تنبیه‌بدنی و خشونت در مدارس؛ معلمان خشن‌تر شده اند یا موبایل‌ها افشا می‌کنند؟

 آینده جامعه ایران به دست یک میلیون و 13 هزار و 655 معلم در مقاطع مختلف است و به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش علاوه بر تامین نیازهای معیشتی معلمان باید به فکر سلامت روح و جسم معلمان خود باشد زیرا نمی توان انتظار داشت آنها علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی با اعصاب پولادین هر روز با بیش از 30 دانش آموز در یک کلاس درس سر و کله بزنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، به نظر می رسد ورود تکنولوژی به دست دانش آموزان به مدارس پرده از ماجرایی برداشته که تا کنون توسط آموزش و پرورش کتمان می شد. گرچه ورود هر نوع گوشی موبایل به مدراس ممنوع اعلام شده است اما اینک فیلم هایی که توسط دانش آموزان به هنگام تنبیه همکلاسی هایشان ثبت و منتشر کرده اند آموزش و پرورش را در موضع پذیرش این واقعیت قرار داده که تنبیه بدنی نیز صورت می گیرد.

تا کنون وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه به طور مستمر بخشنامه هایی مبنی بر ممنوعیت تنبیه بدنی به همه بخش های خود ابلاغ کرده از پذیرش وقوع تنبیه در سیستم آموزشی امتناع می کرد.

اما سال قبل وقتی «علی اصغر فانی» وزیرآموزش و پرورش از وقوع تنبیه بدنی در یکی از مدارس آن هم جلوی دوربین صدا و سیما عذرخواهی کرد این تابو شکست و فرصتی رقم زد تا در سایه پذیرش وقوع تنبیه بدنی در مدارس امکان نقد و آسیب شناسی چنین موضوعی فراهم شود.

براساس بررسی خبرآنلاین، تا کنون هیچ تحقیق و پژوهش میدانی درباره وقوع تنبیه میدانی و آسیب شناسی چنین پدیده ای در مدارس ایران انجام نشده است.

اینک و در حالی که ماجرای آزار و اذیت «ندا» در یکی از روستاهای استان زنجان به بحث روز مطبوعات تبدیل شده است و هنوز پاسخی قانع کننده به افکار عمومی داده نشده این پرسش مطرح است که آیا وقت آن نرسیده تا وزارت آموزش و پرورش با کمک متخصصان علوم اجتماعی به آسیب شناسی وضعیت کلاس های درس خود پرداخته و شرایط سلامت روحی معلمان را مورد توجه خود قرار دهد.

وقتی مسعود ثقفی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مجبور شد آنچه در یک فیلم در فضای مجازی منتشر شده را تایید کند و بگوید با معلم خاطی که برخورد فیزیکی و لفظی خشن بین ملعم و چند دانش آموز برخورد شده است بیش از پیش این پرسش پررنگ شده است که وزارتخانه یاد شده برای حفظ سلامت روح و جسم معلمان چه تدابیری به کار بسته است.

این در حالی است که انتشار فیلم مربوط به مدرسه ای در تهران تنها مورد منتشر شده از تنبیه بدنی نبوده و در اردیبهشت امسال فیلمی از تنبیه دانش آموزی در شهر شوش در استان خوزستان نیز نمونه دیگری از این وضعیت را پیش روی جامعه قرار داد.

این وضع سبب شده تا پرسش دیگری هم مطرح باشد مبنی براینکه تا کنون امکان اثبات وقوع تنبیه نبوده و با ورود گوشی های هوشمند توسط دانش آموزان به مدارس فرصت ثبت این واقعه به وجود آمده است. شاید اگر آموزش و پرورش کلاس های درس خود را به سیستم های نظارتی هوشمند مجهز می کرد این معضل زودتر از این شناسایی و کالبدشکافی می شد اما نکته اینجاست که وزارتخانه آموزش و پرورش توان تجهیز کلاس های درس به ساده ترین امکانات را هم ندارد و هنوز خاطره سوختن دانش آموزان دختر پیرانشهری جلوی چشمان ما حاضر است که بخاری استانداردی نداشتند.

از طرف دیگر غفلت آموزش و پرورش در سال های اخیر به وضعیت معلمان و تامین و تجهیز آنان به وسایل مدرن از یک سو و عدم به کارگیری سیستم های مبتنی بر تکنولوژی در کلاس های درس سبب شده تا دانش آموزان از معلمان و اولیا مدارس در این زمینه سبقت گرفته و همین موضوع سبب بروز مشکلات و تعارضی جدید بین معلمان و دانش آموزان شود.

وقتی یک قاضی در پاکدشت ورامین ماجرای تنبیه غیرمتعارف معلم کلاس دبستانی در آذرماه 1393 را پیگیری کرده و پس از تحقیق فراوان مشخص کرده معلم 4 دانش آموز را وادار کرده دست خود را در سوراخ توالت کنند این وضع خود بیانگر آن است که موضوع فقط به تنبیه بدنی محدود نمی شود و روش هایی که برای کنترل و مهار دانش آموزان به کار بسته شده سلیقه ای و فاقد یک روش علمی و مشخص است.

در چنین شرایطی وقتی علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد پروژه مهر می گوید در سال تحصیلی 94-95 بیش از 12 میلیون و 687 هزار و 31 دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام شده‌اند پرسش این است که آموزش و پرورش برای ساماندهی آموزش، کنترل و مهار این جمعیت برخاسته از جامعه چه تدابیر جدید و مدرنی دارد.

دور زمانی تعداد اندکی از افراد جامعه به مکتبخانه ها می رفتند و بدیهی بود هرنوع پرخاشگری و تخطی از استاد می توانست با ضربات «ترکه» اثری در دیگران هم بگذارد. اما اینک و در عصر اطلاعات کنترل و ساماندهی چنین جمعیتی از جامعه ایران که با مسائل و مشکلات اقتصادی - اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می کند کار ساده ای نیست.

نگاهی به ماجراهای تنبیه بدنی و خشونت که در خبرها به آن اشاره شده است؛

تاریخ

شهر حادثه

خلاصه موضوع

1اردیبهشت94

قلقرود تویسرکان

لیلاخزایی دانش آموز کلاس پنجم به دلیل تنبیه در مدرسه به بیمارستان تویسرکان منتقل شد. خانواده این دانش آموز از بیان واقعیت واهمه داشتند اما آموزش و پرورش مدعی شد که تیمی برای تحقیق در این باره به کار گرفت.

12آبان94

نصیرشهر

خبرگزاری فارس به نقل از اولیا دانش آموزان نوشت که معلم و مدیر دبیرستان بصیرت نصیرشهر در پی اعتراض دانش آموزان نسبت به سطح پایین آموزش آنها را زیر باران در حیاط مدرسه نگاه داشته اند تا تنبیه شوند.

28آبانماه 94

انار - کرمان

روزنامه اعتماد نوشت: مهدی دانش‌آموز ١٥ ساله به دست معلمش در شهر انار استان کرمان در حالی تنبیه بدنی شد که پدر دانش‌آموز مضروب از «حل شدن اختلافش با معلم ضارب» خبر داد و از «رسانه‌ای شدن حادثه» اظهار ناراحتی کرد. حادثه ضرب و شتم مهدی، دانش‌آموز مقطع نهم مدرسه شهید دستغیب انار با انتشار خبرش در تارنمای محلی «انارپرس» رسانه‌ای شد.

23آذر94

الیگودرز

باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار فیلمی از تنبیه دانش آموزی در شهرستان الیگودرز خبر داد و به نقل از مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان اعلام کرد که با معلم خاطی برخورد شده است.

29آذر94

رباط کریم

مرگ مرموز دختر دبیرستانی بعد از تنبیه در مدرسه سبب شد والدین این دانش آموز از مدیر مدرسه شکایت کنند. «مهسا» به مادرش گفته بود که مدیر مدرسه به دلیل آنکه او تلفن همراه داشته جلوی دانش آموزان دیگر او را تحقیر و برای مدتی مقابل دفتر سرپا نگاه داشته است. اما علت مرگ هنوز نامشخص باقی مانده است.

22 دی 94

کرج

تنبیه فیزیکی دانش آموزان مقطع ابتدایی در مدرسه شهید سمندری فردیس کرج توسط معاون آموزشی مدرسه توسط مردم به خبرگزاری خبرآنلاین اعلام شده است.

اول بهمن 94

پاکدشت

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت دانش آموز سوم راهنمایی تبعه افغان به دلیل آنکه از شهریه 230هزارتومانی مدرسه فقط 100هزارتومان پرداخت کرده بود از مدرسه اخراج شد.

25فروردین95

مشهد

معلم پایه ششم مدرسه ای در مشهد که دانش آموزش را به شدت مجروح کرده بود تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. این تنبیه پس از آن صورت گرفت که دانش آموز با صفحه شیشه ای ساعتش نور آفتاب را به لباس معلم انعکاس داده بود.

30فروردین95

تهران

پویا دانش آموز کلاس چهارم مدرسه نادعلی در منطقه 5 تهران موضوع مناقشه مسئولان آموزش و پرورش و خانواده او شد. پویا در مراسم مداحی برگزار شده در مدرسه به دلیلی مورد تنبیه یکی از مسئولان دفتری مدرسه قرار گرفت و پدرش وقتی جویای علت این تنبیه که منجر به بستری شدن او در بیمارستان شده بود، شد با مسئولان مدرسه درگیر شد. این درگیری بالا گرفت. آموزش و پرورش رفتار دانش آموز را ناشایست تلقی کرد و خانواده شاکی از تنبیه.

هفته دوم اردیبهشت95

اهواز

درگیری دو دانش آموز دبستان معراج در منطقه 4 اهواز و طرح موضوع توسط یکی از آنها نزد معلم منجر به دادن تذکراتی به دانش آموز دیگر شده که کیفیت آن به درستی مشخص نیست اما والدین و بستگان دانش آموزش که به او تذکر داده شده بود با حضور در مدرسه با اولیاه مدرسه درگیر شدند که اعتراض آنها با دخالت پلیس فیصله سافت.

15اردیبهشت95

کوهدشت

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت علی محمدی دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی در مورد تنبیه توسط معلمش گفته :به دلیل بد نوشتن مشق‌هایم معلم مرا با چوب، کابل و خط کش فلزی کتک زد. معلم با کابل به دستانم، و با سیم و خط کش فلزی بر پشتم ضرب زد که اکنون دو روز در بیمارستان هستم.

19اردیبهشت 95

بجنورد

علی قلی زاده مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به ایرنا گفت: دانش آموز 10 ساله بجنوردی به علت تنبیه بدنی معلم ورزش دچار آسیب دیدگی از ناحیه اندام تناسلی شده و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته است. اما پدر این دانش آموز از بی توجهی مسئولان مدرسه به بستری شدن فرزندش و عدم توجه به مسئولان آموزش و پرورش به هزینه های بیمارستان گله مند بود. این دانش آموز22 اردیبهشت ماه از بیمارستان امام علی(ع) بجنورد ترخیص شد.

22اردبهشت 95

شوش

مجتبی دیناروند، رئیس آموزش و پرورش شهرستان شوش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید خبر تنبیه دانش آموز دبیرستانی در این شهر اظهار کرد: متاسفانه این خبر صحت دارد و یکی از همکاران ما سر کلاس به واسطه شیطنت یکی از دانش آموزان عصبانی شده و کنترل خودش را از دست داد واقدام به تنبیه بدنی وی کرده است که این رفتار اصلا مورد تایید ما نیست.

3 خرداد 95 تهران مسئولان مدرسه دخترانه غیرانتفاعی «فدک» در منطقه چیتگر تهران، برای دانش‌آموزان این مدرسه جشن پایان‌ سال گرفتند و وقتی نوبت به جایزه دادن به دانش‌آموزان رسید، به یکی از شاگردان کلاس سوم دبستان، هیچ جایزه‌ای نرسید؛ البته مسئولان مدرسه نخواستند که جایزه‌ای به او برسد و او با چشمانی منتظر، به دستان همکلاسی‌هایش نگاه کرد که دستانشان از جایزه پر بود و صورت‌هایشان از خنده. پدر این دختر ۹ ساله می گوید به دلیل بدهی شهریه، مسئولان مدرسه چنین برخوردی کرده اند.

20104

کد خبر: 647525

وب گردی

وب گردی