گزارش‌های انحراف!/علیرضا دبیر دوباره از تخلف در شهرداری سخن گفت

پس از انحرافاتی که سال گذشته در مورد عملکرد مالی شهرداری تهران از سوی برخی اعضای شورای شهر و به استناد نتایج گزارش حسابرسی ها از شهرداری مطرح شد، بار دیگر در سال جاری موضوع انحرافات در عمل به برنامه پنج‌ساله از سوی شهرداری مطرح شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه قانون چنانچه روز گذشته، «علیرضا دبیر»، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران - که سال گذشته، پیشقراول در طرح مواردی از انحرافات مالی در شهرداری بود اما در نهایت از نتایج پیگیری ها خبری نشد – بار دیگر مدعایی را درباره انحرافات تازه شهرداری تهران مطرح کرد.

او در صحن علنی شورای شهر و در گزارشی که از روند اجرای برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ارائه کرد، گفت : «بررسی‌ها نشان می‌دهد شهرداری تهران بدون توجه به برنامه پنج‌ساله دوم در مسیر خود حرکت کرده و ریل‌گذاری برنامه تاثیر زیادی نداشته است.» وی با بیان اینکه باید قبول کنیم که هم شورا و هم شهرداری تهران پیگیر برنامه پنج ساله نیستند،گفت: برنامه پنج ساله حتما ایراد دارد و هدف از پایش آن این بوده که ایرادات را بگیرد اما این مهم رخ نداده است. بررسی تطبیقی مصارف برنامه یا مصارف پیشنهادی در بودجه 95 در عدم اعمال جهت گیری برنامه بودجه سنواتی در حوزه مدیریت اجتماعی و فرهنگی 36 درصد انحراف، حوزه مدیریت و حمل و نقل ترافیک 28 درصد انحراف، حوزه مدیریت خدمات شهری 23 درصد انحراف، حوزه ماموریتی ایمنی و مدیریت بحران، حوزه ماموریتی شهرسازی و معماری30 درصد انحراف و حوزه ماموریتی مدیریت و هوشمندسازی 15 درصد انحراف داشته است.وی با اشاره به اینکه این نتایج نشان‌دهنده انحراف از بودجه در تمام حوزه هاست، تصریح کرد: جز حوزه مدیریت هوشمندسازی و ایمنی که دلایلش را بررسی کردیم در تمام حوزه ها انحراف از بودجه داشتیم. البته در این حوزه هم مشکلاتی درخصوص پرداخت حقوق ها وجود داشته که نمی‌توانستند پرداخت نکنند بنابراین حقوق کارکنان در حوزه مدیریت بحران از بودجه های عمرانی پرداخت می‌شد.
عزمی برای اجرای برنامه نیست
یکی از موضوعاتی که در جلسه دیروز شورای شهر به عنوان دلایلی بر انحراف از برنامه در شهرداری تهران مطرح شد، گزارش هایی بود که خود شهرداری از اجرای برنامه پنج‌ساله به شورا داده بود.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص گزارش‌های ارائه شده توسط شهرداری تهران گفت: نخستین گزارش شهرداری برای سال اول همزمان با تقدیم لایحه بودجه 1394 به شورا ارائه شد که به علت نقص در کیفیت گزارش و عدم ارائه گزارش عملکرد مورد بررسی قرار نگرفت.

دومین گزارش دبیرخانه پایش شهرداری تا سال دوم همزمان با تقدیم لایحه بودجه 1395به شورا ارائه شد و کمیته پایش شورا نیز مطابق تقسیم بندی نظام نامه پایش شورا از کمیسیون ها درخواست کرد که ارزیابی خود را قبل از تصویب بودجه ارائه کنند. تاکنون فقط کمیته عمران کمیسیون حمل و نقل جوابیه مربوط را ارسال کرده که خلاصه نتایج بررسی کمیته عمران از 14 موردی که بررسی شده است نشان می‌دهد پیشرفت در احکام مرتبط در 3 مورد خیلی ضعیف، 7 مورد ضعیف و4 مورد مطابق برنامه بوده است.

ارزیابی کمیسیون برنامه و بودجه از 80 مورد بررسی شده نشان می‌دهد 15 مورد مطابق برنامه،23 مورد بسیار ضعیف و 11 مورد هم اصلا گزارشی ارائه نشده است.به گفته این عضو شورای شهر تهران ، نبود نظام آماری قابل اعتماد، عدم تکمیل اهداف کمی برای شاخص های اهداف عملیاتی برنامه برای حوزه های فرهنگی و اجتماعی و عدم تدوین آیین‌نامه های اجرایی برنامه تاکنون از دیگر مشکلات شناسایی شده است.وی تاکید کرد: واقعا اگر می خواهیم طبق برنامه حرکت کنیم و این مشکلات در بودجه و برنامه ریزی ها پیش نیاید باید معاونت به سازمان تبدیل شود و زیر نظر شهردار نباشد که معاونت ها کار کنند و معاونت برنامه ریزی بعد از اجرا بیاید کار را جمع کند.


بحث داغ باغ
اما جلسه دیروز شورای شهر تهران بحث داغ حفظ باغ های تهران را نیز میان اعضای شورای شهر به همراه داشت. پس از آنکه یکشنبه هفته گذشته طرح صیانت از باغات مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل انتقادات برخی از اعضا به ماده ۴ این طرح به کمیسیون تخصصی بازگشت خورد،نام 5 عضو شورا که نسبت به برخی از مواد این طرح انتقاداتی داشتند در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که «اسماعیل دوستی» عضو کمیسیون عمران شورا یکی از این اسامی بود.این عضو شورای شهر درصحن علنی روز گذشته شورا با انتقاد از اعلام نام 5 نفر به عنوان حامی قطع درخت، گفت: خدا را شکر که این افراد نماینده مجلس نشدند. اگر این گونه می شد هر روز یک بحران برای کشور درست می کردند. در جلسه گذشته برخی اعضای شورا برای بازگشت به طرح صیانت از باغات دستان‌شان را بالا بردند و قبول داشتند طرح شان دچار مشکلاتی است، این چه عوام فریبی است که نام ۵ نفر را به عنوان مدافع قطع درخت و باغات اعلام می کنند. مطمئن باشید اگر عضوی در شورا تضعیف شود همه تضعیف می شوند.

دوستی با بیان اینکه کارشناسانی که به محیط زیست خط می دهند کارشناسان مریضی هستند، گفت: من روی کاغذ سیگار دستور جلوگیری از قطع درخت را می دادم. من مدتی که شهردار منطقه 3 بودم زیر بار قطع یک درخت هم نرفتم، محکم ایستادم و این مقاومت باعث برکناری ام شد.این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه قانون قبلی در خصوص حفظ باغات قانون محکم تری است، گفت: مشکل قانون برج باغ ها، اجرایی است که باید اصلاح شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر در این باره با بیان اینکه همه اعضای شورای شهر دل شان برای شهر و مسائل شهری می سوزد، گفت: کمیسیون های ما همه بر اساس وظایف‌شان برای شهر تلاش می کنند و هر تصمیمی که ما در شورا می گیریم تصمیم جمعی است و نباید بگوییم چه کسانی رای منفی دادند و چه کسانی رای مثبت. بسیاری از طرح ها و لوایحی که در صحن شورا بررسی می شود مورد قبول من نیست اما چون در صحن تصویب شده از آن دفاع می کنم و سرسختانه پشت آن هستم.

او تاکید کرد: باید به رای جمع احترام گذاشت، بارها شده این طرح ها در شورای حل اختلاف مطرح شده و من به دلیل رای جمعی به شدت از آن دفاع کردم. در خصوص شهریاران جوان نیز چنین اتفاق افتاد، اسامی مخالفان را منتشر کردند که این کار درست نیست و رئیس این مرکز به من می گفت شما چرا با ما مشکل دارید در حالی که مشکل شخصی نیست و در رایی است که در صحن داده می شود.

105105

کد خبر: 647500

وب گردی

وب گردی