دارنده نشان ویژه امام خمینی (ره): آینده از آن دانشگاه آزاد اسلامی است

دارنده نشان ویژه امام خمینی (ره) از جشنواره فرهیختگان با اشاره به نقش مهم ارتباط دانشگاه ها با صنعت در کاربردی شدن علوم گفت: روند مثبتی از نظر تولید علم و ارتباط آن با صنعت در حال طی شدن است. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه نو پایی است. هرچند کم و کاست هایی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی روند رو به رشد آن نشان می دهد که آینده از آن دانشگاه آزاد اسلامی است.

محمد علی بهنژادی به ایسکانیوز گفت: جایزه ای که به من اختصاص داده شد بر مبنای سه سال تلاش به عنوان دانشمند جوان ایران بود. این نشان برمبنای تعداد مقالات ثبت شده در مجلات معتبری مانند تامسون رویترز در چهارمین جشنواره فرهیختگان به من اهدا شد.

او در رابطه با سوابق علمی خود گفت: فارغ التحصیل دکتری تخصصی شیمی کاربردی هستم و از سال 79 عضو هیات علمی واحد تبریز شده ام. سال 84 به استادیاری دست یافتم و سال 92 به مرتبه استاد تمامی نایل آمدم. طبق گزارشاتی که موسسه تامسون رویترز اعلام کرده است سه سال مدوام توانسته ام جزء یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار بگیرم و اچ ایندکس 26 را به خود اختصاص دهم. سال 2014 جایزه دانشمند جوان ایران را از طرف موسسه الزویر در شاخه علوم محیط زیست دریافت کردم. بیشتر تحقیقاتی که بر روی آن انجام داده ام مربوط به سنتز نانو ساختارهای اکسیدی و کاربردهای آن است. در سال های اخیر نیز بر روی سنتز نانو لوله های فالزی و کاربرد آنها در سلول های خورشیدی مشغول بررسی و تحقیق هستم.

بهنژادی در رابطه با جایگاه علمی کشور در جهان گفت: روند تولید علم در چند سال اخیر مثبت بوده و شیب خوبی داشته است. با این حال گرچه در تولید علم از وضعیت خوبی برخوردار هستیم اما در اثر بخشی کیفیت خوبی را نداریم.

او ادامه داد: ما باید سعی کنیم که تولیدات علمی خود را سودمند کنیم و از آنها استفاده های بیشتری داشته باشیم. کاربردی شدن علم باعث می شود که اچ ایندکس محققین و دانشگاه ها نیز افزایش یابد.

بهنژادی لازمه کاربردی شدن تولیدات علمی را ارزش بخشیدن به تولیدات پژوهشی عنوان کرد و گفت: لازمه این کار سیاستی است که هم اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی اتخاذ شده و به تولیدات پژوهشی با کیفیت، ارزش بیشتری داده شده است. تولیدات عملی می تواند کیفیت و اچ ایندکس یا تاثیرگذاری علمی دانشگاه آزاد اسلامی را بالا ببرد.

او با اشاره به نقش مهم ارتباط دانشگاه ها با صنعت در کاربردی شدن علوم گفت: روند مثبتی از نظر تولید علم و ارتباط آن با صنعت در حال طی شدن است. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه نو پایی است. هرچند کم و کاست هایی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد ولی روند رو به رشد آن نشان می دهد که آینده از آن دانشگاه آزاد اسلامی است.

دارنده نشان ویژه امام خمینی (ره) از جشنواره فرهیختگان ادامه داد: کاهش دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی را به خود آورده است که ارتباط خود را با صنعت افزایش دهد و در واقع ساختارهای زیر بنایی خود را تقویت کند و از پژوهشگران خود حمایت کند. دانشگاه آزاد امروز به این نتیجه رسیده است که نباید به دانشجو متکی باشد بلکه باید به نیروی انسانی خود تکیه کند و این نیروی انسانی است که می تواند یک دانشگاه را در آینده حفظ کند.

بهنژادی نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی را نشانه های ارتباط این دانشگاه با صنعت عنوان کرد و گفت: ارتباط با صنعت نیز در همین راستا در سال های اخیر رشد بسیار خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته است. نمایشگاه دانشگاه آزاد نشان می دهد که چقدر در این رابطه تلاش شده و مراکز رشد و شرکت دانش بنیان جدی گرفته شده است.

20104

کد خبر: 646562

وب گردی

وب گردی