شمخانی در دیدار  با وزیرخارجه نیوزیلند:رفتار دوگانه و سراسر ابهام آمریکا مهمترین عامل کندی اجرای تعهدات 1+5 است

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: علی رغم حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام همچنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی علی شمخانی عصر شنبه در دیدار وزیر خارجه نیوزیلند، توافق هسته ای و رفع تحریم ها را زمینه ای مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غیر متخاصم عنوان کرد.

وی افزود: علی رغم حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام همچنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده آمریکا همچنان محل نگرانی جدی است.

در این دیدار شمخانی با اشاره به دیدگاه های مشترک ایران و نیوزیلند در موضوعاتی چون خلع سلاح هسته ای، مبارزه با مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی اظهار داشت: زمینه های مناسبی برای توسعه همکاری های مشترک در زمینه های تجاری، سیاسی و اقتصادی وجود دارد که فعال سازی آن می تواند ارتقاء سطح روابط دوجانبه را به دنبال داشته باشد.

وی با تبیین رویکردهای اقتصادی جمهوری اسلامی در شرایط پس از توافق افزود: عرصه های جدیدی از فرصت های بالقوه اقتصادی میان ایران و کشورهای مختلف آسیایی پدیده آمده که با فعلیت یافتن آن، شرایط رشد و شکوفایی قابل توجه در همکاری های فی مابین فراهم خواهد شد.

دریابان شمخانی با اشاره به عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین حضور این کشور در ائتلاف علیه داعش، جریان افراط گرایی و تروریسم را بزرگترین تهدید امنیتی جهان امروز دانست و با اشاره به ضرورت شکل گیری اراده جهانی برای مقابله واقعی با ریشه ها و حامیان جریان تروریسم اظهار داشت: بزرگترین آفت مبارزه با تروریسم، برخورد گزینشی با این پدیده شوم از سوی برخی کشورهای حامی تفکرات تکفیری است.

علی شمخانی لزوم توجه جامعه جهانی به نسل کشی و اعمال جنایت جنگی در یمن را مورد تاکید قرار داد و افزود: رشد حضور گروه های تروریستی وابسته به القاعده و داعش، کشتار وحشیانه زنان و کودکان و از بین رفتن زیرساخت های اقتصادی یمن رهاورد تجاوز وحشیانه و غیرقانونی به این کشور فقیر بوده است.

مورای مک کالی وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز در این دیدار با تاکید بر اراده نیوزیلند برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران ، اظهار داشت: ایران کشوری بزرگ، قدرتمند و تاثیرگذار بر معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه است و ما خواستار از سر گیری روابط تجاری، سیاسی و همچنین توسعه همکاری های امنیتی مشترک با ایران در حوزه مبارزه با تروریسم هستیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کشورش با عزمی جدی در مبارزه با تروریسم وارد ائتلاف شده است، گفت: نیوزیلند خطر تروریسم را به خوبی احساس می کند و بر لزوم مبارزه واقعی با آن تاکید دارد.

203/201

کد خبر: 646515

وب گردی

وب گردی