سرانه مصرف نوشابه گازدار در کشور، 42 لیتر در سال/شیوع  فشارخون  بالا در جمعیت 15 تا 64 سال کشور

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از پوکی استخوان به عنوان یکی از معضلات سلامت مردم یاد کرد و گفت: متاسفانه سرانه مصرف نوشابه گازدار در کشور سالانه 42 لیتر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی امروز در همایش علمی دانشجویان علوم تغذیه که در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار شد،گفت: به دلیل اینکه میزان مصرف نمک 2 برابر بیشتر از حد مورد نیاز است، شیوع پرفشاری خون در جمعیت 15 تا 64 سال کشور بیش از 19 درصد است.

او با بیان اینکه همچنین مصرف قند و شکر نه تنها در ایران بلکه در دنیا بیش از میزان مورد نیاز است، افزود: سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده بود که 10 درصد از انرژی روزانه باید از طریق قندهای ساده تامین شود اما این مقدار اصلاح شد و به 5 درصد معادل 25 گرم کاهش یافت.

عبداللهی در ادامه گفت: مصرف نوشابه های گازدار به دلیل وجود مواد قندی، می تواند باعث تشدید اضافه وزن و چاقی در کشور شود و از سوی دیگر 7 کیلوگرم از اضافه وزن در سال در افراد چاق مربوط به مصرف نوشابه های گازدار است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مهمترین اتفاق در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت را بکارگیری کارشناسان تغذیه در سطح اول ارائه خدمات بهداشتی دانست و گفت: هدف از استقرار کارشناسان تغذیه در سطح اول خدمات بهداشت، ایجاد دسترسی بیشتر مردم و ارتقای سلامت جامعه است.

او با اشاره به نقش کلیدی کارشناسان تغذیه در پیشگیری و ارتقای سلامت در جامعه،گفت: در دوره جدید وزارت بهداشت در حوزه تغذیه نیز تحول رخ داد زیرا برای نخستین بار کارشناسان تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت با هدف دسترسی بیشتر خانواده ها و با تاکید بر بیماری‌های غیر واگیر و کمبود ریزمغذی ها، به ارائه خدمات می پردازند.

دکتر عبداللهی ادامه داد: در هر پایگاه سلامت که به 12 هزار و 500 نفر از مردم خدمات بهداشتی ارائه می دهد، کارشناسان مراقب سلامت با روشی ساده، الگوی غذایی مردم، شاخص BMI، و پایش رشد کودک را ارزیابی می کنند و در صورت نیاز به کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی مستقر در مراکز جامع خدمات سلامت ارجاع می دهند.

او گفت: زمانی که مردم حضور کارشناسان تغذیه و آموزش و مشاوره غذایی آنها را حس می کنند مراجعات خود برای دریافت این خدمات به مراکز جامع خدمات سلامت را افزایش می دهند.

دکتر عبداللهی در پایان افزود: کارشناسان تغذیه علاوه بر ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماریها می توانند باعث کاهش مرگ و میر مردم شوند چراکه ریشه بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های غیرواگیر در الگوی نامناسب غذایی است.

20103

کد خبر: 645466

وب گردی

وب گردی