این سرطان به دنبال "سیگار" می‌آید

یک متخصص ریه گفت: علت اصلی بیش از 90 درصد موارد سرطان ریه، استعمال سیگار است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی معینی به مناسبت هفته "مبارزه با دخانیات" با بیان اینکه در دود سیگار حداقل 5000 ماده شیمیایی وجود دارد، گفت: نزدیک 25 مورد از این مواد به طور قطعی سرطان‌زا هستند.

او گفت: سیگار به طور اثبات شده یکی از ریسک فاکتورهای اساسی در سرطان‌های مثانه، مخاط دهان، زبان، ریه، خون، دستگاه گوارش و لوزالمعده است.

معینی افزود: یکی از تاثیرات مخرب سیگار بر دستگاه تنفسی است، بطوریکه در کمترین عارضه آن کار تبادل گاز در ریه‌ها دچار اختلال می‌شود.

این متخصص ریه افزود: سیگار علاوه بر ایجاد نارسایی‌های تنفسی عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه نیز است.

معینی گفت: علت بیش از 90 درصد سرطان‌های ریه سیگار است که پنج تا 10 درصد این افراد سیگاری دست دوم هستند، یعنی فردی که نزدیکانش مصرف کننده سیگار هستند. علاوه بر سیگاری‌ها، عوارض سیگار در نزدیکان آنها نیز که در معرض دود سیگار هستند، امکان بروز دارد.

معینی ادامه داد: استعمال سیگار در حضور کودکان می‌تواند زمینه بروز آسم را در آنها فراهم کند. در بحث عوارض دخانیات تنها ملاک مصرف سیگار نیست و این عوارض گفته شده در صورت مصرف قلیان نیز وجود دارد.

او مصرف قلیان را به مراتب خطرناک‌تر از مصرف سیگار دانست و افزود: بنابر تحقیقات صورت گرفته هر بار مصرف قلیان برابر مصرف سه تا پنج پاکت سیگار است. از آنجا که بخار قلیان با عبور از محفظه آب مرطوب می‌شود، ذرات سرطان‌زای موجود در دود آن سنگین شده و در ریه‌ها رسوب می‌کند که همین امر خطرات بیشتر قلیان را رقم می‌زند.

20103

کد خبر: 648670

وب گردی

وب گردی