وزیر بهداشت:خبر نامزدی من برای ریاست جمهوری حاشیه است/دستگاه های حکومتی از مداخله در صنعت داروسازی پرهیز کنند

وزیر بهداشت در مراسم معرفی دستاوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز رشد دارویی این دانشگاه گفت: واردات دارو در سال ۹۳ به کمتر از یک میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و این نشان دهنده عزم جدی همکاران ما در حوزه دارو برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در این مراسم با اشاره به تلاش های جدی در دولت و وزارت بهداشت برای اجرای کامل طرح تحول سلامت گفت: در آغاز کار دولت، ما با یک بحران جدی در زمینه کمبود داروهای مورد نیاز در کشور روبرو بودیم و در حالی که مردم حاضر بودند مبالغ زیادی را برای تامین داروهای مورد نیاز خود پرداخت کنند، داروهای مورد نیاز بیماران در کشور وجود نداشت.

وزیر بهداشت در این زمینه از کمک های دولت در روزهای بحرانی دارو در کشور تشکر کرد و گفت: مهمترین کمک دولت در آن روزها اجازه ترخیص داروهای وارداتی بدون تشریفات گمرکی بود که ما را در خدمت رسانی به مردم یاری کرد.

هاشمی در این مورد گفت: ولی با تلاش های جدی انجام شده از همان روزهای آغازین کار دولت، توانستیم کمبود ۳۰۰ قلم دارو در کشور در آن سال را به کمتر از ۳۰ قلم برسانیم و از اینکه خیال دولت آسوده است که هرروز یک مشکل جدید در این حوزه نداریم، خوشحال هستیم.

هاشمی کاهش پرداختی مردم از ۴۰ درصد به کمتر از ۵ درصد هزینه دارو در مراکز درمانی را از موفقیت های مهم طرح تحول سلامت دانست و افزود: اتفاق مهم دیگری که با اجرای این طرح اتفاق افتاد، این بود که در کمتر از۳درصد موارد ، بیماران برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به خارج ار مراکز ارجاع داده می شوند در حالی که این میزان در گذشته بیش از ۹۰ درصد بود.

وزیر بهداشت یکی از نگرانی های دست اندکاران و منتقدان حوزه سلامت درباره طرح تحول سلامت را افزایش میزان مصرف دارو در کشور دانست و گفت: اگرچه این امر اجتناب ناپذیر به نظر می رسید ولی بررسی ها نشان داده که مصرف دارو در این مدت افزایش قابل توجهی نداشته است.

هاشمی به پتانسیل بالای محققان جوان در کشور اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید بالغ بر 60 داروی جدید تولید و روانه بازار شده است و اگر حمایت های بیشتری از وزارت بهداشت انجام شود، قطعا موفقیت های بیشتری در این زمینه کسب خواهیم کرد.

او همچنین به موفقیت های اقتصادی در حوزه دارو اشاره کرد و گفت: از هفته دوم شروع به کار دولت ، شورای فناوری سلامت و شورایی در زمینه دارو تشکیل دادیم که هدف آنها برنامه ریزی برای افزایش تولید و کاهش واردات دارو بود و نتیجه این تلاش ها این بود که واردات یک میلیارد و 350 میلیون دلاری دارو در سال ۹۱، به کمتر از یک میلیارد دلار در سال 93 کاهش یافت.

وزیر بهداشت در این مورد گفت: همچنین سهم داروهای تولید داخل از مجموع کل بازار که در سال 90، حدود 57 درصد بود، در سال 95 به بیش از 70 درصد افزایش یافته است و امیدوارم زودتر از پایان برنامه ششم بتوانیم تعهد ۷۵درصدی خود را جامه عمل بپوشانیم.
دکتر هاشمی همچنین گفت: در طول این مدت رقم صادرات ما به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و ما برای تقویت تولید داخلی اعلام کرده ایم که اقلام دارویی تولید داخل را با قیمت ۸۰ درصد نمونه خارجی آن به شرط تامین کیفیت خریداری کنیم.

وزیر بهداشت در بخش پایانی صحبت های خود به تولید دو دارو در هر ماه در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در حوزه صنعت دارو قدیمی بودن آن است و اگر دولت از طریق بانک ها یا طرق دیگر بتواند کمکی ۱۰۰۰ میلیاردی را برای بازسازی و توسعه صنعت دارو تامین کند، مطمئنا ظرف مدت چند سال این کمک ها قابل برگشت خواهد بود و به بهبود وضعیت صنعت دارو در کشور کمک خواهد کرد

خبر نامزدی من برای ریاست جمهوری حاشیه است

به گزارش ایرنا؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خبر احتمال نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری حاشیه سازی دانست و گفت: بخشی از صنعت داروسازی کشور مربوط به چند دهه قبل است، بنابراین اگر بخواهد در بازارهای بین المللی رقابت کند، حتما باید نوسازی شود.

هاشمی در حاشیه مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور در مرکز رشد دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی مبنی بر خبر احتمال نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گفت: این مسائل همه حاشیه است. این روزها متاسفانه همه چیز در کشور حاشیه شده و آن کسی که در بسیاری از موارد فراموش شده اند، متن یعنی مردم هستند. بگذارید کارمان را برای مردم انجام دهیم. من قبلا نظرم را اعلام کردم.

افزایش ده‌ها برابری صادرات در صورت کمک به صنایع دارویی

وزیر بهداشت گفت: اگر صنعت دارویی کشور - که حداقل حدود یک‌هزار میلیارد تومان نیاز به بازسازی و نوسازی دارد - از سوی بانک ها حمایت شود، رقم صادرات به چند 10 برابر افزایش خواهد یافت.

هاشمی با اشاره به شرایط تحریم صنایع دارویی گفت: اکنون شرایط جدید بازارهای وسیعی پیش روی صنعتگران دارویی کشور قرار دارد.

سرانجام تعرفه های پزشکی

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر زمان اعلام تعرفه های پزشکی گفت: سرانجام تعرفه ها نیز مشخص می شود، همانگونه که قرار بود این تعرفه ها چهارشنبه به نتیجه برسد، بحث های کامل آن انجام شد و منتظر موافقت رئیس جمهوری هستیم اما چون جلسات تعرفه ها همزمان با سفر رئیس جمهوری کرواسی شد، رئیس جمهوری در جلسه حضور نداشتند، بنابراین بعد از تائید رئیس جمهوری این تعرفه ها اعلام خواهد شد.

مقررات حامی صنعتی دارویی

هاشمی با اشاره به فعالیت شورای فناوری سلامت در دولت یازدهم افزود: کار این شورا سیاستگذاری و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و صادرات است، بنابراین مقرراتی وضع کردیم که در قالب اجرای این مقررات از صنعت دارو و تجهیزات پزشکی حمایت می شود که یکی از مهمترین مصوبات آن قیمت گذاری است.

وزیر بهداشت ادامه داد: براساس این مصوبه، تعهد کردیم که اگر شرکت ها، دارویی تولید کنند که مشابه بهترین برند خارجی از نظر کیفیت باشد، 80 درصد قیمت را پیش خرید می کنیم.

او گفت: دولت به شرکت هایی که در حوزه صادرات بیش از یک میلیون دلار فعال باشند، امتیازات ویژه ای اعطا می کند.

حوزه سلامت و اقتصاد مقاومتی

وزیر بهداشت درمورد اعمال شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت نیز گفت: وزارت بهداشت در دولت یازدهم از روزی که کار خود را آغاز کرد بدنبال اقدام عملی بوده و بطور مثال کمبودهای دارویی را از حدود 300 قلم به کمتر از 30 قلم رسانده است.

هاشمی گفت: طی این مدت، 10 هزار متخصص در سراسر کشور توزیع شده و 11 میلیون بیمه شده جدید داریم، بنابراین دسترسی به خدمات پزشکی افزایش یافته اما در عین افزایش دسترسی به خدمات پزشکی، واردات دارو کاهش یافته و سهم تولید داروهای داخل افزایش پیدا کرده است.

او یادآور شد: در آغاز کار ما، سهم تولید داروهای داخل نزدیک 60 درصد بود اما اکنون به 70 درصد یعنی چیزی حدود 10 درصد افزایش یافته و واردات دارو نیز از بیش از یک میلیارد دلار به 900 میلیون دلار کاهش یافته است.

وزیر به بهداشت ادامه داد: سهم تولید داخل دارو تا پایان برنامه ششم باید 75 درصد باشد و هنوز این برنامه تمام نشده و به عدد 71 درصد رسیده ایم، بنابراین مطمئنا باید به عدد 75 درصد تا پایان دولت یازدهم برسیم.

حمایت های مورد نیاز صنعت دارویی

هاشمی گفت: اگر بخواهیم بصورت جدی در کاهش واردات دارو سرمایه گذاری کنیم به کمک مجلس و دولت و مهمتر از آن بانک ها برای نوسازی صنعت داروسازی نیاز داریم.

او تأکید کرد: بخشی از صنعت داروسازی کشور مربوط به چند دهه قبل است، بنابراین اگر بخواهد در بازارهای بین المللی رقابت کند حتما باید نوسازی شود و البته مشوق هایی در زمینه مالیات و صادرات گذاشته شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: وامی که صندوق توسعه ملی می تواند به صنعتگران بدهد بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر آن خود صنعت گران باید مسیرهای صادرات را آموزش ببینند. واقعیت این است که صنعت داروسازی کشور امروز به رغم اینکه فرصت های زیادی را دولت برای آنها فراهم کرده - خود آنها معترف هستند که دولت جلوتر از آنها فضا برای صادرات ایجاد کرده - برای صادرات آموزش کافی را ندیده و باید حتما در این حوزه توانمند شوند و بدون تردید محصولات آنها از نظر کیفیت و حتما از نظر قیمت، قابل رقابت است.

دستگاه های حکومتی از مداخله در صنعت داروسازی پرهیز کنند

هاشمی گفت: صادرات به تلاش دو طرف صنعتگران و دولت و مجلس نیاز دارد. بازپرداخت این حوزه تضمین شده و اگر تا دو هزار میلیارد تومان به صنایع دارویی کشور کمک شود، صنعت دارویی جهش فوق العاده ای پیدا خواهد کرد البته دستگاه های حکومتی باید از مداخله در صنعت داروسازی - در آنجا که بخش خصوصی حاضر است سرمایه گذاری کند - پرهیز کنند.

او تأکید کرد: ورود دستگاه های دولتی به این حوزه به دلیل رانت های دولتی و حکومتی و حاکمیتی چه در سرمایه گذاری و چه در قانونگذاری، مانع از رشد استعدادها خواهد شد. بنابراین بهتر است همه دستگاه های دولتی در بخش هایی سرمایه گذاری کنند که در توان بخش خصوصی نیست.

روش اعتباربخشی جدید برای بیمارستان های کشور

وزیر بهداشت گفت: روش اعتباربخشی جدید برای بیمارستان های کشور حداکثر یک ماه آینده آغاز به کار خواهد کرد و اکنون طبق گزارش های رسیده، کار آزمایشی آن برای 20 بیمارستان آغاز شده است.
هاشمی تاکید کرد: از آخر خرداد ماه، روش جدید سنجه های اعتباربخشی برای بیمارستان ها اعمال می شود؛ تعداد سنجه ها در روش جدید به یک دهم تعداد قبلی کاهش پیدا کرده است.

نقش مراکز رشد دارویی در افزایش تولید داخل

وزیر بهداشت با اشاره به مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این مرکز به عنوان مرکزی که در جهت کاهش واردات در کشور تلاش کرده، نزدیک به 80 سال قدمت داشته و کارنامه بسیار موفقی دارد.
هاشمی افزود: در طول دو سال و نیم گذشته هر دو ماه یک داروی جدید در وزارت بهداشت تولید کردیم. این به معنای اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات، افزایش توانمندی کشور برای صادرات و کاهش وابستگی به محصولات خارجی است.
وی با اشاره به افتتاح اتاق تمیز برای تولید داروهای پپتیدی در این مرکز گفت: این اتاق در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.
وزیر بهداشت ادامه داد: خوشبختانه متوسط سن افرادی که در مرکز رشد دارویی فعالیت داشته و نوآوری های خوبی داشتند کمتر از 30 سال است، که نشان می دهد هدفگذاری سازمان غذا و دارو کاملا درست و منطقی بوده و از استعدادهای درخشان ایرانی این حوزه در حد امکان استفاده کرده است. امیدواریم دولت کمک کند که استعدادها را کشف کرده، پرورش داده و حفظ کنیم.

هاشمی گفت: امروز قرصی برای هپاتیت «سی» در این مرکز تولید می شود که پیش از این، آن را بالغ بر یکهزار دلار باید خرید می کردیم اما امروز با 90 هزار تومان حدود 30 دلار در کشور تولید می شود و از لحاظ کیفیت طبق اظهارنظر انجمن های مرتبط، معادل مشابه خارجی است.

او تاکید کرد: صادرات دارویی کشور در دولت به بیش از دو برابر افزایش یافته و دسترسی به دارو در کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده است.

حدود 60 قلم دارو روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی و رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو معرفی شد.

20106

کد خبر: 646409

وب گردی

وب گردی