ظریف تاکیدکرد: لزوم  اقدام عملی برای  اجرای برجام در کنار بیانیه ها

 محمد جواد ظریف با اشاره به بیانیه جان کری در نیویورک و نیز بیانیه وزیران خارجه امریکا و سه کشور اروپایی گفت:این کشورها احساس می کنند باید تعهد خود را به اجرای برجام نشان دهند ولی در کنار بیانیه ها، اقدام عملی هم باید صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ؛ محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند گفت: ما در هفته‌ها و ماه‌های گذشته توفیق‌های قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با شرایط ایجادشده در دوران پس از برجام داشتیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به توافقات انجام شده برای اقدامات عملی و رفع موانع همکاری‌های بانکی ایران اظهار داشت: هنوز به اندازه کافی به آنچه که باید می‌رسیدیم، نرسیدیم و باید اقدامات بیشتری از سوی آمریکا انجام شود.


وی ادامه داد: گرایش بنگاه‌های اقتصادی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران بسیار قابل توجه بوده است و حضور گسترده بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به همراه هیات‌های سیاسی از کشورهای مختلف نشان‌دهنده علاقه جامعه بین‌الملل به همکاری با ایران است.


وزیر امور خارجه یادآور شد:‌ موانعی که در دهه گذشته در مسیر همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها ایجاد شده، قسمت عمده‌ای از آن به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا و تحریم‌های این کشور و جامعه بین‌المللی بوده که به تدریج در حال کنار رفتن است.


ظریف گفت: البته قسمتی از این تحریم‌ها با تعهداتی که به برجام داشته‌اند، به طور رسمی کنار گذاشته شده است اما ما اعتقاد داریم اقدامات عملی هم در کنار بیانیه‌ها باید صورت بگیرد.


وی اضافه کرد: هم بیانیه‌ای که در حاشیه دیدار بنده و آقای کری در نیویورک مطرح شد و هم بیانیه جدید از طرف وزرای خارجه ایالات متحده آمریکا و سه کشور اروپایی اتحادیه اروپا صادر شد،‌ نشان‌دهنده فضای سیاسی است که مجموعه این کشورها احساس می‌کنند لازم است تعهد خود را به اجرای برجام نشان دهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: گفت‌وگوهایی برای اقدامات عملی هم در نیویورک و وین با آقای کری داشتیم و هم با آقای هاموند و خانم موگرینی داشتیم. در این گفت‌وگوها توافق کردیم اقدامات عملی برای رفع موانع صورت بگیرد و ما اینها را پیگیری می‌کنیم.


وزیر امور خارجه گفت: همکاری گسترده‌تر بین بانک‌های مرکزی و موسسات مالی و پولی با ایران که هم اکنون در حال انجام است .همچنین اقدام به تشویق بانک‌ها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران از محورهای گفت‌وگوهای خود با این مقامات بود.


به گفته ظریف، قسمتی از این توافقات انجام شده و قسمتی هنوز در حال انجام است اما این یک قدم است و هنوز به‌صورت کافی به آنچه که باید می‌رسیدیم، نرسیدیم و باید اقدامات بیشتری از سوی آمریکا صورت بگیرد.

203/201

کد خبر: 646418

وب گردی

وب گردی