معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان کردستان گفت: پیشنهاد ما برای سال جاری، نصب 1200 کنتور هوشمند در قالب یک طرح تحقیقاتی است که هزینه‌ای 200 میلیون تومانی را طلب می‌کند.

به‌گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "لادن مکتوبی" با یادآوری موضوع نصب کنتورهای هوشمند، اظهار کرد: یکی از طرح‌های تحقیقاتی ما نصب کنتور هوشمند با مزیت قرائت از راه دور بود که چند سال قبل در مجموعه ای 760 واحدی انجام شد، اما به دلیل هزینه بالای نصب این کنتورها با مشکل مواجه بودیم.
معاون درآمد و امور مشترکین آبفای کردستان گفت: قیمت تمام شده آب در هر مترمکعب برای شرکت آبفا بیش از 650 تومان به طور میانگین هزنیه در بردارد، در حالی که به طور متوسط به نرخ 400 تومان در هر مترمکعب به مردم فروخته می‌شود.
وی افزود: علاوه بر این در شهرهایی چون بیجار نیز که چاه‌ها با فاصله دورتری قرار دارند، هزینه‌های بیشتری بر شرکت تحمیل می شود و نتیجه این مسائل، زیان‌دهی شرکت را به دنبال داشته است.
مکتوبی خاطرنشان کرد: بنابراین چون زیانده هستیم، عملا سرمایه گذاری در فنآورهای نوین چون کنتورهای هوشمند مقدور نیست، از سوی دیگر در حال حاضر عده‌ای از طریق قرائت کنتورهای کنونی صاحب شغل شده‌اند که با نصب کنتورهای هوشمند باید سازوکاری برای به‌کارگیری این نیروها در تأسیسات جدید اندیشیده شود.
معاون امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان کردستان تصریح کرد: پیشنهاد ما برای سال جاری نصب 1200 کنتور هوشمند در قالب یک طرح تحقیقاتی است که هزینه ای حدود 200 میلیون تومان را طلب می‌کند.
مکتوبی در عین حال گفت: البته نصب این کنتورها نیز در همه شهرهای ایران به طور کامل اجرا نشده و تنها محدود به منطقه ای کوچک است.
وی در ادامه پیرامون اهمیت و ضرورت فرهنگسازی در مصرف صحیح آب اظهار کرد: آب کالایی است که از یک سو، برخلاف بسیاری از کالاهای ارائه شده سایر دستگاه ها ( چون برق و گاز) قابل جایگزینی با هیچ مورد دیگری نیست.
مکتوبی افزود: از سوی دیگر، کردستان جزو استان‌هایی بوده که دسترسی به آب در آن برای مردم ساده بوده است و شاید این موضوع موجب شده تا قدر و اهمیت آب به درستی تشخیص داده نشود.
معاون درآمد و امور مشترکین آبفای کردستان در پایان، آسیب‌پذیری تأسیسات آب به لحاظ ماهیتی را از دیگر مشکلات شرکت عنوان کرد و گفت: مجموع این مسائل، می‌طلبد تا در راستای اصلاح فرهنگ مصرف و ترویج استفاده بهینه از آب، فرهنگ‌سازی لازم انجام شود

404/602

کد خبر: 647607

وب گردی

وب گردی