آمار بالای مسمومیت معتادان ذخیره دارویی را تمام کرد/١٠‌درصد داروهای کشور تقلبی است

 اواسط اردیبهشت‌ماه امسال بود که سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، نسبت به وجود سرب در تریاک هشدار داد و از مصرف‌کننده‌ها خواست تا به هیچ وجه از قاچاقچیان تریاک نخرند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، قاچاقچیان در تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت تریاک، ناخالصی‌های آن را زیاد کردند، اقدامی که منجر به بالا بردن میزان مسمومیت‌ها در کشور شد. دیروز که همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری برگزار شد، مدیر نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، از ورود محموله تریاک‌های آلوده به کشور خبر داد. به گفته اکبر عبدالهی اصل، این محموله آلوده به سرب، منجر به مسمومیت تعداد زیادی از معتادان شد، به طوری‌که داروی ضد این مسمومیت‌ها برای مصرف هشت‌ماه، تنها در دو ماه تمام شد. عبدالهی اصل در توضیح بیشتر گفت: «داروی ژلاتور سرب، برای مصرف هشت‌ماه در کشور وجود داشت اما با افزایش مسمومیت‌ها، این دارو در دو ماه تمام شد و درحال حاضر سراغ بازارهای داروهای مختلفی رفتیم.»

او به سیستم مدیریت بحران منسجم در حوادث غیرمترقبه اشاره کرد: «ما در حوادث غیرمترقبه به سیستم مدیریت بحران نیاز داریم. اما درحال حاضر ساختار منسجمی برای این موضوع نداریم. اگر زمانی هشدارهای دارویی در یک منطقه ایجاد شد، زنگ خطر برای سیستم دارویی و بهداشتی کشور است.»

او افزود: «وزارت بهداشت تا‌ سال ٧٧ زنجیره تأمین دارویی کشور را در دست داشت. اما در بخش خصوصی اطلاعی از این ‌آمارها ندارد که در نتیجه با مشکل روبه‌رو می‌شود.» به گفته عبدالهی اصل، امروز ‌درصد قابل توجهی از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق است. از مرزهای ایران نیز میزان قابل توجهی کالای سلامت و به مقدار کمتری دارو قاچاق می‌شود. در ادامه این همایش، احمد عبدالهی، رئیس اداره بهداشت و درمان سپاه پاسداران هم صحبت‌هایی کرد. او رتبه ایران را در مصرف دارو، دوم اعلام کرد: «ایرانیان سه تا چهار برابر استانداردهای جهانی، دارو مصرف می‌کنند، این در حالی است که در بخش آنتی‌بیوتیک هم بیشترین مصرف را دارد. مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک یک فاجعه است که در ایران نیز در شرف رخ دادن است.» به گزارش ایسنا، او به سیاست‌های سپاه در حوزه دارویی اشاره کرد: «ما در کشور به‌ویژه در سپاه از وجود نیروهای متخصص در این زمینه بهره لازم را نمی‌بریم. تربیت نیروی متخصص در حوزه دارویی، امنیت بالایی دارد. در دنیا دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های نظامی پیشقراول علوم پزشکی آن کشور هستند و طبیعی است در ایران نیز باید این حرکت وجود داشته باشد.»

او ادامه داد: «درحال حاضر در این زمینه سپاه نسبت به سایر بخش‌های کشوری عقب‌ماندگی بیشتری دارد، چون بستر و زیرساخت‌های مناسب در زمینه دارویی وجود ندارد.» او با انتقاد از نبود حرکت و فرهنگسازی درباره نحوه مصرف و تولید دارو، تأکید کرد: «پزشکان ما ٣ تا ٦ قلم دارو در نسخه خود تجویز می‌کنند. یکی از چالش‌های ما بحث اصلاح فرهنگ مصرف دارو است و مجموعه‌های متفکر در حوزه دارو باید این فرهنگ را اصلاح کنند.»
٣٠‌درصد داروهای کشورهای جهان سوم و عقب‌مانده تقلبی است
همایش داروسازی نظامی و شرایط اضطراری، تنها همایشی نبود که روز گذشته با موضوع دارو برگزار شد، هفدهمین همایش داروسازان بالینی هم روز گذشته با حضور مسئولان دارویی کشور برپا شد. مریم امینی، کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی، در این همایش با بیان اینکه هر ‌هزار دلار سرمایه‌گذاری در زمینه داروهای تقلبی حداقل ۲۵۰‌هزار دلار سود دارد، به بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد: «بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد درحال حاضر سود داروهای تقلبی از سود قاچاق مواد مخدر و تولید پول تقلبی بسیار فراتر است. به همین خاطر بازار داروهای تقلبی روزبه‌روز در دنیا داغ‌تر می‌شود و تبهکاران بیشتری به سوی این بازار جذب می‌شوند.»

او ادامه داد: «بی‌شک درحال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار می‌رود. به همین خاطر شرکت سانوفی فرانسه به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دارویی جهان همواره این موضوع را در اولویت‌هایش قرار داده است. خوشبختانه در این زمینه سازمان غذا و داروی ایران نیز همکاری بسیاری خوبی در زمینه مبارزه با داروهای تقلبی در کشور دارد.» این کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی با اشاره به بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی، گفت: «حدود ٣٠‌درصد داروهای کشورهای جهان سوم و عقب‌مانده تقلبی است. این رقم در کشورهای درحال توسعه ازجمله ایران حدود ١٠‌درصد و در کشورهای پیشرفته حدود یک‌درصد است.»

احمدرضا دهپور، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این همایش حضور داشت. او با بیان این‌که بیشترین داروهای تقلبی مربوط به داروهای گرانقیمت است، گفت: «سال‌هاست که برخی از مردم برای تهیه دارو راهی ناصرخسرو می‌شوند حال آن‌که آنها باید بدانند برخی مواقع دارویی که از این اماکن تهیه می‌شود نه‌تنها زندگی‌بخش نیست بلکه می‌تواند مرگبار هم باشد.»

او از مردم خواست تا برای تهیه دارو، به داروخانه‌های معتبر بروند: «متاسفانه با توجه به این‌که ممکن است داروهای تقلبی به هر شکلی و حتی در داروخانه‌ها نیز عرضه شود، مردم باید در خرید دارو نیز دقت نظر کافی به خرج دهند.»

20106

کد خبر: 648520

وب گردی

وب گردی