قرص برنج، سمی مرگبار با عنوانی فریبنده

طی سالهای اخیر مرگ و مسمومیت با قرص برنج آمارهای فراوانی را به خود اختصاص داده است در این میان به نظر می رسد، متولیان امر از آگاه سازی و محدودسازی دسترسی به این قرص غفلت کرده اند.صحبت از قرص برنج در میان است؛ قاتلی که سالهاست در کمین انسانها نشسته و برغم آنکه سمی مرگبار و کشنده به حساب می آید اما عنوانی فریبنده دارد و از این رو، برخی از آن برای خودکشی استفاده می کنند غافل از آنکه برای مصرف کنندگان قرص برنج بازگشت دوباره به زندگی متصور نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، گرچه قرص برنج برای اکثر افراد نامی آشنا به شمار می آید اما بد نیست معرفی مختصری از این آفت کش صنعتی داشته باشیم؛ نام و نام خانوادگی اش «فسفید آلومینیوم» است و در دو مقیاس صنعتی و گیاهی با هدف مقابله با آفات محصول برنج، آرد، حبوبات و... تولید می شود. هر قرص برنج صنعتی همچون بمب اتم از قابلیت لازم برای نابودی هزاران شته و جانور موذی برخوردار است و چنانچه یک یا دو عدد از این قرص را در سوله ای بزرگ قرار دهید، حداقل برای چند ماه خیال تان از آفت زدگی محصول انبار شده راحت خواهد بود.

اما این یک روی سکه است و در روی دیگر سکه با مشکل و چالش بزرگی روبه رو هستیم که پزشکان و حتی مسئولان قضایی و انتظامی کشورمان زنگ خطر آن را برای جامعه به صدا در آورده اند و آن چیزی نیست جز تهدید مرگبار قرص برنج صنعتی برای کسانی که به عمد یا سهواً نسبت به استنشاق یا مصرف آن اقدام می کنند و در ادامه کابوس مرگ بالای سر آنها پرسه می زند و آنطور که سوابق امر گواهی می دهد، بازگشت شان به زندگی تنها با معجزه الهی ممکن است.

گرچه قرص برنج صنعتی به عنوان کالایی ممنوعه و قاچاق به صورت محدود تولید شده و استفاده از آن همچون گذشته رواج ندارد اما متاسفانه خرید و فروش آن در بازار مشاهده می شود و در این بین، افرادی که بنا به دلایل مختلف در رادیکال های روحی و روانی قرار می گیرند، گاهی برای ارتکاب فعل مذموم «خودکشی» سراغ آن می روند اما غافل از آنکه این قرص نه ابزاری برای خودکشی بلکه خود قاتلی مرگبار است که به کمین انسانها نشسته و آنها را به بدترین و دردآورترین شکل ممکن به کام مرگ می کشاند.

جای بسی تأمل و تعجب است که چطور کشاورزان و یا انبارداران برای مقابله با جوندگان، شته ها و سایر آفات به سراغ قرصی می روند که حتی تماس پوستی یا استنشاق آن مرگبار می باشد و طی سالیان اخیر نیز صدها نفر در اثر مسمومیت یا استفاده خوراکی آن از لبه پرتگاه مرگ سقوط کرده و با زندگی و خانواده وداعی تلخ داشته اند. آیا حفظ محصول در برابر آفات تا این اندازه اهمیت دارد که با استفاده از ماده ای خطرناک و صنعتی به تهدید جان انسانها روی آوریم و به بهای سودی اندک، بر زیان های بزرگ آن چشم پوشی نماییم.

قرص برنج از خود گاز فسفید انتشار داده و باعث مرگ هزاران جونده در کمتر از ساعاتی می شود و گرچه سپری بازدارنده برای محصولات در برابر آفت هایی همچون ملخ، شته، موش ها و... به شمار می رود اما بد نیست بدانید که حتی تماس پوستی یا استنشاق آن نیز به مسمومیت های مرگبار منتهی می گردد و پس از ایجاد فعل و انفعالاتی در بدن به ویژه در ریه و معده، تنفس را برای فرد مسموم بسیار سخت کرده و در نهایت به طرزی فجیع و دردناک جان می گیرد.

گرچه پزشکان مدعی کشف راهکارهایی برای مداوای مسمومیت های ناشی از تماس پوستی، استنشاق یا مصرف خوراکی قرص برنج صنعتی هستند اما در عرصه اقدام و عمل شاهد واقعیت های دیگری می باشیم و این طور که از شواهد و قرائن بر می آید جامعه پزشکی هنوز برای این زهرکشنده موفق به تولید پادزهر نشده و تنها کاری که می شود برای آنها انجام داد، کاهش درد و فراهم آوردن شرایط برای مرگی با ابعاد و درد کمتر می باشد.

«اختلالات دستگاه تنفسی و مرگ تدریجی با درد بسیار و در عین حال هوشیاری...» این ارمغان قرص برنج صنعتی برای کشورمان بوده و این در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان استفاده از آن کاملاً منسوخ شده و کشاورزان و انبارداران به استفاده از آفت کش هایی با ریشه گیاهی روی آورده اند که برای انسانها ابعاد کشنده ای ندارد و به راستی قرار نیست که یک آفت کش هم برای شته مرگبار باشد هم برای موجودی در ابعاد یک انسان قوی هیکل!

در پایان امید است مسئولان مربوطه برای مقابله با ابعاد مرگبار و خطرات قرص برنج صنعتی اقدامات لازم را به عمل آورده و مانع از تداوم تراژدی تلخ خودکشی با استفاده از این قرص شوند؛ چرا که انتشار چنین اخباری از ایران، اعتبار کشورمان را در عرصه بین المللی زیر سوال می برد و روا نیست که به بهانه مقابله با آفات محصولاتی همچون برنج و آرد، گزینه هایی را روی میز قرار دهیم که ارمغانی جز مرگ و درد برای جامعه به همراه ندارند؛ به امید پاسخگویی مسئولان امر.

20103

کد خبر: 645313

وب گردی

وب گردی