اجرای طرح اشتغال نیازمندان بیکار در شهرها/ استفاده از منابع حذف یارانه سه دهک بالا در اشتغالزایی نیازمندان بیکار

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از اجرای «طرح آفتاب» خبر داد و گفت: این طرح ویژه اشتغال نیازمندان بیکار در شهرستان‌های مختلف کشور بوده و در حال حاضر کار شناسایی این افراد در 30 استان کشور انجام شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا محمد امید در خصوص طرح اشتغال نیازمندان بیکار در شهرستان‌های مختلف کشور گفت: تا به امروز در هر استان کشور یک شهرستان به منظور این طرح انتخاب شده است.

او گفت: در این طرح معاونت اقتصادی وزارت کشور، معاونت اشتغال وزارت کار و همچنین معاونت امور روستایی رییس‌جمهور به همراه بانک مرکزی با کمیته امداد همکاری می‌کنند.

معاون اشتغال خودکفایی کمیته امداد گفت: در واقع طرح آفتاب از طریق ترکیب پنج وزارتخانه و نهاد در کشوری پیگیری می‌شود که هم‌اکنون برای پیشبرد هر چه سریعتر آن جلسات متعددی در سطح این وزارتخانه‌ها برگزار شده است.

امید ادامه داد: به موجب این طرح در نقاط مشترک کشور، هر استان، یک شهرستان را که محروم‌ترین شهر استان بوده و به لحاظ جمعیتی کم‌حجم‌ترین است را انتخاب کرده و عملیات شناسایی نیازمندان بیکار در آن شهرستان خاص صورت گرفته است.

او گفت: تاکنون به واسطه سرشماری‌ها و آمارگیری‌های صورت گرفته حدود 50 هزار نفر در 30 شهرستان استان‌های سراسر کشور شناسایی شده که مستعد ایجاد اشتغال‌های خرد هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: از این تعداد حدود 80 درصد (معادل 40 هزار نفر) مددجویان کمیته امداد بوده و حدود 20 درصد (معادل 10 هزار نفر) نیز سایر افراد نیازمند اشتغال هستند.

امید افزود: تصمیم داریم با همکاری بین‌بخشی عملیات ایجاد اشتغال برای این 50 هزار نفر را در سال جاری پیگیری و اجرا کنیم و به این ترتیب تا پایان سال 95 تمامی این 50 هزار نفر بتوانند از تسهیلات اشتغال جهت راه‌اندازی مشاغل خرد بهره‌مند شوند.

او گفت: در حال حاضر وزارت کار طرحی دارد که طی آن ایجاد اشتغال در 200 شهرستان کشور در دستور کار است به همین دلیل این پیشنهاد به ما داده شده که 30 شهرستان شناسایی شده در طرح آفتاب نیز جزئی از آن طرح قرار گیرد و هم اکنون این مساله در وزارت کار در حال بررسی است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در خصوص نقش عمده وزارت کار در طرح آفتاب نیز گفت: نقش عمده وزارت کار در این طرح، استفاده از منابعی است که از حذف یارانه‌های سه دهک بالای جامعه به دست می‌آید.

امید همچنین گفت: بیشترین گروه سنی شناسایی شده در این طرح در میان فرزندان خانوار 20 تا 30 سال و در میان سرپرستان خانوار نیز 45 تا 60 سال بوده است.

او در پایان گفت: بر اساس آمارها، اشتغال‌های ایجاد شده توسط کمیته امداد، ویژه سرپرستان خانوار همواره بیشتر به زنان تعلق گرفته است به طوری که نسبت زنان به مردان 60 به 40 بوده و در این طرح نیز تقریبا همین ترکیب جنسیتی کماکان پایدار است.

105105

کد خبر: 645236

وب گردی

وب گردی