن ایجاد نشد، نمونه بارز خسارت هنگفت وارده بر هزینه های اقتصادی صرف شده محیط زیست کشور است.

20106

کد خبر: 644990

وب گردی

وب گردی