حاشیه های دومین جلسه علنی مجلس دهم/وقتی که رئیس سِنّی دلش نمی آمد کرسی ریاست را به لاریجانی تحویل دهد

مهم ترین دستور کار دومین جلسه علنی مجلس انتخاب رئیس و هیئت رئیسه موقت بود و از این رو، حاشیه ها جالبی در این جلسه رقم خورد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، حضورعلی لاریجانی پس از 8 سال نشستن بر کرسی ریاست در صندلی نمایندگان در ابتدای جلسه و پیش از برگزاری انتخابات از نکات قابل توجه جلسه این بود که از دوربین خبرنگاران نیز دور نماند.

محمدرضا عارف نیز در ردیف پشت سر لاریجانی نشسته بود و پس از اینکه در رقابت با لاریجانی نتوانست به کرسی ریاست دست یابد، در اقدامی اخلاقی و تحسین بر انگیز با او روبوسی و به رئیس جدید مجلس تبریک گفت.

در ابتدای جلسه،عبدالرضا هاشم‌زایی رئیس سِنی مجلس از داوطلبان ریاست موقت خواست اسامی خود را اعلام کنند، بعضی منتخبان که حامی کاندیداهای خاص بودند با صدای بلند اسم آن‌ها را بر زبان می‌آوردند : لاریجانی، لاریجانی عارف، عارف ...

سیده فاطمه حسینی دبیر سِنِی مجلس شورای اسلامی که از فهرست امید(اصلاح طلبان و حامیان دولت) به مجلس دهم راه یافته پس از یک بار قرائت اسامی داوطلبان نایب‌رئیسی برای بار دوم که می خواست اسامی را قرائت کند از عبارت معروف «تَکرار می‌کنم» استفاده کرد که تداعی کننده جمله معروف رئیس دولت اصلاحلات در حمایت از لیست امید بود.

عبدالرضاهاشم‌زایی رئیس سِنی مجلس در جریان رای گیری برای انتخاب اعضای هیات رئیسه موقت، هنگام درخواست‌های مکرر از منتخبان جهت استقرار در صندلی‌های خود گفت: در دنیا و آخرت ممنون می‌شویم اگر در این دو ساعت در صندلی‌ها بنشینید تا ما بتوانیم کار رای گیری ر انجام دهیم!

با مشخص شدن نتایج آرای ریاست موقت، تعدادی از نمایندگان با حلقه زدن به دور لاریجانی به او تبریک گفتند.همچنین تعدادی از نمایندگان با محمدرضا عارف نیز به خوش و بش پرداختند.

علیرضا محجوب منتخب مردم تهران در مجلس در هنگام شمارش آرا درخواست تذکر داشت،‌ اما رئیس سِنی با استناد به آیین‌نامه ‌گفت: در هنگام رای‌گیری تذکر نداریم؛ این پاسخ موجب فریادزدن محجوب شد که گفت: تذکر حق نمایندگان است.

عبدالرضا هاشم زائی رئیس سنی مجلس دهم از فرصت پیش آمده در زمان شمارش آرای نواب رئیس و دبیران هیئت رئیسه استفاده و خاطره‌ای را از دیدار خود و امام‌خمینی(ره) بیان کرد.

وی در زمانی که مجلس منتظر شنیدن نتایج رأی‌گیری برای هیئت‌رئیسه موقت بود خطاب به منتخبان مجلس، گفت: پیشنهاد می‌کنیم حالا که فرصت داریم، من خاطره‌ای را تعریف کنم. این سخنان رئیس سنی مجلس با واکنش منتخبان مواجه شد و اوخطاب به منتخبان گفت: اگر موافقید که صلوات بفرستید که منتخبان نیز با صلوات پاسخ مثبت به رئیس سنی دادند. هاشم‌زائی در نقل خاطره خود با امام(ره) گفت: در سال 62 معاون سیاسی استاندار خراسان بودم و آقای ناطق نوری وزیر کشور بود که از بنده خواست استاندار ایلام شوم، بنده هم قبل از اعزام به مأموریت با آقای ناطق خدمت امام(ره) رسیدیم. از آنجا که حضرت امام به روستاهای محروم عنایت خاصی داشتند ما خدمت ایشان رفتیم و ایشان رهنمودهای کلی را به ما بیان کردند که رهنمود آخر ایشان سی و چند سال است که در ذهن من مانده است.ایشان به بنده فرمودند «استاندار به عنوان بالاترین مقام دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در استان نباید وارد اختلاف جناح‌های سیاسی منطقه شود، چرا که این اختلافات به خاطر خدا نیست. اگر 124 هزار پیامبر همزمان در کره زمین بودند درگیری با هم نداشتند، چون برای خدا کار می‌کردند.

هاشم‌زائی در پایان تصریح کرد: بنده قابل بودم و در این سی و چند سال این رهنمود امام را اجرا کردم و سعی کردم هیچ‌گاه وارد دعواهای جناحی و اختلافات قومی نشوم و دلیل اینکه بعد از 35 سال مردم هنوز به من اعتماد دارند این بود که بنده هیچ‌گاه وارد دعواهای جناحی نشدم.

روبوسی منتخبان با پزشکیان و دهقان که حائز اکثریت آرا برای نایب رئیسی موقت شده بودند نیز پیش از اعلام نتایج از تریبون آغاز شد؛ این دو یکدیگر را در آغوش گرفتند که سوژه عکاسان نیز شد.

در بین کاندیداهای هیات رئیسه، دو زن نیز حضور داشتند اما نه سهیلا جلودارزاده، توانست دبیر هیات رئیسه موقت شود و نه پروانه مافی ناظر هیات رئیسه شد. اما از نکات قابل توجه رأی‌گیری هیات رئیسه مجلس، ورود دو منتخب اهل سنت به هیات رئیسه موقت بود. محمد قسم عثمانی منتخب بوکان و عبدالکریم حسین‌زاده منتخب نقده، منتخبان مردم از اهل سنت هستند که به هیات رئیسه موقت مجلس راه یافتند.

از 12 عضو هیات رئیسه موقت مجلس که امروز به این هیات راه یافتند، 9 نفر عضو فراکسیون ولایت و سه نفر عضو فراکسیون امید هستند.

رئیس سنی مجلس دهم پس از اتمام شمارش آرای هیات رئیسه موقت، زمانی که از علی لاریجانی خواست بیاید و ریاست را تحویل بگیرد، اظهار داشت: آقای رئیس بیایند تا من این صندلی را سالم و آماده تحویل ایشان بدهم، البته یک مقدار مشکل است اما بالاخره صندلی را از آدم تحویل می‌گیرند!

لاریجانی پس از جلوس بر کرسی ریاست موقت مجلس دهم و در سخنان خود با تشکر از رقیب خود،عارف گفت: در این مدت با هم اختلاط می‌کردیم.

وی در بخشی از نطق خود،‌ به اشتباه مجلس فعلی را مجلس «نهم» خواند که با تذکر بلند یکی از نمایندگان آن را اصلاح کرد و گفت: ببخشید در این سال‌ها این قدر گفته‌ایم مجلس نهم که الان اشتباه شد و او خطاب به نماینده ای که به او تذکر داد گفت: شما هر چند وقت یکبار از این تذکرها به ما بدهید، خوب است!

هنگام قرائت گزارش شعب بررسی اعتبارنامه ها سکینه الماسی منتخب مردم عسلویه و سخنگوی شعبه 11 در آغاز ارائه گزارش خود کلام خود را با عبارت «به‌نام خداوند رنگین کمان» آغاز کرد، عبارتی که در مجالس گذشته کمتر شنیده شده بود و می توان گفت نوید بخش مجلسی معتدل و آرام خواهد بود که نمایندگان در نطق های شان همچون مجلس نهم به دولت و شخصیت های برجسته نظام توهین نمی کنند.

204/201

کد خبر: 648729

وب گردی

وب گردی