جوانان کرمانی   قلیان ها را شکستند/ قبح  قلیان شکسته شده و   اعضای خانواده در کنار هم قلیان می کشند /استقبال مردمی از فراخوان «نفس بکش» در کرمان

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد 11 میلیون ایرانی سیگار و قلیان می‌کشند. این  وضعیت زمانی وخیم تر می‌شود که بشنویم قلیان خانوادگی شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران یعنی علاوه بر اینکه قباحت و زشتی مصرف قلیان یا همان نیکوتین خالص در نوجوانان از بین رفته بلکه اقبالی که خانواده‌ها به آن نشان می‌دهند باعث رونق بازار آن نیز شده است. کما اینکه در آماری که اخیراً از نوجوانان 13 تا 15 سال تهیه شده مشخص شد که 15 درصد از پسران و 18 درصد از دختران ایرانی قلیان می‌کشند. حالا در دورانی که افزایش مصرف دخانیات منجربه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها شده است چیزی به مراتب خطرناک تر از آن در کشور ما وسعتی روزافزون پیدا کرده است که هیچ گاه در گذشته ای نه چندان دور مرسوم نبوده است. مصرف بی‌رویه قلیان در میان نوجوانان و جوانان.
امسال هم به دنبال افزایش مصرف دخانیات، سازمان بهداشت جهانی شعار هفته مبارزه با دخانیات را «قلیان؛ سمی برای خانواده» نامگذاری کرده است. پیرو همین ماجرا اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با راه‌اندازی فراخوان مردمی «نفس بکش» نوجوانان و جوانان را تشویق کرد قلیان‌های شان را تحویل بدهند و به جای آن گلدان بگیرند.
فریبا خان احمدی در این گزارش می نویسد: گفته می‌شود حدود یک میلیون جوان در استان کرمان زندگی می‌کنند که 240 هزار نفر از آنان در شهر کرمان ساکن هستند. همچنین تخمین زده می‌شود بیش از 40 درصد جوانان این استان بیکار هستند و اعتیاد و اشتغال مشکل فراگیر جوانان این استان است.

حدود یک میلیون جوان در استان کرمان زندگی می‌کنند که 240 هزار نفر از آنان در شهر کرمان ساکن هستند. همچنین تخمین زده می‌شود بیش از 40 درصد جوانان این استان بیکار هستند و اعتیاد و اشتغال مشکل فراگیر جوانان این استان است


قرارشان عصر روز جمعه هفتم خرداد ماه پارک پردیسان جنگل قائم کرمان بود؛ جایی که جوانان زیادی در آن دور هم جمع می‌شوند و پکی به قلیان شان می‌زنند. نی قلیان را دست به دست می‌کنند و دمی می‌گیرند. پارک پردیسان جنگل قائم برای خودش حکایتی دارد. زمانی شاید می‌شد دختران و پسران قلیانی را با انگشت اشاره نشان داد، حالا آنطور که معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان می‌گوید، قبح قلیان آنقدر شکسته شده که دیگر نگاه‌ها هم عادی شده است و چشم‌ها نیز به سوی مصرف‌کنندگان قلیان، غره نمی‌رود.
روح‌الله اسدی با اشاره به اینکه قبح قلیان شکسته شده و نوجوان و جوان احساس می‌کند مصرف قلیان شیک و بی‌خطر است گفت: مراسم جشن فراخوان مردمی «نفس بِکش» با شعار «قلیان سَمی برای سلامت خانواده» و اجرای طرح «گلدان به جای قلیان» با کمک چند تشکل مردمی باران کویر، اندیشمندان کویر و انجمن دانش ورزان جوان و با حمایت و همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.
به گفته اسدی، این فراخوان می‌تواند الگوی خوبی باشد تا هر کدام از ما بتوانیم کمپین‌هایی در محلات، خانواده‌ها و مناطق خود تشکیل دهیم و مطمئناً تأثیر خود را خواهد گذاشت چرا که آرامش خاطر و نشاط در زندگی با برنامه‌های مختلف بویژه فعالیت‌های ورزشی ایجاد شده و تخلیه هیجانی ایجاد می‌کند و به این شکل می‌توان از جوانان به خوبی مراقبت کرد.
اسدی می‌گوید: برای برگزاری این جشن بزرگ و باشکوه سمن‌ها به صورت ویژه پای کار آمده و دستگاه‌ها هم همراهی کردند تا چنین برنامه ای در هفته مبارزه با دخانیات برگزار شود.
اسدی با بیان اینکه مراسم جشن فراخوان «نفس بکش» از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم اطلاع‌رسانی شد، گفت: استقبال مردم از پوسترهای فراخوان مردمی «نفس بکش» در فضای مجازی فوق العاده خوب بود و کاربران کسانی را که مصرف‌کننده قلیان بودند در گروه عضو می‌کردند.معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 700 نفر در جشن طرح «گلدان به جای قلیان» شرکت کرده اند، عنوان کرد: 50 نفر از نوجوانان و جوانان قلیان‌های شان را با خود آوردند و در عوض گلدان تحویل گرفتند. علاوه بر این حرکت فرهنگی، اعضای تشکل‌های مردمی به قهوه خانه‌ها مراجعه می‌کنند و بعد از آنکه درباره مضرات قلیان به قهوه خانه داران توضیح می‌دهند آنها را مجاب می‌کنند با وام بانکی که از سوی یکی از بانک‌ها در اختیارشان قرار داده می‌شود به جای قلیان، دستگاه قهوه ساز تهیه کنند و به مردم قهوه بفروشند. وی با بیان اینکه برخی از خانواده‌ها برای نخستین بار نسبت به مضرات قلیان آشنا شدند، گفت: نکته جالب در این مراسم آن بود که نوجوانان کمتر از 15 سال و زنان نیز قلیان‌های شان را دادند و گلدان گرفتند.اسدی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این طرح ابداعی فراخوان نفس بکش و جایگزینی گلدان به جای قلیان با کمک سازمان‌های مردم نهاد در جای جای استان‌ها ترویج پیدا کند چرا که دولت به تنهایی توان این را ندارد که آسیب‌های اجتماعی را برطرف کند.

105105

کد خبر: 648563

وب گردی

وب گردی