چشم انداز پنج ساله بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از تدوین و نهایی شدن برنامه استراتژیک این بورس همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بورس کالا، «حامد سلطانی نژاد» درباره نقشه راهبردی و چشم انداز بورس کالا برای پنج سال آینده (تا سال 1400 هجری خورشیدی) افزود: بر اساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمتگذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و یکی از گزینه های اولویتدار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل می شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران اضافه کرد: بورس کالای ایران قرار است با ایجاد بازار شفاف برای تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا، افزون بر تضمین تعهدات طرف های معامله، ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک را در اختیار فعالان بازار قرار دهد.
وی درباره راهبردهای هشت‌گانه سند راهبردی بورس کالای ایران گفت: این راهبردها شامل اوراق بهادارسازی و توسعه ابزارهای مشتقه، ایجاد و بکارگیری ابزارهای تامین مالی و معاملاتی متنوع متناسب با نیاز مشتریان، گسترش اندازه و عمق بازار در کالاهای منتخب برای مرجعیت کشف قیمت بازار، استفاده از ظرفیت نهادهای مالی با هدف توسعه کسب و کار بورس کالای ایران، مشتری مداری و کیفیت گرایی در ارایه خدمات به ذینفعان، بهینه سازی مستمر و به روزرسانی قابلیت های بخش فناوری اطلاعات متناسب با توسعه ابزارها و بازارها، ترویج کارکردها و ارتقای جایگاه بورس کالای ایران در محیط کسب و کار و رسانه و توسعه فعالیت برای ارتقای تجارت کشور با بازارهای بین المللی است.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: جنبه های مالی و اقتصادی، بازار و مشتری، فرایندهای داخلی و ظرفیت و رشد محورهای چهارگانه نقشه راهبردی بورس کالاست.
سلطانی نژاد افزود: برای هر یک از هشت راهبرد پروژه های مختلفی تعریف شده است که می توان به راه اندازی بازار آتی ارز، 24ساعته شدن معاملات آتی سکه، راه اندازی معاملات گواهی سرمایه گذاری خودرو، توسعه معاملات گواهی سپرده، راه اندازی صندوق های کالایی، توسعه تعاملات الکترونیک بورس و گمرک برای معاملات صادراتی و گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد.
بورس کالای ایران به داد و ستد نقد، نسیه و سلف انواع محصولات صنعتی، شیمیایی و کشاورزی در ایران می‌پردازد.
فلزات و مواد معدنی (کانی های فلزی)، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، محصولات کشاورزی و معاملات آتی (Future) از بخش های کاری بورس کالا به شمار می رود.
بر اساس گزارش ها، حجم معاملات در بورس کالا در هفته گذشته (منتهی به بیست و سوم اردیبهشت ماه) حدود 430 هزار و 320 تن انواع کالا به ارزش نزدیک به 6 هزار و 533 میلیارد ریال بود.

401/601

کد خبر: 645170

وب گردی

وب گردی