کمالوندی : گواهی نهایی بهره‌برداری واحد اول نیروگاه بوشهر صادر شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور گواهی نهایی بهره‌برداری واحد اول نیروگاه بوشهر را صادر کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی ، با اشاره به صدور گواهی بهره‌برداری نهایی از نیروگاه بوشهر اظهار کرد: در روزهای گذشته مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور برای نیروگاه بوشهر گواهی بهره‌برداری نهایی صادر کرد که یکی از دشوارترین مراحل برای تحویل نیروگاه به بهره‌بردار است و اجازه می‌دهد نیروگاه بوشهر بعد از بررسی‌های انجام گرفته در اختیار بهره‌بردار قرار گیرد.

وی گفت: صدور این گواهی برای پیمانکار خبر بسیار مهم و قابل توجهی است و به نوعی تایید اقدامات پیمانکار در نیروگاه است که از سوی مرکز نظام ایمنی هسته‌ای ایران صادر شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت نیروگاه بوشهر، خاطرنشان کرد: نیروگاه در طی فعالیتش تاکنون بالاتر از ظرفیتش که حدود 1.5 تا 2 درصد تولید برق در شبکه است فعالیت داشته و این میزان تا چهار درصد هم رسیده است و این نشان می‌دهد نیروگاه بوشهر ظرفیت لازم برای فعالیت دارد.

کمالوندی گفت: مدیریت نیروگاه بوشهر در مهرماه 92 از سوی پیمانکار به مهندسان ایرانی تحویل داده شد و بر اساس قرارداد سه سال از این تاریخ باید پیمانکار به مهندسان ایرانی مشاوره دهد. در طی این سه سال 270 نیروی روسی فعال بودند که در پایان این مدت تنها تعدادی از آن‌ها باقی می‌مانند و الان کم‌تر از 60 نفر باقی ماندند. تعداد کمی از مهندسان روسی که باقی خواهند ماند هم بر اساس نیازهای فنی و از سوی شرکت‌های مقاطعه‌کار بنا به ضرورت باقی می‌مانند که آن هم برای دوره کوتاهی است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با روش‌های مناسب سعی بر آن است که نیروگاه‌های هسته‌ای عمرشان از 40 سال به 60 سال و حتی به 100 سال افزایش یابد و این لازمه تعمیر و نگهداری مناسب و دقیق در طی فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای است. نیروگاه بوشهر نیز در این چارچوب در قالب نیروگاه‌هایی قرار دارد که بر اساس گواهی‌های صادر شده می‌تواند تا 60 سال عمر کند و این میزان می‌تواند تا 100 سال هم افزایش یابد.

203/201

کد خبر: 645876

وب گردی

وب گردی