ابلاغ شیوه‌نامه تشکیل «شورای هماهنگی» کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که مجوز استان‌ها را دارند، از این پس با عنوان «شورای هماهنگی» فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شیوه‌نامه تشکیل «شورای هماهنگی» را به واحدها، مراکز آموزشی و واحدهای مستقل این دانشگاه ابلاغ کرد. شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی که مجوز استان‌ها را دارند از این پس با عنوان «شورای هماهنگی» فعالیت می‌کنند.

هدف از تشکیل این شورا رشد و ارتقای کانون‌های دانشجویی واحدهای استان است که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، ادبی، هنری و دینی فعالیت می‌کنند. این شورا با هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت کانون‌های دانشجویی، زمینه‌سازی ایجاد کانون‌های مختلف و پیوند‌دهنده کانون‌های هم‌موضوع درون و برون استانی برای تخصصی کردن فعالیت آنهاست.هم چنین تشکیل نهاد دانشجویی استانی، مرجع پیگیری‌کننده مطالبات کانون‌ها و کمک به رشد تولیدات، محصولات و ایجاد بازارچه‌های کانون‌های دانشجویی از دیگر اهداف «شورای هماهنگی» محسوب می‌شود.

ساختار تشکیلاتی شورای هماهنگی

ساختار شورای هماهنگی از یک شورای مرکزی نظارت بر کانون‌ها، رئیس شورای دانشجویی و فرهنگی استان و شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی دارای مجوز استان‌ها تشکیل شده است.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیر کل فعالیت‌های قرآن و عترت و رئیس اداره کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، اعضای شورای مرکزی نظارت بر کانون‌ها هستند. هم‌چنین طبق شیوه‌نامه 2 نفر دانشجوی منتخب شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی بدون حق رای به مدت یک سال می‌توانند عضو شورای مرکزی نظارت باشند.

نظارت و ارزیابی عملکرد و فعالیت کانون‌های دانشجویی، نظارت بر فعالیت کانون‌ها و مجمع‌های تخصصی آنها، نظارت و ارزیابی عملکرد شورای هماهنگی، رسیدگی به اختلافات احتمالی نهادهای ناظر بر فعالیت کانون‌ها و اعتراض کانون‌ها و نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌های مرتبط نیز از وظایف شورای مرکزی نظارت است. از طرفی اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از طریق اداره کانون‌های فرهنگی و اجتماعی وضعیت کانون‌ها را رصد می‌کند و رئیس اداره کانون‌ها دبیر جلسات شورای مرکزی نظارت نیز محسوب می‌شود. هم‌چنین اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه وظیفه برگزاری انتخابات تعیین 2 نفر عضو شورای مرکزی نظارت بر کانون‌ها را بر عهده دارد.

رئیس شورای دانشجویی و فرهنگی هر استان هم وظیفه برگزاری جلسه انتخابات، رای‌گیری و انتخاب اعضای شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی مراکز و واحدها عهده‌دار است و برای دستیابی به اهداف، دبیران کانون‌های دانشجویی واحدهای استان را حمایت و هدایت می‌کند.

اعضای شورای هماهنگی را منتخبان دبیران کانون‌های دانشجویی با کسب بیشترین آرای دانشجویی براساس وسعت و درجه استان تشکیل می‌دهند و شورای هماهنگی دبیران می‌تواند از اعضای صاحب‌نظر درون یا برون دانشگاهی به عنوان عضو مهمان در جلسه دعوت کند.

روش اجرایی انتخاب اعضای شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی استان‌ها

انتخابات در مراسمی با حضور همه دبیران کانون‌های دانشجویی در حضور و نظارت رئیس دبیرخانه و رئیس شورای دانشجویی و فرهنگی استان انجام می‌شود. مسئولیت برگزاری و نظم جلسه انتخابات بر عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد مرکز استان است. تعداد اعضای شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی هر استان،9،7یا 13 نفر نسبت به درجه استان است و رای‌گیری پس از معرفی داوطلبان عضویت در شورای هماهنگی کانون‌ها با ارائه مختصری از فعالیت‌های آنها انجام می‌شود. بعد از انتخاب اعضای اصلی شورای هماهنگی، 2نفر هم به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

اولین جلسه شورای هماهنگی کانون‌های حداکثر 10 روز بعد از انتخابات در واحد مرکز استان با ریاست شورای دانشجویی و فرهنگی استان تشکیل می‌شود و مابقی جلسات هرماه یک بار به میزبانی واحدها یا مراکز دیگر استان برگزار خواهد شد. جلسات با حضور دو سوم اعضا رسمیت دارد و تصمیم‌ها با رای اکثریت حاضر در جلسه تصویب می‌شود.پیگیری اجرای مصوبات نیر با رئیس و دبیر شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی استان خواهد بود و مصوبات شورا در جلسه شورای فرهنگی واحد مرکز استان مطرح و تایید می‌شود.

طبق شیوه‌نامه «شورای هماهنگی» رئیس شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی با ارائه گزارش ساعات کارکرد اعضا به رئیس دبیرخانه استان، حق‌الزحمه اعضا را درخواست می‌کند که پرداخت آن بر عهده واحد یا مرکز دانشگاهی محل تحصیل هر دانشجوی است.

وظایف شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی

هماهنگی برنامه‌های و فعالیت‌های کانون‌های واحدها و مراکز دانشگاهی استان، تلاش برای تخصصی و حرفه‌ای شدن فعالیت کانون‌ها، بررسی و نظارت برفعالیت‌ها و برنامه‌های کانون‌های دانشجویی واحدها و مراکز استان، پیگیری مسائل و مشکلات کانون‌ها، تقویت آنها و برقراری ارتباط کانون‌های هم‌موضوع، طراحی برنامه‌های مشترک و ارائه گزارش کار توسط رئیس جلسه به اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از وظایف شورای هماهنگی کانون‌های دانشجویی دارای مجوز استان است.

20101

کد خبر: 648054

وب گردی

وب گردی