تاثیر منفی تک فرزندی در رشد مهارتی کودکان

مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: باید بپذیریم پدیده نوظهور مهدکودک‌ها از الزامات زندگی امروز ما شده است.

به گزارش ایسکانیوز و یه نقل از ایسنا، اسفندیار چهاربند در برنامه "گفت و گوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو که موضوع «آسیب شناسی مهدکودک‌ها در ایران» را در بین کارشناسان و مسئولان تربیتی و فرهنگی به بحث گذاشت گفت: باید بپذیریم پدیده نوظهور مهدکودک‌ها از الزامات زندگی امروز ما شده است بنابراین باید به اهمیت این دوره از رشد که به شکل گیری سبک زندگی، نگرشها و باورها و رشد عقلی در دوره‌های بالاتر، نوجوانان و جوانان و دانشجویان ما ارتباط دارد، توجه ویژه‌ای شود.

دکتر حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نیز میهمانان این برنامه رادیویی بود.

مسعودی فرید گفت: در سازمان بهزیستی تمایل چندانی نداریم که کودکان زیر دوسه سال به مهدکودک بروند اما اساس تشکیل مهدکودک در دنیا نگهداری کودکان مادران شاغلی بود که کسی نبوده از کودکانشان نگهداری کند. مهدکودک‌های ما هم مثل هر سیستم آموزشی دیگر، دارای سیر تطوری است و امروزه تغییراتی اساسی در آن می‌بینیم.

او ادامه داد: سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، تأکید به‌روی رشد همه جانبه کودکان دارند، اگر قبلاً مهدکودکها فقط جایی برای نگهداری کودکان بوده حالا می‌بینیم که به مسائل روحی، عاطفی و هیجانی کودک هم توجه می شود و فقط نگهداری جسمی نیست. ما هر قدر محرکات محیطی را بیشتر کنیم، کودک با سلول‌های عصبی بیشتر وارد مقاطع دیگر زندگی‌اش می‌شود. اگر ما فردای بدون وابستگی به نفت را می‌خواهیم، از همین امروز باید توجه‌مان به همین کودکان باشد تا در آینده توسط همین بچه ها در کشور، حیات بدون صادرات نفت، محقق شود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این گفت‌وگو چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش تهران نیز در این باره گفت: اقتضائات زندگی جدید و فضای امروز شهری، نهادهایی مانند مهدهای کودک را به وجود آورد. ما قبلش دانشگاه داشتیم. دبیرستان داشتیم. دبستان داشتیم. کودکستان داشتیم، حالا یک مرحله پایین ترِ رشد، یعنی خردسالی و نوپایی، مهدهای کودک را ایجاد کرد؛ اما وضعیت مهدهای کودک مثل سابق است.

او ادامه داد: یعنی آن طور که دانشگاه ها و دبیرستانها و دبستانهای ما نهادینه شده و سازوکارهایش فراهم است اما مهدهای کودک ما هنوز نیازدارند به زمان تا به فلسفه تأسیس‌شان اشراف پیداکنند و سازوکارهایشان فراهم شود. بخصوص تأکید می‌کنم روی موضوع مربیان مهدکودکها که نقش اولیاء کودک را در مهد باید ایفا کنند.

چهاربند با بیان اینکه البته تصور می کنم سازماندهی نسبتاً مناسبی با متولی گری سازمان بهزیستی به وجود آمده است گفت: بهزیستی با کمک دانشگاه‌ها برای دوره‌های کوتاه مدت و بلندمدت، می توانند به تربیت فنی و حرفه‌ای مربیان کودک اقدام کنند که با صلاحیت تام وارد مهدهای کودک شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بحث دیگر را نظارت فیزیکی و محتوایی مهدها عنوان کرد و گفت: به هرحال باید بپذیریم پدیده نوظهور مهدکودک‌ها از الزامات زندگی امروز ما شده است، بنابراین باید به اهمیت این دوره از رشد که به شکل گیری سبک زندگی، نگرش‌ها، باورها و رشد عقلی در دوره‌های بالاتر و نوجوانان و جوانان و دانشجویان ما ارتباط دارد، توجه ویژه‌ای شود. اما برخی خانواده‌ها تک فرزند هستند و این در ساختار خانواده، نقصی را به وجود می آورد. این موضوع در رشد مهارتی کودکان تأثیر منفی گذاشته. شاید این مهدکودک‌ها یک فرصت باشد برای جبران این نقصی که در خانواده‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن بیان اینکه نقش همه در مهدکودکها، اجتماعی کردن کودکان است حال آنکه بسیاری از خانواده‌ها برون سپاری کرده‌اند این امر را و من مخالفم اظهار کرد: در بخش نظارتها، چهار وجه نظارتی در مهدها داریم. یکی نظارت فیزیکی است. اگر مثلاً کف مهدکودک سرامیک یا سنگ باشد، به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست. یا اسباب بازیها باید استاندارد باشد. دیگری هم نظارت محتوایی است.

او ادامه داد: تا چندسال پیش، هر مهد، محتوای خودش را داشت که با همکاری دانشگاه، محتوای یکسان تدوین کردیم. چاپ شده و مورد تأیید آموزش و پرورش و سازمان تألیف و در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته. نظارت هم صورت می‌گیرد که آیا این محتوی ارائه می شود یا نه؟. یکی هم به روش کلاسیک است. مثل بحث تشخیص دوری و نزدیکی که آن هم با بازی و شکل و نقاشی و ... انجام می شود.

مسعودی فرید از دیگر موارد نظارتی بر مهدها را بحث رویکردهای دینی عنوان کرد و در این باره گفت: ارزش‌ها در این بحث مطرح می شود. بحث سوم هم بحث سبک زندگی است که درکنار آن دو بخش کلاسیک و رویکرد دینی انجام می شود. یک نظارت دیگر، روی خود پرسنل است. برای مربیان و مسئولان مهدکودکها، دو کانون آموزش داریم. یکی جهاد دانشگاهی و دیگری هم در مؤسسه علمی کاربردی خود سازمان بهزیستی است. مدیران مهدکودک ها، آموزش خاص خودشان را دارند و مدیران فنی و مربیان هم جداگانه، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

20103

کد خبر: 646921

وب گردی

وب گردی