جزینی :کمک 4.5 میلیارد تومانی خیرین به حوزه پیشگیری از اعتیاد/کاهش اعتیاد بدون مشارکت مردم میسر نخواهد شد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سال گذشته خیرین در حوزه پیشگیری از اعتیاد‌ 4.5 میلیارد تومان کمک کردند، ‏گفت: کاهش 25 درصد اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه، ‏نیازمند مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و بویژه مردم است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر علیرضا جزینی در افتتاحیه کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی و اصول حمایت‌های اجتماعی و صیانت از زنان بهبودیافته که صبح امروز در مجموعه فرهنگی – ورزشی انقلاب برگزار شد، گفت: توانمندسازی در حوزه مشارکت از ضروری‌ترین موضوعاتی است که باید با یک برنامه‌ریزی منسجم در کارگاه‌های آموزشی گسترش یابد.

اوافزود: اساساً آسیب و مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی می‌طلبد و باید بتوانیم کارکردهای اجتماعی را فعال کنیم که توسعه آن با تدوین یک برنامه خاص در دستور کار دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است. به منظور توسعه و تعادل اجتماعی نیز باید احساس مسئولیت نهادهای اجتماعی، کارکرد و حمایت‌های اجتماعی را افزایش دهیم.



قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی که در بین پنج آسیب مطرح شده، اعتیاد است که در برنامه ششم توسعه، هم در شیوع و هم بروز می‌بایست 25 درصد کاهش یابد . این امر کار دشواری است و نیازمند مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و بویژه مردم است، در غیر اینصورت کاهش 5 درصدی سالانه میسر نخواهد شد.

جزینی ادامه داد: به همین منظور ستاد مبارزه با مواد مخدر کارگروهی را تشکیل داد تا براساس برنامه ششم اقدامات لازم در جهت کاهش اعتیاد به عمل آورد.

او گفت: توسعه اجتماعی نیازمند شریک اجتماعی است و شریک‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که به‌عنوان نمایندگان مردم می‌توانند در ابعاد مأموریتی مبارزه با مواد مخدر در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب نقش آفرینی کنند.

این مقام مسئول در ستاد ادامه داد: از جمله استراتژی‌های اولیه ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است که نیازمند مشارکت و بهره‌مندی از سازمان‌های مردم نهاد است، دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز وظایف خاصی را در این حوزه دنبال می‌کند ولی برای اجرایی کردن برنامه پنج ساله برنامه ششم باید مسئله را به جامعه منتقل کند و از جامعه بر اساس وظایف تصریحی کمک گیرد.

جزینی گفت: از دیگر وظایف دبیرخانه تغییر ذهنیت جامعه در رابطه با افراد معتاد و بهبودیافته است که همین تغییر ذهنیت و حضور خیران و اقشار مختلف جامعه در سال‌های گذشته موجب کمک‌ 4.5 میلیارد تومانی آنان در سال گذشته شد.

او گفت: تغییر ذهنیت جامعه نسبت به معتاد و افراد بهبود یافته از اعتیاد نیازمند فرهنگ سازی است و سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی را ایفا می‌کنند تا باعث گسترش تغییر ذهنیت‌ها در جامعه شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: یکی دیگر از موارد مهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر گسترش نظام پیشنهادها و عملیاتی کردن آنها است و ستاد مبارزه با مواد مخدر فرایندی را آماده و با در نظر گرفتن آیکونی در سایت ستاد امکان ارائه پیشنهادات مردم را فراهم کرده است.

جزینی گفت: باید یک دگرگونی اساسی در حوزه فعالیت‌های پیشگرانه مخصوصا در محیط‌های آموزشی صورت گیرد و مشارکت‌ سمن‌ها به صورت داوطلبانه می‌تواند بر جلب نظر و احساسات و مسئولیت مردم و مسئولان ذیربط اثر گذار باشد.


او به تاکید جایگاه مشارکت مردم در سیاست‌های کلان رهبری در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: در دو سند پیشگیری اولیه از اعتیاد و سند درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بحث مشارکت مردمی تاکید شده است، همچنین در محیط‌ های آموزشی برای کاهش اعتیاد و پیشگیری درصددیم تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی را فعال کنیم.

او افزود: 99 درصد دانش‌ آموزان سالم هستند که می‌توانند اقدامات پیشگیرانه را برای آن یک درصد دانش‌آموزان که معتاد هستند، انجام دهند و این برای دانشجویان نیز امکانپذیر است، به همین منظور تفاهمنامه‌ای سال گذشته با وزیر علوم در زمینه پیشگیری از اعتیاد و تشکیل این تشکل‌ها امضا کردیم. هفته گذشته نیز نخستین تشکل دانش آموزی در شیراز تشکیل شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد گفت: سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و به همین دلیل باید تقویت شود در طی دو سه سال اخیر تعداد سمن‌ها و سازمان‌های مردم انگشت شمار بود ولی اکنون 2 هزار و 271 سازمان مردم نهاد در سه حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در حال فعالیت هستند.

جزینی در رابطه با لزوم اشتغال زایی برای بهبود یافتگان از اعتیاد افزود: بحث اشتغال‌زایی از جمله مسائل مهم و مورد نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر است، به همین منظور در سال گذشته حدود 55 طرح اشتغال آغاز به کار کرد که 600 بهبودیافته در آن مشغول به فعالیت شدند و همچنین در این میان NGO ها موفق شدند برای 2131 نفر ایجاد اشتغال کنند و همینطور 6 صندوق حمایتی از آسیب‌دیدگان از اعتیاد توسط خیرین راه‌اندازی شود.



او با اشاره به نقش ویژه زنان در تحکیم بنیان خانواده گفت: متأسفانه سهم اعتیاد زنان از سال 80 تا 90 ، دو برابر شده است که این یک زنگ خطر برای جامعه محسوب می‌شود.

جزینی در ادامه گفت: هدف از ایجاد کارگاه های آموزشی افزایش ارتباط است که باعث می شود سیاست های ستاد مباره با مواد مخدر و سازمان های مردم نهاد با یکدیگر عجیم شود.

او در پایان گفت: بر این اساس استفاده از تجارب یکی از مواردی است که می تواند در نحوه انتقاد و آموزش در این کارگاه ها موثر واقع شود.

نخستین کارگاه آموزشی ملی ویژه سازمان‌های مردم نهاد سطح یک کشور با عنوان «آشنایی با مبانی و اصول حمایت‌های اجتماعی و صیانت از زنان بهبودیافته» امروز (سه‌شنبه) آغاز شد و به مدت سه روز با حضور فعالان در سازمان‌های مردم نهاد در آکادمی ملی المپیک ادامه دارد.

105105

کد خبر: 645420

وب گردی

وب گردی