بازار سرمایه چشم به برجام دوخته است

مدیر کارگزاری بانک آینده گفت:‌ بازار سرمایه از ابتدای سال 95 تا کنون 5 درصد بازدهی منفی داشته است.

فردین آقابزرگی، مدیر کارگزاری بانک آینده در گفت و گو با ایسکانیوز، پیش بینی خود را از برگزاری مجامع که هر ساله در جهت حسابرسی شرکت های بورسی و نیز تقسیم سود بین سهامداران صورت می گیرد اینگونه بیان کرد: طبیعی است که از لحاظ اقتصادی نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع به دلیل تحقق سود شناسایی شده و همچنین تقسیم سود جذابیت خاصی را در بازار سرمایه ایجاد کند.

وی در ادامه به کمرنگ شدن جذابیت فصل مجامع در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از گمانه زنی ها و برآوردهای ناشی از تحولات سیاسی با محوریت اتفاقاتی که برای پرونده هسته ای و اتفاقات پسابرجام ایجاد شده منجر به کم اهمیت شدن جذابیت فصل مجامع در موقعیت کنونی شده است.

آقابزرگی در ادامه بیان کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده کسی انتظار پیش بینی ریسک را برای سرمایه گذاران توسط شرکت های زیانده همانند صنعت خودرو را ندارد، تا جایی که ما فرض را بر این گذاشتیم که برخی از مدیران همانند صنعت خودرو به نوعی آثار پسابرجام و تاثیرات مثبت را به درستی پیش بینی می کنند.

مدیر کارگزاری بانک آینده، اقتصاد را متاثر از مسایل سیاسی دانست و گفت: برخی از سرمایه گذاران با تصور اینکه پیش بینی ها در بازه زمانی کوتاه بر سهام آنها تاثیرگذار نخواهد بود تا زمان سوددهی صبر خواهند کرد اما برخی هم تصور دیگری از تاثیرات پیش بینی ها بر سهام خود دارند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه از ابتدای سال 95 تا کنون 5 درصد بازدهی منفی داشته است، گفت: در سال جاری صنایعی که ظرف 2 یا سه ماه گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است منجر به اصلاح قیمت های خوبی در بازار سرمایه شدند، تقریبا به نقطه ای رسیده اند که برخی از کارشناسان انتظار اصلاح قیمت بیشتر را در بازار نخواهند داشت.

آقابزرگی به اصلاح قیمت 25 درصدی صنعت خودرو طی 1 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در مذاکراتی که در سطح بین الملل انجام شده هنگام معارفه بورس ایران و بورس خارجی از ارزش بازار و افت شاخص به عنوان مسایل مهم بورس ایران اشاره کردند که این امر باعث بااهمیت شدن این دو مقوله در سازمان بورس و نیز تشکیلات مقام ناظر شد.

مدیر کارگزاری بانک آینده اظهار کرد: با ورود شرکت های دولتی به بازار سرمایه و انجام معاملات تاثیرگذار در جهت مثبت شدن شاخص، می توان گفت علاوه بر اصلاح قیمتی که در بورس صورت می گیرد سایر شرکت ها و همچنین صنایع تا حدودی افت اصلاح قیمتی را جبران و در سطح هم قرار می گیرند.

وی پیش بینی بلند مدت بازار سرمایه را غیر ممکن دانست و گفت: از نظر من دغدغه ای در خصوص کاهش قیمت با شیب تند بیش از این سطحی که است نخواهیم داشت، هر چند نقدینگی برای برخی از شرکت ها آزاردهنده است اما با برنامه ریزی که برخی از صنایع و شرکت ها به خصوص سهامداران عمده در تقسم سود شرکت ها انجام داده اند ممکن است تقسیم سود خوبی صورت گیرد و این عایدات نقدی زمینه ساز ایجاد جذابیت برای سهامداران شود.

آقابزرگی وضعیت بازار را در فصل مجامع اینگونه بیان کرد: موارد ذکر شده به صورت اصولی برای سهامداران بسیار جذاب خواهد بو د اما به هر حال تا زمانی که عایدات به صورت نقد وصول نشود از دید سهامدار و سرمایه گذار آن جذابیت را نخواهد داشت.

401/602

کد خبر: 646710

وب گردی

وب گردی