خطر تجرد قطعی در پسران وجود دارد/سبقت پسران از دختران در سن ازدواج

«هم‌اکنون تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر است و خطر تجرد قطعی برای آنها وجود دارد. برای رسیدن به تعادل باید اختلاف سن در ازدواج به کمتر از پنج سال برسد.»

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان روز گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در حالی این اظهار نظر را انجام داد که بالا رفتن سن ازدواج در ایران در سال‌های اخیر هشدار‌های کارشناسان مسائل اجتماعی و مسئولان را به دنبال داشته است.

براساس آخرین گزارش ها میانگین سن ازدواج در میان دختران ایرانی ۲۵ و برای پسران ۲۹ سال است. آمارها و شاخص‌های متعددی، از موفق‌تربودن ازدواج‌های صورت گرفته در سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی حکایت دارند، بر اساس همین آمارها ، بهترین ازدواج‌ها در بین سنین ۲۰ تا ۲۴ رخ می‌دهد و با بالا رفتن سن ازدواج، تعداد طلاق در زنان از 6 به ۵/۲۲ درصد و در مردان از۶/۵ به ۳۲ درصد افزایش یافته‌است.

بر اساس آخرین آمارها جمعیت جوانان هرگز ازدواج نکرده ایرانی به ۱۱ میلیون می رسد.به عقیده بسیاری از کارشناسان معضلات اقتصادی و فرهنگی از مهمترین دلایل به وجود آمدن این سیر صعودی بوده است. کارشناسان معتقدند بیشتر دخترانی که در خانواده های غیر سنتی زندگی می‌کنند علاقه ای به ازدواج نشان نمی دهند، چرا که ازدواج را سدی برای پیشرفت در زندگی اجتماعی خود می دانند.عمده ترین دلایل ازدواج نکردن در مردان نیز به گفته کارشناسان عدم توانایی آنان در اداره اقتصادی زندگی متاهلی است. طبق اعلام آمار توسط کارشناسان جمعیت نرخ پایین موالید در کشور که به‌تازگی با آن رو به رو هستیم نیز معلول زدواج‌های دیرهنگام است.

اختلاف سن ازدواج ۵ سال شود

روز گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در اظهار نظری تازه درباره ازدواج در ایران گفت:‌ هم‌اکنون تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر است و خطر تجرد قطعی برای آنها وجود دارد،‌ برای رسیدن به تعادل باید اختلاف سن در ازدواج به کمتر از پنج سال برسد.

علی‌اکبر محزون در پاسخ به این پرسش که آیا تعادل جمعیتی در سن ازدواج به هم خورده است گفت: تعادل جمعیتی در سن ازدواج موضوعی است که از الگوی سن ازدواج کشور حاصل می‌شود و بحث مهمی است، به‌عنوان مثال اختلاف سن ۵ سال برای ازدواج در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد. او افزود: در ۱/۱۲ درصد ازدواج‌ها زوجین همسن هستند،‌ ۵/۷۷درصد مرد بزرگتر از زن و در ۴/۱۰ درصد ازدواج‌ها زن بزرگتر از مرد است. اتفاقی که هم‌اکنون باید رخ دهد تغییر مدل ازدواج است، هم‌اکنون آقایان ۲۰ تا ۳۴ ساله و خانم‌های ۱۵ تا ۲۹ ساله بیشتر ازدواج می‌کنند و هرم سنی در هر سن کاملا متقارن است اما اختلاف سنی پنج سال برای ازدواج تقارن را به هم می‌ریزد.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت:‌ قبل از سال ۱۳۹۰ تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران بود اما با تغییر هرم سنی،‌ پس از سال ۱۳۹۰ ذوزنقه سن ازدواج وارونه می‌شود و این بار آقایان در سن ازدواج بیشتر از خانم‌ها هستند.

محزون ادامه داد:‌ در سال‌های قبل از ۱۳۹۰ دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران بود و این تجرد قطعی دختران را بالا برده بود اما از سال‌ ۱۳۹۰ به بعد تعداد پسران در سن ازدواج بیشتر شده است و خطر تجرد قطعی در پسران وجود دارد.

او با اشاره به اینکه برای رسیدن به تعادل جمعیتی باید اختلاف سن برای ازدواج کمتر از ۵ سال باشد، گفت:‌ اختلاف سن یک یا دو سال برای ازدواج کافی است و این موضوع هرم سنی را تعدیل کرده و به تعادل نزدیک می‌شویم.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال بیان کرد: بالاترین سن ازدواج برای آقایان در تهران، البرز و کرمانشاه و برای خانم‌ها تهران، البرز و ایلام است. کمترین سن ازدواج برای آقایان در خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد و برای خانم‌ها سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی است.

او ادامه داد: بالاترین میانگین سن ازدواج برای آقایان در تهران ۱/۳۰، البرز ۲۹، کرمانشاه۶/۲۸و برای خانم‌ها تهران ۲۶، البرز ۳/۲۵ و ایلام ۳/۲۴ است و کمترین سن ازدواج برای آقایان در خراسان شمالی ۳/۲۵، سیستان و بلوچستان ۴/۲۵، یزد ۳/۲۶ و کمترین سن ازدواج برای خانم‌ها در سیستان و بلوچستان با ۸/۲۰، خراسان شمالی ۹/۲۰ و خراسان جنوبی ۴/۲۱ سال است. به گزارش تسنیم، محزون در پاسخ به این پرسش که علت افزایش میانگین سن ازدواج در هر سال چیست، افزود: این تحلیل‌ها را به جامعه شناسان و جمعیت شناسان می‌سپاریم.

105105

کد خبر: 646695

وب گردی

وب گردی