در نشست کارنامه مطرح شد؛ نمایشگاه باید رویکرد و مبانی نظری مشخص داشته باشد

نشست خبری نمایشگاه کارنامه با رویکرد به نمایش گذاشتن آثار کودک و نوجوان صبح امروز در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، این نمایشگاه آثار حوزه کودک و نوجوان را که بین سال های 1330 تا 1360 به وجود آمده اند را به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، احسان آقایی، مشاور هنری این پروژه در ابتدای نشست گفت: نمایشگاه کارنامه با رویکرد بررسی آثار حوزه کودک و نوجوان در ده های اخیر برگزار می شود. این نمایشگاه آرشیوی فردا ساعت 18 در موزه هنرهای معاصر شروع به کار می کند.
او ادامه داد: موزه ها در ده های اخیر رویکرد خود را تغییر داده اند، نمایشگاه باید رویکرد و مبانی نظری مشخص داشته باشد. نمایشگاه کارنامه نمونه خوبی از یک نمایشگاه پژوهشی است.

علی بختیاری، نمایشگاه گردان ارشد این پروژه، گفت: در این نمایشگاه 2000 قطعه مربوط به دوره های اخیر در حوزه کودک و نوجوان به نمایش گذاشته می شود. در این نمایشگاه آثار هنرمندان شاخصی چون علی اکبر صادقی، جعفر تجارت چی، صادق صندوقی، قباد شیوا، اسفندیار احمدیه دیده می شود.
بختیاری ادامه داد: در واقع نمایشگاه دو رویکرد را پیگیری می کند. اول معرفی نمایشگاه های آرشیوی به ایران و دوم رویکرد انتقادی نمایشگاه بر یک پایه تئوریک، نمایشگاه به این علت سال 1330 تا 1360 را پوشش می دهد زیرا در این دوره فرهنگ آمریکایی در ایران به شدت قدرتمند می شود و در پی جایگزینی سیستم آمریکایی در ایران است.

او تاکید کرد: در پس آن ظاهر جذاب محصولاتی که در این سه دهه برای بچه ها تولید می شد یک هجمه فرهنگی بسیار بزرگ برنامه ریزی شده وجود داشت. در واقع سعی می کنیم که این تجربه تاریخی را نشان دهیم که چطور توانستند نیروهای غربی از سالهای دهه 30 تا کودتای 28 مرداد فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار دهند.

بختیاری ادامه داد: از طرف دیگر نیروهای شرقی نیز از نیمه دهه 40 مستقیما از مسکو تلاش کنند که فرهنگ دیداری و فرهنگ عمومی نسل کودک و نوجوان که قرار بود نسل آینده جوان ایران باشند را تحت الشعاع قرار دهند. در خط سیر نمایشگاه و در چیدمان آن ما سعی کردیم که اصول زمان بندی را رعایت کنیم، راجع به دهه 30 در این نمایشگاه آثاری وجود دارد و تصاویری که برای کودکان به وجود آمد و همچنین دهه 40 که به نام «ایران در میانه غرب و شرق» نامگذاری کرده ایم و تاثیر مستقیم جنگ سرد بر محصولات دیداری کودکان بررسی خواهد شد.

او افزود: در نوع ملی نیز کانون فرهنگی فکری را نشان خواهیم داد که با چه رویکردی به وجود آمد و در رابطه با ضعف های آن صحبت خواهد شد که در انتهای آن به سال های پیروزی انقلاب اسلامی انجامید و پس از آن وقوع جنگ تحمیلی ایران و عراق را از دریچه دوربین عکاس های مستند بهمن جلالی، مریم زند، و سیف الله صمدیان به صورت یک نمایشگاه عکس به نمایش می گذاریم.
یاشار صمیمی فخیم، یکی دیگر از نمایشگاه گردان ها گفت: این اولین نمایشگاهی است که آرشیو به جای قطعات فاخر نمایش داده می شود. آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد در خانه‌های اکثر ما بود است. از بریدهٔ جراید گرفته تا کارنامه مدارس و غیره. این اشیا به اندازهٔ یک تابلوی فاخر ارزش هنری و معنوی دارد.
پیمان پور حسین نیز در مقام یکی از نمایشگاه گردان ها گفت: هدف این بود که نمایشگاه ما کمی‌ از نمایشگاهای دیگر متفاوت باشد. علاوه بر این سعی‌ کردیم که اهمیتی را برای نوعی‌ از تصویر قائل شویم که شاید کمتر به آن اهمیت داده می شد. کتاب هایی که برای کودکان تولید می شود اکثرا در نمایشگاه های درجه ۲ بررسی می شود و سخیف در نظر گرفته می شود و این بررسی در حوزه کودک نشان دهند لطف این موزه است که برای کودکان به چشم نسل آینده ایران ارزش زیادی قائل شده است.
علی‌ بختیاری در رابطه با نمایش فیلم‌های کوتاه کمیاب یا نایابی که از ۶ خرداد ماه تا ۱۳ خرداد ماه در این نمایش گاه اکران می شود گفت: از روز ۵ شنبه ما برنامه ای‌ را به اسم «تماشاخانه کارنامه» برگزار می کنیم که به علت نمایشی بودن نمی‌توانست در تمام طول مدت نمایشگاه اکران شود. در ۷ شب فیلم هایی را خواهیم دید که در همین دوره برای کودکان یا درباره ی کودکان ساخته شده است. نکته حائز اهمیت این است که اکثر فیلم که شما خواهید دید یا نادیده هستند یا بسیار کم دیده شده اند و این فیلم‌ها بعداز سالها از آرشیوها با مجوز اکران در موزه خارج شده اند و این برای علاقه مندن سینما یک شانس است. همچنین خیلی‌ از فیلم‌ها به روش ۳۵ میلیمتری نمایش داده می شود. ما سعی‌ کردیم که بسیاری از فیلم ها را با نسخهٔ اصلی‌ اکران کنیم. ما برای اینکه بتوانیم تصویر واضح تری را از آن دوره ارائه دهیم، قسمتی‌ از نمایشگاه را به کارهای دههٔ ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ اختصاص دادیم که اولین‌ آثار در این حوزه را نشان دهیم. برای مثال فیلم هایی مثل «راه حل ۱» از عباس کیارستمی ، اولین انیمیشن ایران که در سال ۱۳۳۹ ساخته شده است و خیلی‌ از آثار دیگر در این تماشاخانه به نمایش گذاشته می شود.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا حوزه کودک و نوجوان را انتخاب کرده اند گفت: دلیل انتخاب این حوزه این بود که این حوزه کمتر دیده شده است. اهمیت تحقیقاتی‌ که به این حوزه داده شده بسیار ناچیز است. دلیل دیگر نیز اهمیت این حوزه برای برنامه ریزی آینده است. کودکان با تربیتی که می‌بینند می توانند آینده کشور را بسازند.
احسان آقایی در پاسخ به این سوال که مخاطبان این نمایشگاه چه کسانی‌ هستند افزود: مخاطبان این نمایشگاه کودکان نیستند. این نمایشگاه یک فضای نوستالژی برای چند نسل را داراست و می تواند با نگاه به گذشته برای آینده برنامه ریزی کند. کودکان امروز شاید ارتباطی‌ با این فضا برقرار نکنند.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه دید سیاه و سفید و رد و تائید از بین رفته است. این نمایش آنچه که واقعییت‌ است را نشان می دهد، آن دوره که خوب کار شده است و آن دوره که این حوزه به طور مستقیم تحت تاثیر فرهنگ والت دیزنی بود است. جالب است بدانید که ما در این دوره کتاب هایی را داشتیم که مستقیم در آمریکا یا شوروی سابق به زبان فارسی تولید شده و به ایران آمده است و این نشان می دهد که کودکان به عنوان آینده سازان جامعه برای این افراد مهم بودند.

به گزارش ایسکانیوز، کارنامه فرهنگ دیداری کودکان ایران 1360-1330 نمایشگاهی براساس آرشیو است که به بررسی فرهنگ دیداری کودکان ایرانی در بستر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در بازه ای بیش از سه دهه می پردازد.
این نمایشگاه خط سیری در تصویرسازی های کتاب های درسی و عکاسی مستند از مدارس ابتدای قرن، پیشگامان صنعت تصویرسازی و سرگرمی تاثیر جنگ سرد، هژمونی آمریکایی و ایران در میانه شرق و غرب، اقتصاد نفتی و ملی شدن، ادبیات و تصاویر مذهبی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دارد آرشیو تاریخی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه که در ابعاد و کیفیت منحصر به فرد است، شامل رسانه های مختلفی مانند کتاب، مجله، فیلم و انیمیشن، آثار هنری و ... است که بسیاری از اجزای این مجموعه, کمتر دیده شده و یا نادیده هستند.
این مجموعه حاصل همکاری و همیاری بسیاری از آرشیو های دولتی و خصوصی مانند فیلمخانه ملی ایران، موزه سینمای ایران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موزه گرافیک ایران،مجموعه ای، بی، آرشیو استودیو کارگاه، پروژه نان و نمک و ... می باشد.
«تماشاخانه کارنامه» جشنواره فیلمی است که به عنوان بخشی از نماشگاه در سینما تک موزه هنرهای معاصر رخ می دهد.

در تماشاخانه، برنامه ای مدون برای مرور سینمای کودک و درباره کودک از فیلم های ایرانی دهه 1330 و فیلم ها و انیمیشن های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت فرهنگ و هنر و انجمن اولیا و مربیان در نظر گرفته شده است.
بسیاری از فیلم های این جشنواره مانند «برنده» امیر نادری، یا نادیده مانده بودند و یا بیش از چندین دهه از آخرین نمایش آنها می گذرد. اکران ها به صورت 35 میلی متری و یا نسخه های اصلاح شده دیجیتال است.
روزهای پراهمیت انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی و رابطه آن روزها با کودکان، از ردیچه لنز دوربین عکاس های دوران انقلاب، مانند بهمن جلالی، رعنا جوادی، مریم زندی، جاسم غضبانپور و سیف الله صمدیان به نمایش درخواهد آمد.
«موش و گربه» بخش ویژه ای از کارنامه است که به آثار متنوعی که براساس «موش و گربه» عبید زاکانی طراحی شده اند مانند نقاشی های اردشیر محصص، تصویرسازی های محمود جوادی پور و جعفر تجارتچی و ... می پردازد.

503502

کد خبر: 647235

وب گردی

وب گردی