تعرفه ناعادلانه واردات واگن در قیاس با خودرو

مدیرعامل یک شرکت واگن‌ساز داخلی گفت: سال ۹۴ پس از ۴ سال که قطعات و تجهیزات شرکت ایریکو به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها در گمرک مانده بود آزاد و به کارخانه منتقل شد که این موضوع موجب فعال شدن کارخانه و آماده‌سازی ۱۶ واگن ریل‌باس در سال گذشته شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مرتضی مقدمی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایریکو) در حاشیه سومین روز از چهارمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته با اشاره به مشکلات شرکت‌های واگن‌ساز گفت: سال ۹۴ پس از ۴ سال که قطعات و تجهیزات شرکت ایریکو به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها در گمرک مانده بود آزاد و به کارخانه منتقل شد که این موضوع موجب فعال شدن کارخانه و آماده‌سازی ۱۶ واگن ریل‌باس در سال گذشته شد.

وی با بیان اینکه ۱۲ واگن از این ۱۶ واگن در حال حاضر در شبکه حومه‌ای فعال است گفت: قرارداد تحویل این ریل‌باس‌ها ابتدا با شرکت رجا بود که پس از واگذاری رجا، کارفرما از رجا به راه‌آهن تغییر کرد و همین مسأله موجب پدیدار شدن مشکلات عمده‌ای در اجرای قرارداد ۱۵۰ واگن ریل‌باس شد.

مدیرعامل ایریکو با بیان اینکه اگر این مشکلات ایجاد نمی‌شد، قرارداد مذکور نهایتا ظرف ۵ سال از سال ۸۴ که زمان عقد قرارداد بود به اتمام می‌رسید اظهار تأسف کرد که همواره از این مسأله به عنوان یک نقطه ضعف برای سازندگان واگن مطرح می‌شود در حالی که ایراد اصلی از تغییر کارفرما و تحریم‌های یک‌طرفه علیه کشور بود.

مقدمی با اشاره به اینکه در حال حاضر از قرارداد تحویل ۱۵۰ واگن ریل‌باس، ۷۲ واگن تحویل شده است، افزود: رقم این قرارداد حدود ۲۶۰ میلیون یورو بوده که از سوی شرکت مشارکتی "هیوندای‌روتم" به صورت فاینانس تأمین شده است.

وی اظهار کرد: در شرایطی که تجهیزات و قطعات ما در گمرک متوقف بود با پروژه‌های بازسازی ناوگان، کارخانه سرپا نگه داشته شد و پس از آن با آزادسازی قطعات، ظرفیت بیشتری از کارخانه فعال شد.

مدیرعامل ایریکو تأکید کرد:‌ سال گذشته ۲۵ درصد ظرفیت این کارخانه فعال بود و این شرکت قابلیت این را دارد که در سال به صورت تک‌شیفت ۱۰۰ واگن مسافری و دوشیفت با همین امکانات موجود ۲۰۰ واگن مسافری تولید کند.

وی به قرارداد ۱۰۵ واگن باری لبه‌بلند با شرکت نورالرضا (ع) و ۳۰ واگن باری لبه‌کوتاه با شرکت ذوب‌آهن اشاره و عنوان کرد: بسته به میزانی که بودجه در اختیار شرکت قرار بگیرد زمان تحویل واگن‌ها نیز مشخص می‌شود.

مقدمی به قرارداد جدید ۱۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با شرکت راه‌آهن اشاره و خاطرنشان کرد: این ۱۵۰ دستگاه واگن قرار است در مسیرهای حومه‌ای بهره‌برداری شود.

وی به بدهی کلان دولت به شرکت ایریکو اشاره کرد و گفت: مطالباتی که از دولت داریم حدود ۹ میلیارد تومان به صورت ریالی و ۵ میلیون یورو به صورت ارزی است که این بدهی جدای از بدهی دولت به شرکت هیوندای‌روتم (شرکت مشارکتی ساخت واگن‌ها با شرکت ایریکو در ایران) است.

مدیرعامل ایریکو با تعرفه ناعادلانه واردات واگن در قیاس با واردات خودرو اشاره و تأکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای زنده نگه داشتن صنعت واگن‌سازی سیاست‌گذاری درستی داشته باشد و این مسأله قابل درک نیست که واردات واگن با افزایشی که اخیرا داشته حدود ۱۵ درصد، ولی تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد باشد.

وی ظرفیت اشتغال شرکت ایریکو را حدود هزار نفر به صورت مستقیم برشمرد و درباره قیمت تمام‌شده واگن در ایران نسبت به خارج از کشور ادامه داد: به صورت متوسط این تضمین داده می‌شود که قیمت واگن‌های ایرانی حدود ۸ درصد پایین‌تر از قیمت‌های مشابه خارجی تمام می‌شود.

401/601

کد خبر: 645595

وب گردی

وب گردی