قیمت سرسام‌آور دارو در جهان از خود بیماری کشنده‌تر شده است!

سال گذشته (2015) افزایش سرسام‌آور قیمت دارو حتی در کشورهای ثروتمند نظیر انگلیس، تیتر یک نشریات مهم پزشکی شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در انگلیس درمان دو نوع سرطان به دلیل هزینه‌های هنگفت درمانی با مشکل روبه‌رو شد. همچنین کمیته فرعی مجلس سنای آمریکا از شرکت داروسازی Gilead به دلیل مطالبه کردن هزینه 84 هزار دلاری برای ارائه دوره کامل درمانی هپاتیت C انتقاد کرد.

در آغاز دوره بحران HIV / ایدز، مشکل تامین هزینه‌های درمانی فشار مضاعفی را به کشورهای در حال توسعه وارد کرد زیرا مردم در این کشورها استطاعت تامین داروهای ضدویروسی را نداشتند. اگرچه این روزها بالا بودن هزینه بسیاری از داروها حتی در کشورهای ثروتمند نیز هشدار دهنده شده است.

بالا بودن هزینه‌ها همچنین باعث شده که نهادهای جهانی برای کمک به فقیرترین کشورها به منظور دسترسی به داروهای موثر با مشکل روبه‌رو شوند.

Gavi، ائتلافی جهانی است که از برنامه‌های مصون‌سازی در کشورهای فقیر حمایت می‌کند و پیش‌بینی کرده طی پنج سال آینده حدود 25 درصد بودجه خود را تنها به واکسیناسیون پنوموکوک اختصاص می‌دهد. این واکسن جدید در حال حاضر تنها در شرکت‌های داروسازی فایزر و گلاسکو اسمیت کلاین تولید می‌شود.

واکسن‌های جدیدتر نسبت به مشابه‌های قدیمی‌، قیمت بالاتری دارند که در نتیجه با افزایش 68 برابری قیمت بسته کامل واکسن در فقیرترین کشورها همراه خواهد بود. برخی از کشورها توانایی پرداخت هزینه این واکسن‌ها را ندارند.

همچنین صرف هزینه زیاد برای خرید یک محصول به این مفهوم است که سرمایه لازم برای خرید داروهای دیگر یا اجرایی شدن پروژه‌های درمانی دیگر کاهش می‌یابد.

با این حال این گزارش حاکیست که در حوزه داروسازی اقداماتی جهت کاهش قیمت داروها انجام گرفته است. به طور مثال ماه گذشته شرکت داروسازی گلاسکو اسمیت کلاین کاهش ناچیزی را در قیمت واکسن پنوموکوک در فقیرترین کشورها اعمال کرد. همچنین این شرکت اعمال حق انحصاری‌شان را در کشورهای فقیر محدود کرد و متعهد شد تا امتیاز داروهای سرطان جدید را به شرکت‌های عمومی اعطا کند. با وجود این اقدامات هنوز تامین هزینه‌های داروهای جدید برای برخی کشورها مشکل است.

شرکت‌های داروسازی اغلب اینطور استدلال می‌کنند که بالا بودن قیمت‌ها شامل هزینه‌های تحقیقاتی نیز می‌شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، توانایی دولت‌ها در کنترل قیمت داروها حائز اهمیت است. با بهره‌گیری از ابزارهای بین‌المللی شناخته شده به منظور محدود کردن قوانین مالکیت فکری، دولت‌ها می‌توانند رقابت عمومی را افزایش داده و قیمت‌ها را کاهش دهند.

20103

کد خبر: 645080

وب گردی

وب گردی