رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس: ۴۰درصد مدارس نیازمند بازسازی است

وضعیت معیشتی فرهنگیان، نهضت مدرسه سازی در کشور، بررسی محتوای کتب درسی و مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش محور گفت و گو با رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سید حسین نقوی حسینی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه ها و مطالبات کنونی جامعه فرهنگیان کشور گفت: پنج موضوع اساسی در آموزش و پرورش وجود دارد که انتظار ما این بود که این موضوعات مورد رسیدگی قرار بگیرد.

او افزود: امروزه امور آموزش و پرورش به صورت معمول اداره می شود و توجه ویژه ای به این پنج موضوع در ظاهر نشده است.

توجه ویژه به معیشت فرهنگیان از مطالبات جدی معلمان است

نقوی حسینی رسیدگی به وضعیت معیشت فرهنگیان را یکی از دغدغه های موجود در حوزه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مطالبات فرهنگیان به توجه جدی وزارت آموزش و پرورش به وضعیت معیشتی فرهنگیان معطوف می شود.

او با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره توجه جدی دولت به موضوع معیشت فرهنگیان گفت: رهبری اشاره مستقیم به موضوع معیشت فرهنگیان داشته اند و دولت را مسئول کردند و فرمودند که باید به معیشت فرهنگیان توجه جدی شود اما در عمل برنامه خاصی از دولت مشاهده نمی شود.

طرح رتبه بندی معلمان آن طور که انتظار می رفت اجرایی نشد

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آماده شدن طرح رتبه بندی فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان توسط مجلس شورای اسلامی آماده شد اما دولت آن طور که انتظار می رفت نسبت به اجرای این طرح اقدام نکرد.

او گفت: نحوه اجرای این طرح نیازمند یک بازنگری اساسی است و باید دولت و وزارت آموزش و پرورش به معیشت فرهنگیان توجه جدی داشته باشند.

محتوای کتب درسی باید بر اساس فرهنگ دینی کشور تدوین شود

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی، محتوای کتب درسی را یکی دیگر از دغدغه های موجود در حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: یکی دیگر از دغدغه های موجود در حوزه آموزش و پرورش، مربوط به محتوای کتب درسی می شود.

او با اشاره به رایزنی های انجام شده با وزیر آموزش و پرورش برای انطباق کتب درسی با فرهنگ دینی کشور گفت: در موضوع محتوای کتب درسی بارها با وزیر آموزش و پرورش مکاتبه کردیم و معتقد هستیم که باید محتوای این کتاب ها با فرهنگ دینی و شرائط اقتصادی کشور منطبق شود.

نقوی حسینی گرایش به فن محوری دانش آموزان مدارس را یکی از رسالت های خطیر آموزش و پرورش در برهه حاضر عنوان کرد و گفت: باید دانش آموزان در مدارس، فن محور تربیت شوند و با یادگیری فن خاصی از مدارس خارج گردند، زیرا امروز آموزش تئوریک صرف نمی تواند دردی از ما را دوا کرده و معضلات متعددی را در حوزه اشتغال ایجاد می کند.

عدم مدیریت منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد

رییس مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه به موضوع مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارها، حدود ۱۲ میلیون دانش آموز در کشور حضور دارند و اگر هر کلاس درس را به طور میانگین، ۲۰ نفر در نظر بگیریم، کشور به ۶۰۰ هزار معلم نیازمند است.

او با اشاره به تعداد فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش و عدم مدیریت درست و صحیح منابع انسانی در این بخش گفت: این درحالی است که امروز و بر اساس آمارهای موجود، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش حضور دارند که این امر نشان می دهد که مدیریت منابع انسانی در این وزارتخانه به درستی انجام نمی شود.

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد از کمبود معلم در برخی از مدارس کشور با وجود ازدیاد نیرو در آموزش و پرورش گفت: علیرغم ازدیاد نیرو در آموزش و پرورش، باز هم شاهد هستیم که برخی مدارس کشور با کمبود معلم مواجه هستند و عدم مدیریت منابع انسانی مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

۴۰ درصد مدراس کشور نیازمند تخریب است

نقوی در ادامه نهضت مدرسه سازی را از دیگر رسالت های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: امروز و بر اساس آمارهای ارائه شده، ۴۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین بسیاری از مدارس کشور نیز به حالت اجاره ای اداره می شوند و به همین خاطر ما در حوزه مدرسه سازی نیازمند یک حرکت ملی هستیم.

تعلیم و تربیت نباید به بخش خصوصی واگذار شود

نقوی حسینی در بخش پایانی نیز به رابطه آموزش و پرورش و تعلیم و تریبت اشاره کرد و گفت: رابطه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و بخش خصوصی بسیار مهم و حساس است.

او افزود: تعلیم و تربیت نباید به بخش خصوصی واگذار شود و در عین حال باید از سرمایه و پتانسیل بخش خصوصی برای ارتقای امکانات و تجهیزات حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

نقوی گفت: باید وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این موضوعات برنامه ریزی عملیاتی و مدون را تدارک ببیند.

20104

کد خبر: 646100

وب گردی

وب گردی