احیاء جنگل‌ها بیش از ۳۰۰ سال طول می‌کشد/ ۲ باغ‌وحش نمونه معرفی خواهد شد

خرم آباد- مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: احیاء و بازسازی جنگل ها و مراتع کشور بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول خواهد کشید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، علی تیموری ظهر یکشنبه در حاشیه اجرای دومین مانور اطفاء حریق در لرستان در جمع خبرنگاران گفت: طرح جامع مدیریت مناطق در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته که این طرح «زون» ها و مناطق مختلف گردشگری را تعریف می کند لذا این طرح که به استان ها ابلاغ شده می تواند برای حفظ و بهره برداری مناسب از مناطق گردشگری موثر باشد.

او تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست را ۲۷۰ منطقه برشمرد افزود: سازمان محیط زیست برای حفظ تنوع زیستی به لحاظ حیات وحش و گونه های گیاهی و حیوانی مناطق چهارگانه ای معرفی کرده که این مناطق ۱۰ درصد کل مناطق کشور را تشکیل می دهند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور به وجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ محیط بان در سطح کشور اشاره کرد و گفت: این محیط بانان صرف نظر از اینکه باید مناطق چهارگانه محیط زیست را به لحاظ تنوع گیاهی و حیات وحش حفظ کرده بلکه کل پهنه عرصه طبیعی کشور را باید به لحاظ حفظ حیات وحش در مناطق آزاد نیز حفظ کنند.

تیموری با اشاره به اینکه احیاء و بازسازی جنگل ها و مراتع بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول خواهد کشید، افزود: در پارک ملی گلستان نمونه هایی از احیاء جنگل که دچار حریق شده بود وجود دارد ولی با این وجود این منطقه به‌خوبی بازسازی نشده و درختکاری در این منطقه خیلی جواب نمی دهد.

او با اشاره به اینکه برای ارتقاء سطح مناطق چهارگانه محیط زیست لازم است این مناطق از شاخص ها و ظرفیت هایی برخوردار باشند، گفت: در حال حاضر بیش از پنج تا شش منطقه برای ارتقاء سطح در کشور وجود دارد ولی با این حال سازمان محیط زیست بیشتر به دنبال بالا بردن کیفیت مناطق چهارگانه است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست کشور به وجود ۷۰ مجموعه شامل باغ وحش، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیوانات در سطح کشور اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل های سختگیرانه ای مبنی بر اینکه جابجایی گونه ها از پارک های وحش به دیگر پارک های وحش باید با مجوز این سازمان باشد را به باغ های وحش اعلام کرد.

تیموری افزود: صاحبان باغ های وحش کشور را مجاب کرده ایم که دوره های آموزشی حوزه محیط زیست را طی کنند که این طرح تا ماه های آینده و برای اولین بار در کشور آغاز خواهد شد.

او با اشاره به اینکه دستورالعمل سختگیرانه سازمان محیط زیست در خصوص باغ های وحش باعث شده تنها ۱۵ مجموعه در سطح کشور مجوزهای لازم را دریافت کنند، ادامه داد: قصد داریم در سال ۹۵ دو باغ وحش در سطح کشور را به عنوان باغ وحش نمونه معرفی کنیم.

20103

کد خبر: 648656

وب گردی

وب گردی