واکنش حریرچی به پرداخت های چند صد میلیونی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حتی یک مورد پرداخت چند صد میلیونی در وزارت بهداشت انجام نشده است. من این موضوع را تکذیب می کنم.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز: نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت ایرج حریرچی با محوریت مباحث جمعیت و کنترل دخانیات در وزارت بهداشت و درمان برگزار شد. ایرج حریرچی با بیان این مطلب افزود : حتی یک نفر در وزارت بهداشت دریافتی چند صد میلیونی نداریم. شوخی 13 مخصوص 13 فروردین است!

او ادامه داد : پرداخت های ما 2 قسمت دارد. بخش اول حقوق افراد است که مانند سایر دستگاه ها و اعلانات مجلس است و بخش دیگر آن کارانه است که در قبال انجام کار توسط پزشک متخصص، فوق تخصص، عمومی و پیرا پزشکی است به طوری که ما به یک پزشک متخصص 46 درصد درآمد ایجاد شده با تعرفه دولتی را قبل از کسر مالیات به او پرداخت می‌کنیم که البته 10 الی 20 درصد مالیات از آن کسر می‌شود.

او گفت: حتی یک مورد پرداخت چند صد میلیونی انجام نشده است. همچمین اقدامات حقوقی لازم درباره افرادی که این اظهارات را مطرح کرده اند در حال انجام است.

او افزود:در سال 74 نظام کارانه در کشور برگزار شد و طی 18 سال منتهی به سال 92 بدون کم و کاست ادامه پیدا کرد. در سال 78 اصلاحاتی بر پردات کارانه ها صورت گرفت . کارانه متضمن اشکالات قابل توجهی است تمام دستگاه‌های نظارتی به کار وزارت بهداشت نظارت دارند.

حریرچی درباره میانگین کل درآمد های پزشکان و پرستاران گفت : میانگین کل درآمد پزشکان متخصص و فوق تخصص در وزارت بهداشت 13 میلیون و 900 تومان ، میانگین کل درامد پزشکان شاغل در بخش درمان در بیمارستان ها 5 میلیون و 500 تومان است و میانگین کل درآمد پرستاران شاغل 3 میلیون و 100 هزار تومان است. کلیه حقوقهایی که اعلام شد قبل از کسر مالیات ست . حدود 15 درصد مالیات به درامد پزشکان مخصص و فوق تخصص تعلق میگیرد همچنین میزان مالیات تعلق گرفته بر درآمد پزشکان شاغل در بخش درمان حدود 10 درصد است.

او افزود: میانگین بالاترین درآمد رشته‌ای نسبت به پایین‌ترین درآمد شامل پزشکان متخصص 2.5 به 1 است. همچنین میانگین بالاترین درآمد فوق‌تخصص نسبت به پایین‌ترین درآمد متخصص 4.5 به 1 و پزشک عمومی نسبت به پرستار 1.75 برابر و متخصص نسبت به پرستار 4.5 برابر و این فاصله در دانمارک 2.5 در سویس 2.2 در آمریکا 3.8 است.

حریرچی درباره سرنوشت تعرفه‌های پزشکی سال 95، گفت: بارها تاکید کردیم که از نظر ما مطلوب این است که بر اساس قانون هشت ساله، قبل از آغاز سال و حتی قبل از تصویب بودجه، موضوع تعرفه‌ها تعیین تکلیف شود اما حدود هشت سال است که این قانون وجود دارد، ولی به دلیل محدودیت‌ها در سیستم بودجه نویسی، تامین منابع و ... همه ساله شاهد تاخیر در تعیین تکلیف تعرفه‌ها بوده ایم به طوری که گاهی این موضوع تا انتهای تیرماه نیز به طول انجامیده است. وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه، وزارت رفاه و مجلس از این تاخیر ناراحت هستندبر این اساس امیدواریم در چند روز آینده سرنوشت تعرفه‌ها مشخص شود.

او درباره افزایش تخلف تعرفه‌ای در بخش خصوصی افزود: یکی از تکنیک‌هایی که برای گسترش تخلف در جامعه به کار می‌رود، شکستن قبح آن است. در زمینه زیرمیزی نیز شاهدیم که این موضوع را بسیار اعلام می‌کنند اما صحیح نیست که چنین جوی ایجاد شود. باید توجه کرد که در حوزه بستری در بخش دولتی و خصوصی حتی یک ریال افزایش تعرفه‌ها را نداشته‌ایم، اما در حوزه سرپایی شاهد برخی تخلفات هستیم که البته تعداد آنها زیاد نیست. از طرفی ما و رییس سازمان نظام پزشکی درخواست کرده‌ایم که جامعه پزشکی کمی دیگر صبر کند تا تعرفه‌ها اعلام شود.

حریرچی ادامه داد: هر ایرانی به طور متوسط 10.2 بار در سال برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه می‌کندبه دلیل اینکه بار مراجعات زیاد است و برخی خدمات پارکلینیک نیز هزینه‌های زیادی دارند، شاهدآن هستیم که که این هزینه‌ها به خانوار تحمیل می‌شود. بنابراین هم قبل از طرح تحول سلامت و هم بعد از اجرای آن حدود 80 الی 82 درصد پرداختی مردم از خدمات سرپایی بوده است؛ یعنی اینکه سیستم دولتی ما در بخش بستری موفق عمل کرده است و تنها 20 درصد پرداختی مردم را شامل می‌شود.بر این اساس وزارت بهداشت برنامه دارد تا مطابق استطاعت مردم و با تعرفه مناسب خدمات سرپایی را توسعه دهد و ایجاد کلینیک‌های ویژه و قسمت‌های پاراکلینیک به همین منظور است.

او درباره هدف وزارت بهداشت از توسعه خدمات سرپایی گفت: هدف ما توسعه این خدمات تنها در بخش دولتی نیست، بلکه عمدتا می‌خواهیم با تعرفه مورد استطاعت مردم این خدمات را از بخش خصوصی به صورت خرید خدمت دریافت کنیم. البته باید توجه کرد که نظارت تعرفه‌ای ما یعنی همان گام سوم طرح تحول محدود به خدمات بستری بوده و هنوز به دلایلی به خدمات سرپایی وارد نشده‌ایم.

در ادامه حریرچی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی گفت: چالش جمعیت در کشور تنها به مساله افزایش جمعیت محدود نمی شود ترکیب جمعیت نیز حائز اهمیت است زیرا جمعیت کشور ما از نظر سنی دوره‌ای را تجربه می‌کند که از جوانی به سمت پیری می‌رویم. بنابراین هدف ما این است که ترکیب سنی مناسبی را حفظ کنیم تا جوانانی باشند که تولید کشور را پیش برند. این اقدامی است که کشورهای اروپایی و ‌آمریکایی با سیاست‌های تشویقی جمعیت یا مهاجرپذیری از کشورهای جهان سوم انجام می‌دهند. البته ما در این زمینه نه سیاستگذاریم و نه عامل اصلی. ما در این زمینه وظایف بهداشتی خود را انجام می‌دهیم.

20106

کد خبر: 646911

وب گردی

وب گردی