دبیر جشنواره فرهیختگان: درآمدزایی از فناوری وابستگی دانشگاه آزاد را به اقتصاد شهریه ای کاهش می دهد

مدیر کل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد با اشاره به بحث تجاری سازی یافته های تحقیقاتی گفت:مهم ترین راهکاری که دانشگاه آزاد در بحث تجاری سازی یافته های تحقیقاتی و تبدیل علم به ثروت در حال انجام دادن است و برای آن نظام و سیاست هایی را تعریف کرده است بحث توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه آزاد است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر داود ثمری دبیر جشنواره فرهیختگان به ایسکانیوز گفت: برای اینکه مراکز رشد بازوی اجرایی قوی داشته باشند 14 کمیته توسعه فناوری در دانشگاه آزاد تاسیس کردیم که این کمیته ها ناظر ستادهای ویژه توسعه فناوری ریاست جمهوری هستند.کمیته ها تا به الان طرح های خوبی را به تصویب رساندند و چند طرح خوب داریم که جزء طرح های کلان ملی به شمار می رود.

دبیر جشنواره فرهیختگان با اشاره به برخی دستاوردهای علمی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خودروی الکتریکی واحد قزوین که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت کرده و طرح امحای زباله از طریق پلازما که واحد علوم تحقیقات آن را ارائه کرده، همچنین طرح های دیگری که در دانشگاه آزاد اسلامی از یک تحقیق شروع شده و در نهایت تبدیل به فناوری شده است از طرح های موفقی هستند که تولید ثروت می کند. بنابراین اگر به این سمت حرکت کنیم که پایان نامه ها و رساله های دکترای دانشجویان را بر اساس یک نیاز جامعه و بخش صنعت تعریف کنیم قطعا نتایجی که از رساله ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد خارج می شود می تواند زمینه ساز این باشد که محصولاتی را داشته باشیم که از طریق این محصولات به درآمدزایی برسیم.

او با بیان اینکه در مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان مدلی تجاری جدیدی را تعریف کرده ایم، گفت: دانشگاه های دولتی به طور قطع نمی توانند این مدل جدید را انجام دهند چون محدودیت های خاص خود را دارند دانشگاه های دولتی نمی توانند در سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنند در صورتی که در دانشگاه آزاد این اجازه را به واحدهای دانشگاهی داده ایم که اگر شرکت یا واحد فناوری در مرکز رشد استقرار پیدا کند اجازه داشته باشد تا 35 درصد سهام شرکت ها را سرمایه گذاری کند.

دبیر جشنواره و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه در ادامه افزود: در حال حاضر 85 مرکز رشد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که 712 هسته واحد فناور و شرکت دانش بنیان استقرار دارند. واحدهای دانشگاهی برای اینکه بتوانند به درآمدزایی برسند باید از این واحدها و شرکت ها ی دانش بنیان حمایت کنند و شرکت های دانش بنیان هایی اجازه سرمایه گذاری دارند که کمترین ریسک را داشته باشند تا بتوانیم در سرمایه و سرمایه گذاری برگشت لازم را شاهد باشیم. از این رو برای حمایت لازم از این شرکت ها خدمات تجاری سازی را برای آنها در نظر گرفته ایم. همچنین آموزش های کسب و کاری که بتوانند در بازار حضور داشته باشند نیاز به یک سری خدمات حقوقی دارند که در مراکز رشد در حال آموزش هستند.

ثمری گفت: خوشبختانه به تدریج به این سمت در حال حرکت هستیم که اجاره را از مراکز رشد برداریم و با مدلی که تعریف کرده ایم در این واحدها سرمایه گذاری لازم را داشته باشیم. از این رو همه مراکز رشد استانها می توانند تحت پوشش پارک فناوری باشند و بتوانند از خدمات و حمایت هایی که قانون برای پارک علم و فناوری در نظر گرفته استفاده کنند. بنابراین پارک فناوری همه بسترهای لازم را فراهم می کند تا شرکت ها رشد کنند . با رشد شرکت ها چون در این شرکت ها سهیم هستیم درآمد افزایش خواهد یافت و به عدد قابل توجهی خواهیم رسید تا کم کم وابستگی مان به اقتصاد شهریه ای دانشگاه کم شود وباید به سمتی حرکت کنیم که از فناوری درآمدزایی کنیم.

20104

کد خبر: 646889

وب گردی

وب گردی