آیین افتتاح هفته مهندسی شیمی در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد

آیین افتتاح هفته مهندسی شیمی با حضور استادان، دانشجویان و صاحبان صنایع به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش ایکسانیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهرام ناصرنژاد، رئیس دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین گشایش هفته مهندسی شیمی اظهار کرد: دانشجویانی که در مهندسی شیمی تحصیل می کنند به لحاظ تنوع گرایش های این رشته، آموزش هایی فرا می گیرند تا بتوانند ایده هایشان را در صنایع مختلف بالادستی و پایین دستی به محصول برسانند.

ناصرنژاد افزود: مهندسان شیمی این پتانسیل و توانایی را دارند که در زمینه ها، جایگاه ها و ساختارهای مختلف ایفای نقش کنند، چراکه به دانش های گوناگون از جمله مکانیک، کنترل فرآیند، مدیریت، اقتصاد، طراحی صنعتی و مهندسی ساختمان تسلط خوبی دارند.

او به سابقه فعالیت دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال 1337 اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود دو هزار و 300 دانشجوی کارشناسی، بیش از 250 دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به 70 دانشجوی دکتری از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند.

"شاهرخ ظهیری"، پدر صنایع غذایی ایران نیز در این مراسم ضمن تشریح اهمیت و نقش غذا در امنیت کشورهای مختلف دنیا گفت: برخی معتقدند خطر گرسنگی میلیون‌ها انسان حتی از بمب اتم هم بیشتر است.

ظهیری به روند رو به رشد صنایع غذایی ایران از دهه 60 اشاره کرد و گفت: در دهه 60، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های خارجی در رشته های مرتبط با صنایع غذایی به کشور بازگشتند و سرمایه گذاری های زیادی در این عرصه انجام گرفت.

او با بیان اینکه درحال حاضر صنعت غذایی ایران، 150 میلیون تن محصولات کشاورزی را تبدیل می کند، خاطرنشان کرد: فرآیند صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده مستقیم، از فساد محصولات کشاورزی جلوگیری کرده و اشتغال قابل توجهی در کشور ایجاد می کند.

به گفته او اکنون 10 هزار واحد صنایع غذایی در کشور فعال است که بیش از 190 هزار نفر در آنها شاغلند و طبق آمارهای سال 1393، ارزش صادرات صنایع غذایی ایران حدود هشت میلیارد دلار است که 19 درصد صادرات غیرنفتی کشور را شامل می شود.

ظهیری در معرفی تنگناها و چالش های صنایع غذایی کشور گفت: این چالش ها در سه بخش خلاصه می شود که یکی مشکل قانون است؛ زیرا تصویب قانون اداره نظارت بر مواد غذایی مربوط به سال 1346 است و دیگری، موضوع سرمایه در گردش صنایع غذایی است و چالش سوم که بیشترین ضربه را به صنایع غذایی وارد می کند، سیستم قیمت گذاری محصولات غذایی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، برنامه‌های هفته مهندسی شیمی امسال با محوریت صنایع غذایی در حوزه های اقتصاد، کارآفرینی و کسب و کار تدارک یافته است.

20104

کد خبر: 647792

وب گردی

وب گردی