300 هزار پرونده موادمخدر در دستگاه‌قضایی/ 23 درصد مردم ایران دارای حداقل یک اختلال روانی هستند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه سازمان‌های غیردولتی در برهه کنونی بیشتر درگیر حوزه اجرا هستند گفت: اجتماعی شدن ‏نیازمند ‏توجه همه جانبه به ظرفیت‌های سازمان‌های غیردولتی در حوزه اعتیاد است‎.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سید حسن موسوی چلک در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر که با حضور استاندار، معاون ‏سیاسی و امنیتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدیرکل دادگستری استان، فرمانده نیروی انتظامی ‏استان و دیگر اعضای این شورا در سالن حمیدیای استانداری برگزار شد، گفت: ‏حوزه اعتیاد را نمی توان به عنوان جزیره ای مستقل از همه بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در نظر ‏گرفت، زیرا اعتیاد هم تاثیر گذار و هم تاثیرپذیر است.

او گفت: در برهه کنونی 15 میلیون پرونده قضایی در کشور داریم که از این تعداد کمتر از 300 هزار پرونده ‏مربوط به مواد مخدر است.

این مسئول ادامه داد: در حوزه ازدواج و طلاق در سال 1394 با وجود جمعیت 11 میلیونی آماده سن ازدواج، شاهد کاهش ‏‏6 درصدی ازدواج بودیم و هر چند وضعیت طلاق تفاوت چندانی نکرده اما نسبت آن به ازدواج به 23.9 رسیده ‏است.

موسوی چلک گفت: 23 درصد مردم ایران دارای حداقل یک اختلال روانی هستند و 12 درصد مردم از ‏افسردگی جدی رنج می برند.

او گفت: حوزه اجتماعی به دغدغه ای جدی برای کشور تبدیل شده و شاهد وضعیتی نگران ‏کننده در این حوزه هستیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: البته این نگرانی به معنی نفی تلاش های انجام شده در حوزه های مختلف نیست اما همه ‏این تلاشها در نهایت منجر به وضعیت موجود شده است.

موسوی چلک با تاکید بر اهمیت تقویت رویکردهای فرهنگی و اجتماعی برای کنترل و کاهش مواد مخدر و آسیب های ‏اجتماعی ادامه داد: در این راستا فراهم آوردن بستر لازم برای مردم و سازمان های غیردولتی نیز ضرورت دارد؛ ‏بستری که نگاه قیم مآبانه به سازمان های غیردولتی نداشته باشیم.

او با اشاره به رابطه مستیم سرمایه اجتماعی با مشارکت مردم در حوزه مقابله گفت: در این بخش باید بستر لازم در سه حوزه سیاستگذاری، اجرا و نظارت برای سازمان های غیردولتی ‏فراهم شود.

این مسئول با بیان اینکه سازمان های غیردولتی در برهه کنونی بیشتر درگیر حوزه اجرا هستند؛ گفت: اجتماعی شدن ‏نیازمند توجه همه جانبه به ظرفیت های سازمان های غیردولتی در حوزه اعتیاد است.

موسوی چلک با اشاره به اهمیت موضوع رصد، آینده نگری و مدیریت امور اجتماعی با رویکرد اجتماعی ادامه داد: ‏تقویت رویکرد سلامت نگری با محور سلامت اجتماعی در نظام سیاستگذاری نیز کمک شایانی به اجتماعی شدن ‏می کند؛ موضوعی که در برنامه ششم توسعه نیز مدنظر قرار گرفته است.

او گفت: تغییر مسیر به سمت مواد مخدر صنعتی، آسیب های اجتماعی ناشی ‏از فضای مجازی به عنوان مرگ خاموش، کودکانه (زیر 18 سال) شدن آسیبهای اجتماعی و تغییر مسیر آسیبهای ‏اجتماعی به سمت خانواده به عنوان مشخصه های وضعیت آسیبهای اجتماعی در ایران مطرح شده و نگران کننده ‏است.

در ادامه سید محمد میرمحمدی استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به رتبه دهم استان در حوزه سرمایه اجتماعی گفت: باید بستر ‏مناسب برای مشارکت مردم به منظور مبارزه با آسیبهای اجتماعی فراهم شود.

او با اشاره به اهمیت موضوع تحقیق و پژوهش برای ارتقای فعالیت ها گفت: در حالی که ‏دنیا توجه ویژه ای به تحقیق و پژوهش برای پیشبرد امور دارد ما با کمبود فعالیت در این حوزه روبرو هستیم.‏

میرمحمدی گفت: تحقیق و پژوهش پایه و اساس فعالیت های اجرایی و هدفمند است و بدون شک اقدامات ‏اجرایی که بر پایه پژوهش و مبتنی بر شواهد علمی نباشد قرین موفقیت نخواهد بود.‏

20106

کد خبر: 646425

وب گردی

وب گردی