مسعود دلخواه:  اگر کسی کامو را دوست نداشته باشد بدسلیقه است

مسعود دلخواه با معرفی پوسترهای برگزیده نمایش «بیگانه» گفت: اگر کسی در دنیا کامو را دوست نداشته باشد به نظرم بدسلیقه است.

به گزارش ایسکانیوز، نشست نمایش «بیگانه» و رونمایی از پوستر این اثر، دوشنبه، 27 اردیبهشت‌ماه با حضور مسعود دلخواه کارگردان و دراماتورژ پریسا مقتدی مدیر تئاترشهر و تعدادی از بازیگران از جمله رحیم نوروزی، حسین سحرخیز، علی زرینی، سیاوش چراغی‌پور، مهشاد مخبری در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

مسعود دلخواه در ابتدا درباره نحوه انتخاب پوستر این اثر نمایشی توضیح داد: ما حرکتی ابداع کردیم و پوستر نمایش «بیگانه» را به مسابقه گذاشتیم. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این مسابقه شد و در مدتی کوتاه، 62 پوستر به دست ما رسید که هنرمند برجسته کشور، آیدین آغداشلو، این آثار را با دقت مورد ارزیابی قرار داد و از میان آن‌ها 18 اثر را برای ارائه در نمایشگاه «پوستر بیگانه» در لابی سالن چهارسوی تئاتر شهر، انتخاب کرد. دیدن نمایش به همراه بازدید از نمایشگاه پوسترهای آن اثر، دیدگاه‌های مختلف درباره آن تئاتر را به مخاطب منتقل می‌کند.

کارگردان «بیگانه» ادامه داد: قرار بود از میان این آثار، سه پوستر انتخاب شوند، اما آیدین آغداشلو چهار اثر را انتخاب کرد. طبق روال مسابقات، جوایزی نیز برای منتخبان در نظر گرفته شده است که جنبه مالی آن ناقابل و در حد و اندازه بودجه تئاتر ما است. برای نفر نخست، 500 هزار تومان، نفر دوم، 250هزار تومان و نفر سوم، 150هزار تومان هدیه نقدی در نظر گرفتیم که دو جایزه سوم داریم و دو هدیه 150هزار تومانی به نفرات سوم اهدا می‌شود.

وی در توضیح دلایل خود برای انتخاب متن آلبر کامو و اجرای آن در تالار چهارسو بیان کرد: فکر می‌کنم اگر کسی در دنیا کامو را دوست نداشته باشد، خیلی بدسلیقه است، بنابراین طبیعی است که به‌سراغ اجرای آثار او برویم. «بیگانه» سومین ملاقات من با کامو است. از آلبرکامو دو اثر «سوء‌تفاهم» و «عادل‌ها» را در آمریکا اجرا کردم.

دلخواه درمورد شیوه اجرایی نمایش «بیگانه» هم توضیح داد: تلاش کردم به محتوای این رمان وفادار بمانم اما ساختار آن را کاملا به‌هم ریختم. در ورژن نمایشی «بیگانه»، داستان خطی پیش نمی‌رود؛ ما تکه‌های مختلف پازل را در اختیار تماشاگر می‌گذاریم و او این تکه‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و در آخر تصویر کلی را می‌بیند.

کارگردان نمایش «بیگانه» درباره تکنیک هدایت بازیگران نیز عنوان کرد: برای من همواره کار با بازیگر براساس دو معیار بوده، معیار اول توانایی‌های بالقوه و بالفعل بازیگر است و معیار دوم روحیه و اخلاق آنها. من ترجیح می‌دهم با بازیگران کم‌تجربه و کم‌ادعاتر کار کنم تا بازیگران بی‌اخلاق.

در ادامه مهشاد مخبری؛ یکی از بازیگران این نمایش گفت: «وقتی مسعود دلخواه به من گفت قرار است «بیگانه» را اجرا کند، بسیار ذوق‌زده شدم چون در این روزهایی که مردم در خواندن کتاب بسیار خسیس هستند و هر روز هم خساست‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود، بسیار ضروری است که این متن به گوش و چشم مردم برسد. ضمن این‌که «بیگانه» روی قضاوت‌های شخصی و فردی تاکید دارد که مردم امروزه درگیرش هستند. جای پنجه‌های قضاوت شخصی بر بدن مردم مانده است.

کامو را از نوجوانی دوست داشتم

رحیم نوروزی که در نمایش «بیگانه» نقش مورسو را بازی می‌کند، گفت: از یک سو آلبرکامو را از دوره نوجوانی دوست داشتم و از سوی دیگر پیش از نمایش «بیگانه» برای اجرای نمایش «ریچارد» اثر ویلیام شکسپیر به کارگردانی مسعود دلخواه به همراه گروه تمرین می‌کردم؛ آن اثر تا مرحله بازبینی جشنواره نیز پیش رفت، اما بنا به دلایلی اجرای آن متوقف شد؛ چون یک کار نیمه‌تمام به همراه دلخواه داشتیم، تصمیم گرفتیم اثری را به همراه یکدیگر تمام کنیم. بنابراین وقتی مسعود دلخواه نمایش «بیگانه» را به من پیشنهاد داد، فقط گفتم که دراماتورژی و تبدیل به نمایشنامه کردن این متن به خاطر لوکیشن‌های متعددی که دارد، با توجه به محدودیت‌های تئاتر دشوار است. این متن بیشتر به ساختار فیلمنامه شبیه است تا نمایشنامه ولی درنهایت از بازی در این نمایش استقبال کردم.

بازگشت سحرخیز پس از 10 سال

در ادامه این نشست، حسین سحرخیز از دیگر بازیگران این نمایش ضمن اعلام این نکته که 10 سال است تنها به کارگردانی تئاتر اکتفا کرده و در تئاتر بازی نکرده است، گفت: دلم خیلی برای بازیگری تنگ شده بود. در این مدت چندین کار به من پیشنهاد شد اما ترجیح دادم که در آنها حضور نداشته باشم. زمانی‌که مسعود دلخواه این متن را به من پیشنهاد داد چند فاکتور مهم باعث شد که نتوانم به او نه بگویم؛ اول آلبر کامو بود و دوم دراماتورژی دلخواه که به خوبی از پس کار برآمده بود. ضمن این‌که وقتی ببینید کارگردان فرهیخته‌ای پشت کار است، انگیزه‌ها برای حضور داشتن بسیار قوی می‌شود.

در پایان این مراسم، برندگان مسابقه پوستر معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

پوستر پدرام کازرونی و اثر مشترک محمد سلگی و محمد کیامهر، رتبه سوم و اثر جاوید پورحسین رتبه دوم را از آن خود کردند. سمانه صفایی نیز به عنوان طراح برگزیده پوستر نمایش معرفی شد.

نمایش «بیگانه» چهارشنبه، 29 اردیبهشت اجرای عکاسان خود را برگزار می‌کند و پس از آن، از 30 اردیبهشت تا 30 خرداد هر شب ساعت 21 در سالن چهارسو تئاترشهر روی صحنه می‌رود.
503502

کد خبر: 645558

وب گردی

وب گردی