قیمت دنا و ال 90 در بازار افزایش نخواهد یافت

رویا ذوالفقاری-دبیر انجمن خودروسازان ایران آزادسازی قیمت 2 مدل خودروی ال 90 و دنا گفت: براساس پیش بینی های انجام شده قیمت خودروهای آزادسازی شده با تغییری همراه نخواهند شد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با ایسکانیوز درباره تغییرات قیمتی 2 خودروی دنا و تندر 90 پس از آزادسازی گفت: به طور قطع و برخلاف انتظارات برخی از افراد که گمان می کنند نرخ این خودروها در بازار افزایش خواهد یافت، می توان گفت که 2 خودروی آزادسازی شده، در بازار رشد قیمتی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه برخی از مسئولان همیشه خواستار آزاد سازی نرخ خودروها بودند تا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها در بازار باشد، گفت: شورای رقابت در حال حاضر تعیین قیمت برخی خودروها را در اختیار خودروسازان قرار داده و طبق اعلام ایران خودرو قیمت این خودروها افزایش نخواهد یافت.
نعمت بخش در ادامه خاطرنشان کرد: تصور برخی خریدارن خودرو از آزادسازی نرخ این 2 محصول، افزایش نجومی قیمت بوده در صورتی که مدیریت ایران خودرو براساس آخرین اظهارنظرها عدم افزایش نرخ این خودروها را در بازار اعلام کرده است.

** بازار خودرو، بازار رقابتی است
دبیر انجمن خودروسازان ایران، بازار خودرو را بازاری رقابتی توصیف کرد و گفت: هر چند شورای رقابت تعیین نرخ را بر عهده ایران خودرو قرار داده اما خودروسازان به دلیل روبرو بودن با رقیبان خود در بازار اقدام به افزایش قیمت محصولات شان نخواهند کرد زیرا این عمل منجر به تمایل خرید مشتریان از شرکت های رقیب خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان آزادسازی قیمت خودروهای دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: شورای رقابت تصمیم گیرنده این امر خواهد بود؛ اقدام شورای رقابت را درباره آزادسازی قیمت این 2 خودرو می توان به فال نیک گرفت.
نعمت بخش در ادامه تصریح کرد: از زمانی که تعیین قیمت خودروهای دنا و تندر 90 آزادسازی شده و خودروسازان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود نکرده اند، به نوعی حسن نیت خود را ثابت کرده اند.
وی تاکید کرد ثبات قیمت خودروهای آزادشده، می تواند زمینه ساز تصمیم شورای رقابت در آزادسازی نرخ سایر خودروها در بازار باشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه براساس تحربیات گذشته در زمان آزادسازی قیمت خودرو، خودروسازان دست به افزایش قیمت نخواهند زد، گفت: خودروسازان در زمان آزادسازی، نرخ خودروها را با توجه به قدرت خرید افراد تعیین خواهند کرد و آزادسازی به معنای افزایش نجومی قیمت خودروها نخواهد بود.

** ساختار قطعه سازی، بزرگترین چالش در صنعت خودرو
وی درباره چالش های پیش روی صنعت قطعه سازی و خودروسازی در کشور گفت: یکی از بزرگترین چالش ها در صنعت خودرو، ساختار قطعه سازی است؛ قطعه سازان ایران قادر به تولید قطعات با تیراژ بالا نیستند و این امر باعث شده تا هریک از شرکت های خودروساز با بیش از 500 شرکت قطعه سازی قرارداد داشته باشند.
نعمت بخش گفت: خودروسازان ایران 4-5 هزار خودرو در روز تولید می کنند اما گاهی اوقات قطعه سازان ما قادر به تولید این تعداد قطعه مورد نیاز برای تولید این میزان خودرو در روز نیستند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه قطعه سازان ایران باید به سمت مجموعه ساز سوق پیدا کنند، گفت: ایران خودرو و ساپیا به جای اینکه برای تهیه قطعات مود نیاز تولیدات خود با 500-600 قطعه ساز طرف قرارداد باشند، باید با 50-60 مجموعه ساز قرارداد داشته باشند.
وی این موضوع را عاملی برای افزایش کیفیت و همزمان کاهش دهنده قیمت خودرو توصیف کرد.
این فعال صنعت خودرو درباره ظرفیت و امکانات ایران در همکاری با شرکت تویوتا در زمینه خودروسازی گفت: ایران همانطور که از توانایی لازم برای همکاری با شرکت پژو برخوردار بود قطعا قادر به همکاری با پژو خواهد بود زیرا تویوتا هم مانند شرکت پژو یک خودروساز جهانی است.
نعمت بخش در ادامه با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ جهان مانند رنو، تویوتا و پژو از ظرفیت های خود به طور کامل استفاده نمی کنند، گفت: در دنیا ظرفیت مازاد وجود دارد، بدین معنا که سال گذشته بازار ظرفیت تولید بیش از 95 میلیون خودرو را داشت در حال که اقدام به تولید 80 میلیون خودرو کرد که این امر نشان دهنده این است که خودروسازان بزرگ جهانی به دنبال بازارهایی هستند تا بتوانند ظرفیت های خود را در آن بازار پر کنند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان با بیان اینکه وضعیت بازار خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته رو به بهبود است، گفت: دولت برنامه هایی را در پیش دارد تا بتواند کشور را از رکود خارج کند، زمانی که رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود تمام صنایع به دنبال آن رونق خواهند گرفت و همچنین خودروهایی که در کشور تولید می شود در سایر کشورها به فروش خواهد رفت.

401/602

کد خبر: 647573

وب گردی

وب گردی