پنجره طلایی جمعیت فرصتی بی‌تکرار

حجت‌الاسلام حسن نمازی *

تولد حضــرت علی‌اکبر‌(ع) که به نام روز جوان نامگذاری شده ، بهانه‌ای است برای تبریک به جوانان عزیز کشور، اما به اعتقاد من این روزها و این سال‌ها هر روز باید روز جوان باشد. هر زمان که بخواهیم به پیشرفت و آبادانی فکر کنیم، هرگاه که چشم‌انداز توسعه و تعالی را در سر می‌پرورانیم، باید روز جوان باشد. «من به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‏ها و ذخیره‏های عظیم الهی و به این گل‌های معطر و نوشکفته جهان اسلام، سفارش می‏کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید.» این توصیه امام بزرگوار، خطاب به جوانان است که پیش از هر چیز آنان را به قدر دانستن لحظات ناب جوانی دعوت می‌کند.
لحظات بی‌تکراری که شور زندگی در آن موج می‌زند. شوری که باید همراه امیدواری به آینده‌ای بهتر باشد و این شور و امید است که‌ انگیزه آغاز مبارزه علمی و عملی را برای رسیدن به اهداف والا - آنطور که امام عزیز توصیه کرده است- تامین می‌کند.
متاسفانه در سال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه غرب، فشار فراوانی را به‌خصوص بر نسل جوان‌مان وارد کرده است، اما این مساله باعث از بین رفتن ‌انگیزه و امید جوانان عزیزمان نشد. جوانان ما هنوز به توسعه این کشور امید دارند، هنوز دل در گرو آبادانی این مرز و بوم دارند.
نسل جوان هنوز به دنبال مدینه فاضله‌ای هستند که حاصل تلاش خودشان است و این امیدواری سرشار نسل جوان است که بار مسئولیت مدیران کشور را در فراهم آوردن شرایط لازم برای شکوفایی استعدادهای جوانان دو چندان کرده است. رسیدن نسل جوان به سن شکوفایی فرصت مغتنمی را به دست داده، فرصتی که امروزه جهان توسعه‌یافته برای دستیابی به آن سر و دست می‌شکند و بر ماست که از این گنجینه‌ای که پرورش داده‌ایم، صیانت کنیم.»
در دنیای مدرن امروز که نیروی انسانی جوان مهم‌ترین شاخص برای حرکت به سمت توسعه است، قرارگیری کشور در پنجره طلایی جمعیت، فرصت بی‌تکراری است که باید از آن در جهت حرکت به سمت یک کشور متعالی، مدرن و توسعه‌یافته استفاده کرد. براساس برآورد کارشناسان جمعیت، اگر نرخ رشد جمعیت آهنگ کنونی را دنبال کند ایران تا سال 1420 در این پنجره طلایی جمعیت قرار دارد. در کنار تلاش برای افزایش معقول آهنگ رشد جمعیت که کشور را در این پنجره طلایی نگه می‌دارد، باید به فکر استفاده از این فرصت بی‌مانند باشیم. 25 سال باقی‌مانده تا سال 1420 در چشم به هم زدنی می‌گذرد. بیایید فرصت را غنیمت شمرده و از این نیروی سرشار جوانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. این شاخص بسیار مثبت جمعیتی در حالی نصیب کشور شده است که نسبت بالای جوانان دارای تحصیلات عالی و تخصص آن را تقویت کرده است و افق بی‌نظیری را برای حرکت بر مدار توسعه در اختیار کشور قرار داده است. بسیار ضروری است که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی از فرصت طلایی پیش رو نهایت بهره را برد تا در آینده حسرت این برهه زمانی مهم را نخوریم.
اداره کل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در آغاز یک راه نوین قرار دارد و بر خود فرض می‌داند که با یک برنامه‌ریزی جامع در جهت تقویت روحیه و امید جوانان و همچنین توانمندسازی آنان گام بردارد. قطعا پویایی محیط دانشگاه –که تشکل‌ها نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند- به رشد رضایتمندی نسل جوان منجر خواهد شد و امید را در آنها افزایش خواهد داد.
مطلوب است در این بزنگاه مهم تاریخی، که بهترین فرصت کشور برای حرکت به سمت توسعه است، تمام دستگاه‌ها با برنامه‌ریزی صحیح از این موتور محرکه پیشرفت به شایسته‌ترین شکل ممکن استفاده کنند تا آیندگان بر پدران خود برای پیشرفتی که به آنها هدیه کرده‌اند، رحمت فرستند.

*مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی

این یادداشت به مناسبت روز جوان در روزنامه فرهیختگان منتشر شده است

۲۰۱۰۱

کد خبر: 645905

وب گردی

وب گردی