"ویار " در بارداری، علت و درمان

یک متخصص زنان و زایمان با بیان علل ایجاد ویار بارداری گفت: جنین دختر ریسک ویار در زنان را 1.5 برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مهین نجفیان گفت: به تهوع و استفراغ شدید در زنان باردار که موجب کاهش وزن و اختلالات الکترولیتی بدن مادر می‌شود، ویار بارداری می‌گویند. در بیشتر زنان باردار تا هفته 16 بارداری، تهوع و استفراغ خفیف شایع است، اما ویار(استفراغ شدید) به دنبال برخی عوامل ایجاد می‌شود که لازم است مادران باردار این عوامل را به خوبی بشناسند.

او ادامه داد: از علل ایجادکننده ویار بارداری می‌توان به بالا رفتن سطح هورمون‌های بدن طی بارداری اشاره کرد؛ اختلالات تیروئیدی، دیابت بارداری، اختلالات گوارشی، حاملگی مولار، برخی رژیم‌های شدید غذایی و آسم و آلرژی نیز در ایجاد آن موثرند.

متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با اشاره به لزوم درمان ویار بارداری، افزود: احتمالا برخی نژادها و خانواده‌ها استعداد بیشتری برای ابتلا به این حالت را دارند. در حاملگی مولار، چندقلویی و مادران باردار با سابقه بیماری گوارشی و بیماری تیروئیدی، ویار بارداری و استفراغ شدید بیشتر مشاهده می‌شود.

نجفیان با بیان این‌که جنین دختر ریسک ویار در زنان را 1.5 برابر افزایش می‌دهد، افزود: این اختلال قابل درمان و کنترل است و در بیشتر مواقع تا هفته 16 بارداری شیوع دارد و سپس رو به بهبودی پیش می‌رود. جهت کنترل اختلالات الکترولیتی، سرم‌تراپی برای مادر باردار انجام می‌شود و با توجه به کمبود ویتامین B1 در این شرایط، تجویز این ویتامین ضروری است.

او گفت: در موارد خفیف‌تر، حمایت تغذیه‌ای شامل استفاده از زنجبیل و داروهای ضداستفراغ سبب بهبود استفراغ بیمار می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: بیمارانی که به درمان سرپایی پاسخ ندادند، به بستری در بیمارستان و سرم‌تراپی و دریافت ویتامین B1 به همراه داروهای ضد استفراغ تزریقی نیاز دارند. انجام سونوگرافی جهت تشخیص حاملگی مولار به عنوان یکی از علل ویار بارداری، ضرورت دارد.

20103

کد خبر: 645946

وب گردی

وب گردی