برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس دهم امروز در خانه ملت/خبری از مهمان جنجالی مجلس نهم نیست!

مجلس دهم امروز در حالی رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که فضای سیاسی آن تفاوت بسیاری با مجلس نهم و مراسم افتتاحیه اش خواهد داشت و به جای نگاه‌های قهرآمیز عده ای از شخصیت های سیاسی رفتار مهمانان با یکدیگر توام باادب و احترام خواهد بود.

ایسکانیوز- عبداله احمدی: در افتتاحیه مجلس دهم دیگر خبری از نمایندگان شاخص وابسته به جبهه پایداری نیست و همچنین رابطه دولت با مجلس به دلیل عدم حضور محمود احمدی نژاد در جایگاه ریاست جمهوری همچون ابتدای دوره نهم تنش آلود نیست و در مراسم افتتاحیه دیگر علی اکبر ناطق نوری مثل مراسم دوره قبل که هنگام سخنرانی احمدی نژاد صحن مجلس را ترک کرد هنگام سخنرانی حسن روحانی مجبور به انجام چنین کاری نیست چراکه او نه تنها از روحانی دلخور نیست که در انتخابات ریاست جمهوری 92 در کنار آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات به حمایت از روحانی و مشی اعتدالی او برخاستند.

در افتتاحیه مجلس نهم علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم که خود را میزبان میهمانان دعوت شده به مراسم افتتاحیه می دانست با حضور در جلوی درب پارلمان از آنان استقبال کرد و به همراه آیت الله مهدوی کنی رئیس فقید مجلس خبرگان وارد صحن شد.همچنین غلامعلی حداد عادل،رئیس مجلس هفتم محمود احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی معاون اول وی را برای ورود به مجلس همراهی کرد.

سخنرانی احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور یکی از برنامه مراسم افتتاحیه بود و او در نطق گله مندانه خود خطاب به نمایندگان گفت: با انبوه قانون نیست که کشور پیشرفت می کند بلکه با داشتن قانون جامع و راهگشار کشور پیشرفت می کند، وی همچنین در بعد نظارتی نیز تاکید کرد نظارت مجلس ابزار اعمال نظرات شخصی باشد. البته این سخنان در حالی ایراد شد که در انتهای مجلس هشتم نمایندگان طرح سئوال از رئیس جمهور را تصویب کرده و احمدی نژاد برای پاسخ به سئوالات آن ها به مجلس فراخوانده شد که این موضوع شکاف میان مجلس و دولت را بیشتر کرد.

هر چند که احمدی نژاد در پایان اولین سال مجلس نهم ( 15بهمن ماه سال91 ) و در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی در دفاعیات خود ضمن متهم کردن رییس مجلس به دخالت در امور اجرایی، تهدید به افشای برخی مطالب کرد و سپس کلیپی تصویری از دیدار سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رییس مجلس) در جلسه علنی پخش کرد که باعث متشنج شدن جو مجلس شد و پاسخ لاریجانی را در پی داشت که نهایتا باعث عدم اجازه رئیس مجلس به رئیس جمهور و درگیری لفظی آن ها با یکدیگر شد و لاریجانی در حالی که خود را نسبت به ترک مجلس از سوی احمدی نژاد بی تفاوت نشان می داد از لفظ کنایه آمیز "بفرمائید" استفاده کرد.

اما در مراسم افتتاحیه مجلس نهم به محض اینکه احمدی نژاد در پشت تریبون قرار گرفت حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری که در جریان انتخابات ریاست جمهوری 88 در مناظره تلویزیونی همچون آیت الله هاشمی مورد تهمت رئیس دولت دهم قرار گرفت، در این مراسم نیز به نشانه اعتراض به آن رفتار، صحن مجلس را ترک کرد.

البته احمدی نژاد نیز بلافاصله پس از نطق خود بدون بدرقه لاریجانی و سایر نمایندگان از مجلس خارج شد اما در جلسه امروز کسی از دیگری ناراحتی ندارد و خبری از مهمان جنجالی افتتاحیه مجلس نهم نیست. در این جلسه آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله جنتی،سید حسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، محمدرضا عارف، علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف حضور خواهند داشت وعبدالرضا هاشم‌زایی منتخب مردم تهران با 72 سال سن رئیس سِنّی مجلس دهم خواهد بود و مصطفی ذوالقدر منتخب میناب با 70 سال به عنوان نایب رئیس وی در جایگاه هیئت رئیسه خواهد نشست.این در حالی است که سیده فاطمه حسینی 31 ساله منتخب مردم تهران و سمیه محمودی منتخب مردم شهرضا با 32 سال سن به عنوان جوان ترین نمایندگان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس خواهند بود که در جایگاه هیات رییسه مستقر می‌شوند.

این در حالی است که در مجلس نهم علیرضا مرندی، نماینده تهران با 75 سال سن رئیس سنّی بود و محمدرضا آشتیانی نماینده قم، ابوالقاسم جراره و محمد حسن‌نژاد به ترتیب ‌نائب رئیس و منشی‌های هیئت رئیسه بودند

همچنین برخی از چهره های سیاسی حاضر در افتتاحیه مجلس نهم که بدرود حیات گفته اند در جلسه امروز نیز غائب خواهند بود و می توان گفت که جای آن ها خالی است همچون حبیب الله عسکر اولادی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و آیت الله مهدوی کنی که در به وحدت رساندن اصولگرایان نقش بسزایی داشتند و برخی تحلیلگران سیاسی فقدان حضور آن ها را یکی از دلایل شکست اصولگرایان تهران در انتخابات مجلس دهم می دانند.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، در آغاز جلسه سوره شوری تلاوت می‏شود و پس از آن پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری قرائت می شود.بعد از قرائت سوگند، معاون اجرایی مجلس در گزارشی هیات رییسه سنی مجلس دهم معرفی می‌کند و وزیر کشور نیز گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دهم ارائه می‌کند.

انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنی مجلس یعنی 9 خرداد انجام خواهد شد که ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است، به جز اینکه اکثریت نسبی در انتخاب رئیس کافی خواهد بود.هیأت‌رئیسه موقت بلافاصله پس‌از انتخاب، با متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را به‌جای خواهد آورد.وظایف هیأت رئیسه موقت، اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان و اجرای انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور اداری مجلس است.

بر این اساس اولین دستور کاری جلسه یکشنبه(9 خرداد) مجلس تعیین ترکیب 12 نفره هیات رییسه موقت مجلس دهم است که برای تعیین آن به ترتیب انتخابات برای رییس، 2 نایب رییس، 6 دبیر و 3 ناظر برگزار می‌شود.بعد از مشخص شدن ترکیب هیات رییسه موقت آن‌ها در حضور نمایندگان سوگند یاد می‌کنند و پس از آن در جایگاه هیات رییسه قرار می‌گیرند تا وظیفه اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان را عهده‌دار باشند. البته مدت زمان فعالیت هیات رییسه موقت، در آیین‌نامه زمان خاصی نیست و به طور عرفی این مدت زمان بیش از یک هفته به طول نمی‌انجامد.

طبق ماده 14 آیین نامه پس از قرائت گزارش کلیه شعب پانزده‌گانه و تصویب اعتبارنامه حداقل دو سوم مجموع نمایندگان، هیأت رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم می‏ کند که نحوه برگزاری انتخابات هیأت رئیسه دائم و ترکیب آن همانند هیات رییسه موقت با کارکرد یک‌ساله خواهد بود.

در حالی که احتمال تغییر کاندیداها در هیات رییسه دائم نسبت به موقت نیز وجود دارد اما تجربه ادوار گذشته نشان داده که ترکیب هیات رییسه دائم همان ترکیب موقت خواهد بود و از این جهت انتخابات هیات رییسه موقت از اهمیت بسیاری برخوردار است از این رو شاید بتوان گفت که سرنوشت رقابت علی لاریجانی و محمدرضا عارف در انتخابات هیئت رئیسه موقت رقم بخورد البته عارف همچنان معتقد است که "هر کسی که برای ریاست انتخاب شود، تنشی ایجاد نخواهد شد. این ها پیش‌داوری‌هایی است که بر اساس تحلیل‌های سطحی ارائه می‌شود، مبنای وی در رقابت با لاریجانی همکاری و رفاقت است باید پذیرفت که حرف آخر را مجلس می‌زند".

204/201

کد خبر: 648078

وب گردی

وب گردی