زنانی  که دچار خشونت خانگی  هستند به بهزیستی مراجعه کنند/نگهداری زنان در معرض خطر در خانه‌های امن نیاز به مجوز قضایی دارد

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تا احساس نکنیم بازگشت و خروج زن از خانه امن امنیت جانی وی را به خطر نمی‌اندازد؛ وی را از مرکز ترخیص نمی‌کنیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا ولی‌الله نصر با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۱۸ مرکز استان خانه‌های امن برای زنان آسیب دیده ایجاد کرده‌ایم، گفت: چنانچه زنانی دچار خشونت خانگی باشند و در معرض خطر و آسیب باشند؛ می‌توانند به مراکز ما مراجعه کنند.

نصر با اشاره به مواردی که بنا به گفته زن یا اطرافیان او ممکن است؛ امنیت جانی وی در خطر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری در مراکز داشته باشد گفت : در چنین شرایطی ما شرایط نگهداری شبانه‌روزی زن را در مراکز خود مهیا می‌کنیم، همچنین از لحظات اولیه تیم تخصصی مرکز ما که از روان‌شناسان و مددکاران تشکیل شده است به دنبال حل مشکلات فرد با خانواده و شوهر وی هستند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی گفت: براساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های این مراکز، زنان در وضعیت یاد شده تا ۴ ماه می‌توانند؛ در مرکز ما بمانند و اگر تیم تخصصی ما به این نتیجه برسد که هنوز وی نیاز به نگهداری شبانه روزی و استفاده از خدمات خانه امن دارد، مدت مذکور تا ۴ ماه دیگر نیز قابل تمدید است.

سیاست ما بازگشت زن به کانون خانواده است

او با بیان اینکه تا احساس نکنیم بازگشت و خروج زن از خانه امن امنیت جانی وی را به خطر نمی‌اندازد؛ وی را از مرکز ترخیص نمی‌کنیم، افزود: من این موضوع که خانم مولاوردی گفته است؛ در خانه‌های امن تنها ۲ یا ۳ روز زنان مورد آزار همسر را می‌پذیرند؛ تکذیب می‌کنم. ما تا زمانی که احساس می‌کنیم؛ زن باید در مرکز ما باشد؛ از وی نگهداری می‌کنیم و مدت زمان هم خیلی برای ما مهم نیست؛ هرچند سیاست اصلی ما آن است که زن به کانون خانواده خود بازگردد.

نصر گفت: اگر زن بیشتر از ۸ ماه نیاز به کمک و مراقبت داشته باشد با مشورتی که با مراجع قضایی و انتظامی خواهیم داشت و با گرفتن تضمینات لازم از طرق قضات دادگستری شرایطی را مهیا می‌کنیم که او بتواند شرایط زندگی مستقل خود را تا زمان رفع مشکل مهیا کند.وی با تاکید براینکه در چنین شرایطی نگهداری زن مورد آزار با نظر مرجع قضایی و با ذکر این نکته که ممکن است؛ حضور زن در مکانی که به گفته خودش امنیت جانی وی را به خطر اندازد، صورت می‌گیرد و حتی در صورت لزوم ودیعه مسکن و اجاره‌بهای مسکن وی را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با بیان اینکه تیم تخصصی نظر می‌دهد که چه پروتکلی باید برای زنان مراجعه‌کننده به خانه‌های امن در نظر گرفته شود، ادامه داد: البته این موضوع نباید موردی شود که زنان خیلی راحت بتوانند به این بهانه از خانه خارج شده و ادعای زندگی مستقل کنند. روح کار مددکاری آن است که زن با حفظ تضمینات لازم برای امنیت جانی و روحی و روانی به خانواده بازگردد.

نصر با اشاره به اینکه در سراسر کشور به جز ۱۸ استان دارای خانه امن، مراکز مداخله در بحران را نیز داریم که می‌توانند به شیوه مختلف خدمات مشابه خانه‌های امن ارائه دهند، بیان کرد: اگر فردی با مواردی از خشونت و آزار مواجه شد، می‌تواند از طریق سامانه ۱۲۳ با همکاران ما تماس بگیرد تا با توجه به نیاز مورد نظر خدمات تلفنی حضوری و حتی خدمات شبانه‌روزی را به جامعه هدف که زنان و کودکان در معرض خطر و آسیب ارائه دهیم.وی خاطرنشان کرد: در مراکز مداخله در بحران نیز نگهداری موقت داریم که همین شرایط را می‌توانند اجرا کنند من می‌توانم ادعا کنم که در همه استان‌های کشور جایی برای نگهداری زنان در معرض خطر داریم.

105105

کد خبر: 645790

وب گردی

وب گردی