سهم سینمای ایران از جوایز بین المللی فیلمنامه نویسی

شاید اغراق نباشد اگر جایزه بهترین فیلمنامه نویسی که اصغر فرهادی در شصت و نهمین جشنواره کن به دست آورد را یکی از مهم ترین جوایز بین المللی سینمای ایران به حساب آورد. آن هم زمانی که بسیاری از منتقدان و فیلمسازان ایرانی مشکل اصلی فیلم ها را نقص فیلمنامه می دانند.

گزارش ایسکانیوز، اصغر فرهادی برای نوشتن فیلمنامه «فروشنده» که در جشنواره کن با نام «مشتری» به نمایش درآمد موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه نویس شد.
این اولین جایزه فیلمنامه نویسی ایران در جشنواره کن است که نصیب فرهادی شد، آنچه در این میان اهمیت دارد درخشش فیلمنامه نویسان ایرانی است که در چند سال گذشته سینمای ایران به آن دست یافته است اما همچنان بسیاری از منتقدان و فیلمسازان ایرانی یکی از مشکلات اصلی سینما را کمبود فیلمنامه های مناسب می دانند.
از اولین جایزه بین المللی ایران در زمینه فیلمنامه نویسی که قبل از انقلاب اتفاق افتاد تا جایزه ای که بهمن قبادی در سال 2007 برای فیلم «نیوه مانگ» کسب کرد، 36 سال طول کشید.
اما اولین جایزه فیلمنامه نویسی ایران را در سطح بین الملل، مسعود کیمیایی به دست آورد، او در سال 1971 جایزه بهترین فیلمنامه را از انجمن بین المللی فیلم «تاشکند» برای فیلم «داش آکل» از آن خود کرد.
این فیلم بر اساس داستانی از صادق هدایت به همین نام در سال 1351 ساخته شد، «داش آکُل» نام یکی از ده داستان کوتاه مجموعه‌ی سه قطره خون، نوشته‌ی صادق هدایت است که نخستین بار در سال ۱۳۱۱ منتشر شد.
پس از این جایزه فیلمنامه نویسی، سینمای ایران دیگر جایزه ای در این زمینه دریافت نکرد تا اینکه بهمن قبادی با فیلم «نیوه مانگ» که در سال 1385 ساخت جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم «ترایبکا» در سال 2007 به دست آورد.
داستان فیلم «نیوه مانگ» در روستایی در کردستان ایران شروع می‌شود. کاکو کردی سرزنده و ساده دل است که از کار رانندگی اتوبوس روزگار می‌گذراند، اما به هنر موسیقی، به ویژه موسیقی سنتی مردم خود علاقه‌ای وافر دارد. او در گیر و دار یک معرکه جنگ خروس با تلفن همراه پیامی از «استاد مامو» دریافت می‌کند...
چهار سال پس از این جایزه، این بار نوبت جعفر پناهی بود تا با بردن خرس نقره ای، اهمیت جوایز بین المللی فیلمنامه های ایرانی را ارتقا دهد.
«پرده»، فیلمی از جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی است که با دوربین شخصی پناهی و در ویلایی در شمال ایران در سال ۲۰۱۲ ساخته‌شده است.
این فیلم در بخش مسابقه جشنوارهٔ فیلم برلین شرکت کرد و برنده خرس نقره‌ای برای بهترین فیلمنامه شد. پناهی این جایزه را سال 2013 در جشنواره فیلم برلین دریافت کرد.
«پرده»، داستان مردی است که از ترس مأموران همیشه سگ خود را در ساک دستی‌اش پنهان می‌کند. و برای فرار از سگ کشی، به همراه سگش به ویلایی در شمال پناه برده و پرده‌های خانه اش را بسته است. او با دختری جوان برخورد می‌کند که به خانه او پناه می‌برد. با ورود جعفر پناهی به فیلم مشخص می‌شود که این دو شخصیت زاده ذهن او هستند. مرد او را به ادامه کار و نوشتن تشویق می‌کند و زن، نومید از همه چیز، مرد را به خودکشی تشویق می‌کند.
جایزه فیلمنامه نویسی جشنواره برلین، از سال 2008 به فهرست جوایز این جشنواره افزوده شد.
پس از حضور موفق جعفر پناهی در جشنواره برلین، فرید مصطفوی، فیلمنامه نویس «قصه ها» توانست جایزه بهترین فیلمنامه نویس را از جشنواره «ونیز» از آن خود کند. او این جایزه را در سال 2014 و در هفتادو یکمین دوره این جشنواره به دست آورد.
قصه‌ها فیلمی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و محصول سال ۱۳۹۰ است که داستان آن گذر به هفت زندگی و آدم‌هایی است که درشرایطی نه استثنایی، در موقعیت‌هایی شبیه به بسیاری از آدم‌های جامعه، زندگی را سر می‌کنند.

503502

کد خبر: 647661

وب گردی

وب گردی