سمینار "نقش دانشجویان ایرانی نظام آموزش عالی ترکیه در گسترش روابط ترکیه و ایران" با حضور وزیر علوم ایران

سمینار "نقش دانشجویان ایرانی نظام آموزش عالی ترکیه در گسترش روابط ترکیه و ایران" در آنکارا با حضور دکتر محمد فرهادی ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری کشورمان در مرکز آموزش عالی جمهوری ترکیه در آنکارا برگزار شد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در این سمینار دکتر فرهادی در سخنانی ایران و ترکیه را دو رکن مهم جهان اسلام و دو کشور بزرگ و مقتدر منطقه با داشتن تاریخ، فرهنگ و مرزهای طولانی که نقش مهمی در ثبات و پیشرفت همه جانبه منطقه دارند، خواندو بیان کرد: مراودات تاریخی ایران و ترکیه نه تنها در امر تجارت و سیاست بلکه در امور فرهنگی ، علمی و دانشگاهی نیز ریشه در سال های طولانی و درازمدت دارد و در این میان دانشجویان دو کشور به عنوان سفیران واقعی ، مردمی و آگاه ایران و ترکیه عمل کرده و پایه های این مراودات را پایدار کرده اند.

وی اضافه کرد: ایران از حدود 35 سال پیش که تحول در کشور و آموزش عالی را آغاز کرده، به این نکته که منشاء هر حرکت مثبتی در جامعه آگاهی مردم است باور داشته و از این رو امروز شاهد این هستیم که تحصیلات دانشگاهی به عنوان بزرگترین خواسته خانواده های ایرانی مطرح است.

دکترفرهادی با اشاره به تحصیل پنج میلیون نفر دانشجودر دانشگاه های ایران که 900 هزار تن از آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند و همچنین وجود 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد گوشه ای از ظرفیت های علمی کشورمان است، گفت: کسب رتبه های 15 و 16 تولیدات علمی دنیا براساس ایندکس های اسکوپوس و آی اس آی ، ساخت ماهواره و ماهواره بر، ساخت ابر کامپیوتر، دستیابی به تکنولوژی تهیه رادیو داروها و گرفتن الکتریسیته از پسامندهای خانگی نیز بخشی از موفقیت های خوب کشورمان می باشد.

وی افزود: ما مطمئن هستیم که اگر این ظرفیت های مهم با توانمندی های کشورهای دوست همچون ترکیه گره زده شود، سعادت و موفقیت بیشتر دو کشور را به همراه می آورد.

دکترفرهادی با تاکید بر اینکه یکی از پایه های اساسی گسترش روابط دو کشور نخبگان آن و دانشجویان می باشند که هم نسلی آگاه و هشیار هستند و هم طالب علم و دانش هستند ، یاد آورشد : اعتقاد ما بر این است که ایرانیان مقیم خارج از کشور هر جا که باشند قلب شان برای پیشرفت وطن می تپد ، با رنج مردم آزرده می شوند و با خوشحالی آنان لبخند بر لبان شان شکل می گیرد.

وزیر علوم کشورمان در ادامه افزود: انتظار ما این است که دانشجویان دو کشور با گذراندن بخشی از دوره تحصیلی خود در کشور دیگر یا در صورت حضور در کشور ترکیه با گذراندن بعضی از واحدها و بخشی از تحقیق خود در ایران ، بستر همکاری های عمیق دوجانبه را فراهم آورند تا از این طریق گسترش روابط به همراه آن به وجود آید.

وی گفت: انجام پروژه های مشترک، انتخاب استاد راهنمای مشترک از ایران و ترکیه و حضور در سمینارها و کارگاه های آموزشی کشورمان نیز به عنوان محورهای قابل اجرا برای دستیابی به اهداف مهم به حساب می آید.

دکترفرهادی در پایان سخنان خود گفت: دنیای امروز به سمت همگرایی و توسعه ارتباطات بین الملللی پیش می رود و در این راه تکنولوژی نقش بارزی ایفا می کند. در جهان کنونی علم و فناوری که در ذات خود بین المللی بوده ، نمی تواند در محدوده جغرافیایی محدود شود بلکه می تواند پایه های محکم ارتباطات بین همسایگان قرار بگیرد و این مسیر راهی به سوی سعادت و پیشرفت کشورهای دوست است.

یکتا سراج رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه نیز در این مراسم در سخنانی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر متفاوت از دوران های گذشته تغییرات شگرفی در زمینه های مختلف رخ داده است گفت: دانشگاه ها باید مراکزی که راه و روش تغییرات جهانی را نشان می دهند باشند و به صورت نهادهایی که رفاه؛ میزان خرسندی و روش نوین جوامع را نشان می دهند، درآیند و رهبری برای تاسیس یک جهان قابل اسکان و انسانی درآینده و مسئولیت اجتماعی برای یک جهان متکی بر خوبی را داشته و مرکز عقل و علم باشند.

سراج برگزاری این سمینار را محصول امید و تلاش دانشگاه های دو کشور دوست که دارای اشتراک های فراوان هستند خواند و گفت: نزدیک سازی بیشتر جوانان دو کشور به عنوان آینده سازان و آماده سازی آنان برای یک جهان مبتنی بر آرامش و تاسیس یک آینده مشترک می باید یکی از مهم ترین اهداف نظام های آموزش عالی درآید.

وی همچنین تعداد دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ترکیه را 5660 نفر اعلام کرد و گفت: بین دانشگاه های دو کشور 41 پروتکل همکاری وجود دارد.

سراج با اشاره به دیدار اواخر سال گذشته میلادی خود به تهران و امضای قرارداد همکاری در 16 آوریل سالجاری بین دو کشور در زمینه های آموزش گفت: اولین نشست کمیته مشترک نظارت بر همکاری های علمی و فناوری تشکیل شد .

وی همکاری های آموزش عالی ترکیه و ایران را همکاری های استراتژیک خواند و اظهار کرد: ایران و ترکیه در بسیاری زمینه ها دارای اشتراک های فراوان می باشند. هر دو کشور در زمره اقتصادهای در حال رشد هستند و هر دو کشور از قدرت های منطقه به شمار می روند ولی مهم ترین نقطه مشترک دو کشور جمعیت جوان است و رشد کیفی جوانان دو کشور هم به نفع دو کشور و هم به نفع منطقه خواهد بود.

محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنان خود در این مراسم ایران و ترکیه را دو ملت بزرگ با ریشه های فرهنگی و حوزه های مشترک خواند و گفت: این امر سرمایه بزرگی برای توسعه در روابط دو کشور است .

وی با تاکید بر اینکه ترکیه امن ، باثبات و توسعه یافته برای ملت ایران نیز باعث خوشنودی و خوشوقتی است ، گفت: دانشجویان ایرانی در ترکیه نیز به عنوان پلی در تعمیق و تحکیم این روابط باید وظایف خود را بجای آورند و ستون های روابط دو کشور را بردوش بکشند.

وی گفت: ششمین دوره همایش علمی بین المللی دانش آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در آنکارا در زمانی برگزار می شود که استقرار ثبات و آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی ایران طی یکسال گذشته موجب امیدواری و نشاط بیشتر در جامعه ایرانیان در داخل و خارج از کشور شده است .

20101

کد خبر: 648044

وب گردی

وب گردی