معاون سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور: دستگیری 300 جائل مدارک معاینه فنی

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور با تاکید بر نظارت بیش از پیش نسبت به صدور مدارک معاینه فنی در مراکز معاینه فنی پس از اجرایی شدن سامانه سیمفا، گفت: طی هفته گذشته 300 جائل مدارک معاینه فنی در استان‌های البرز و تهران در عملیاتی برنامه‌ریزی شده با همکاری پلیس و وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی نوذرپور در نشست خبری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در خصوص اجرایی شدن سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، گفت: به استناد بند 5 الحاقی ماده 32 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت بر اجرای سامانه یکپارچه معاینه فنی تاکید شده بود که بحمدالله پس از فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در وزارت کشور این سامانه در حال حاضر اجرایی و کلیه مراکز معاینه فنی به این سامانه متصل شده‌اند.

او افزود: تمامی مراکز معاینه فنی مکلف هستند آزمون مربوط به گازهای خروجی خودرو را مورد سنجش قرار دهند. همچنین آزمون مربوط به ایمنی خودرو شامل تست کمک فنر و لغزش جانبی در مراکز معاینه فنی انجام خواهد شد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور گفت: تمامی وسایل نقلیه که گواهی از مراکز معاینه فنی دریافت می‌کنند باید به لحاظ آلودگی گازهای خروجی و سنجش فنی مورد تایید قرار گیرند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها در تشریح نحوه اجرای صدور برگه معاینه فنی برای خودروها در سامانه سیمفا، گفت: خودروهای بالای پنج سال مشمول اخذ برگه معاینه فنی هستند، همچنین خودروهایی که تصادف می‌کنند نیز باید برگه معاینه فنی دریافت کنند. در خصوص خودروهای گازسوز پلاک شخصی نیز باید پس از پنج سال معاینه فنی روی آنها انجام شود و خودروهای گازسوزی که پلاک عمومی یا دولتی دارند باید پس از دو سال برگه معاینه فنی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: تاکسی‌ها نیز پس از پایان سال اول فعالیت، هر بار که برای اخذ کارنامه مراجعه می‌کنند باید برگه معاینه فنی را دریافت کرده باشند البته اگر عمر تاکسی بیش از 10 سال شود هر شش ماه یک بار باید برای اخذ معاینه فنی به مراکز مجاز مراجعه کنند.

نوذرپور به وجود 451 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در این مراکز 550 خط کار می‌کنند که از این میان 414 مرکز مکانیزه و 37 مرکز نیز غیرمکانیزه هستند. از 414 مرکز مکانیزه معاینه فنی 44 مرکز در کلان شهرها و مابقی در سایر شهرها قرار گرفتند.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور ادامه داد: از 37 مرکز غیرمکانیزه سراسر کشور در حال حاضر 15 مرکز تعطیل هستند و 13 مرکز نیز خارج از سامانه یکپارچه معاینه فنی کار می‌کنند.

او با اشاره به عدم اتصال برخی کلان شهرها در شش ماهه گذشته به این سامانه را از مشکلاتی دانست که باعث تأخیر در اجرایی شدن سامانه مدیریت یکپارچه معاینه فنی شده است و گفت: در حال حاضر تمامی مراکزی که در کلان شهرها هستند به این سامانه متصل شده‌اند و تنها دو مرکز در تهران به دلایلی همانند خرید برخی تجهیزات هنوز متصل نشده‌اند که قطعا با پیگیری‌های انجام شده ظرف روزهای آینده به سامانه متصل خواهند شد. مراکزی نیز در برخی کلان شهرها وجود دارند که به سامانه متصل نشده‌اند که به محض تجهیز به تکنولوژی‌های لازم به سامانه سیمفا متصل می‌شوند.

نوذرپور عدم اتصال بانک اطلاعاتی پلیس راهور به سامانه را یکی دیگر از مشکلات اجرایی شدن این سامانه خواند و افزود: برای اینکه خودروهای فاقد برگه معاینه فنی توسط پلیس اعمال قانون شوند اصرار بود که پلیس به این سامانه متصل شود تا کلیه اطلاعات معاینه فنی خودروها به بانک اطلاعاتی پلیس نیز منتقل شود که در حال حاضر اتصال بانک‌های اطلاعاتی پلیس نیز محقق شده است و پلیس می‌تواند با داشتن اطلاعات خودروها از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی جلوگیری کند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور از مجهز شدن مراکز معاینه فنی به دوربین‌های پلاک‌خوان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در صورتی که پلاک خودروها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان ثبت شود در لحظه، اطلاعات به بانک اطلاعاتی پلیس مخابره می‌شود و فارغ از اینکه خودرو در چه نقطه‌ای قرار گرفته بر اساس پلاک امکان تشخیص مجاز بودن تردد خودرو فراهم می‌شود.

او موفقیت در اجرای طرح‌های ترافیکی همانند طرح LEZ را وابسته به اجرای سیستم یکپارچه معاینه فنی دانست و افزود: در صورتی که سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران به بهره‌وری کامل برسد امکان تحقق چنین طرح‌هایی به وجود می‌آید.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور درباره بروز تخلف در صدور برگه معاینه فنی، گفت: قطعا با اجرایی شدن سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز تخلفات به صفر نخواهد رسید؛ چرا که همچنان تا زمانی که صدور برگه انجام می‌شود امکان تخلف وجود دارد؛ اما قطعا با نصب دوربین‌های پلاک‌خوان نیاز به صدور برگه از بین می‌رود و بر همین اساس تخلفات نیز به صفر کاهش پیدا خواهد کرد.

او در خصوص مشاهده تخلف توسط مردم و امکان گزارش این تخلفات، تاکید کرد: اگر شهروندان تخلفی را در مراکز مشاهده کردند می‌توانند از طریق سامانه اینترنتیhttp://www.symfa.moi.ir/ و سامانه پیامکی به شماره 30007111 گزارشات خود را ارائه کنند تا توسط بازرسان مورد بررسی قرار گیرند، قطعا پس از بررسی و احراز تخلف توسط بازرسان با مرکز برخورد قانونی خواهد شد. همچنین شهروندان می‌توانند صحت گواهی دریافتی و نتایج آزمون‌های خودروی خود را بر روی سامانه اینترنتی مشاهده کنند.

افزایش نرخ معاینه فنی

نوذرپور از افزایش نرخ معاینه فنی با توجه به مصوبه هیات وزیران خبر داد و گفت: نرخ صدور برگه معاینه فنی برای خودروهای غیرگازسوز از 11 هزار تومان به 22 هزار تومان افزایش پیدا کرده و برای خودروهای گازسوز نیز که سنجش آنها به صورت آزمون چشمی انجام می‌شود نرخ صدور برگه معاینه فنی از 15 هزار تومان به 35 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور در تشریح تغییراتی که در مراحل انجام معاینه فنی صورت گرفته، گفت: میزان سطح آلایندگی گاز CO2 و سنجش آن به نرم‌های جهانی نزدیک شده و بر اساس مصوبه‌ای که شورای عالی محیط زیست ابلاغ کرده مقرر شده خودروها در دور "کند و تند" آلایندگی آنها مورد سنجش قرار گیرد. بر این اساس در هر دو حالت میزان آلایندگی این گاز و صدای خودرو مورد سنجش قرار می‌گیرد.

او آزمون صدای خودرو از جمله بوق و موتور خودرو را یکی دیگر از آزمون‌هایی که به مراحل معاینه فنی اضافه شده است خواند و ادامه داد: در حال حاضر با دستگاه‌های دیجیتال، سنجش صدای خودرو در مراکز انجام می‌شود. همچنین شدت نور چراغ خودروها و زاویه آنها که بعضا بر اثر ضربه در تصادفات تغییراتی در آنها انجام می‌شود در مراکز معاینه فنی مورد سنجش قرار می‌گیرد و نتایج این آزمون‌ها بلافاصله به سامانه یکپارچه معاینه فنی منتقل می‌شود.

نوذرپور بازدید زیر خودرو را نیز یکی دیگر از آزمون‌های اضافه شده عنوان کرد و ادامه داد: از طریق جک‌ها کف خودرو مورد بازبینی قرار می‌گیرد و در آنها اتصالات سامانه سوخت و سامانه برقی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها ودهیاری های کشور گفت: کلیه آزمون‌ها توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود و بلافاصله به صورت الکترونیک به سامانه سیمفا منتقل می‌شود. همچنین تمامی مراحل تحت نظارت انجام می‌شود تا در مراحلی که اپراتور باید تجهیزات را برای سنجش روی خودرو نصب کند احتمال تقلب و اشتباه به کمترین میزان ممکن کاهش پیدا کند.

او در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز گفت:‌ کلیه مراکز معاینه فنی موظف به ایجاد خط معاینه موتورسیکلت شدند. بر اساس آیین‌نامه باید موتورسیکلت‌ها نیز مورد معاینه فنی قرار گیرند که امیدواریم پس از ایجاد خط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها بتوانیم گواهی معاینه فنی آنها را نیز صادر کنیم.

20103

کد خبر: 648654

وب گردی

وب گردی