رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: سهم بودجه مهارت از بودجه آموزشی کشور معادل  1.4 درصد است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر کیفی سازی آموزش های فنی و حرفه ای گفت: سهم بودجه مهارت از بودجه آموزشی کشور معادل  1.4 درصد است که برای توسعه و ارتقای مهارت آموزی کافی نیست.

به گزارش ایسکانیوز, محمد امین سازگار نژاد در نشست خبری صبح امروز که در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار شد, با بیان این که سازمان آموزش فنی و حرفه کشور برای آموزش مهارت های مورد نیاز همه بخش ها آمادگی دارد، گفت: سهم این سازمان از بودجه آموزشی 400 هزار میلیارد ریالی کشور تنها 1.4 درصد است.
وی افزود: سهم بودجه آموزش و پرورش 69 درصد، آموزش عالی 29 درصد و سازمان آموزش فنی و حرفه ای تنها 1.4 درصد است.
سازگار نژاد گفت: 10 سال است که از تکنولوژی آموزش شبیه سازی در آموزش فنی و حرفه ای عقب مانده ایم که باید بسرعت جبران کنیم.
سازگارنژاد درباره رابطه میان بودجه آموزش های مهارت و سهم آن در تولید ناخالص داخلی گفت: رابطه معنا داری میان این دو مقوله وجود دارد اما سهم اندک بودجه آموزش مهارت در ایران از سهم کل بودجه آموزشی دشواری های زیادی را در این مهم ایجاد می کند.
وی با اشاره به این که سهم بودجه آموزش های مهارت در سال 1394 از بودجه آموزشی کشور 1.25 درصد بود، گفت: این سهم در بودجه سال جاری به 1.4 درصد رسیده که هنوز بسیار اندک است.
سازگارنژاد گفت: باید برای افزایش بودجه آموزش های مهارتی در کشور نگاه هوشمندانه داشته باشیم و بتوانیم برنامه ریزان بودجه ای را برای تخصیص بودجه آموزش های مهارتی در کشور قانع کنیم.
وی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به نامگذاری سال 1395 به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» باید اقتصاد را درونزا کنیم و برای تحقق این مهم به ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای نیاز داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تاکید کرد، درونزا کردن اقتصاد می تواند ما را از گزندهای بیشمار بیرونی مصون نگه دارد و از دید دولت حصول به اقتصاد مقاومتی آینده ساز رشد و توسعه است.
وی ضمن اشاره به دوره پسابرجام گفت: شرایط جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شده که رشد با ثبات غیر تورمی را در طول برنامه پنجساله ششم فراهم کرده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حرکت تدریجی اقتصاد ایران به سوی رونق گفت: یکی از کارهای مهمی که در چند ماهه اخیر در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده، ساماندهی 30 درصد از وضعیت کارکنان حق التدریسی است که با رایزنی های انجام شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی وضعیت مابقی کارکنان حق التدریسی بتدریج مشخص خواهدشد.
وی از جلوگیری از آموزش های موازی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در بخش دولتی خبر داد و گفت: قرار است از این پس از آموزش های موازی در بخش دولتی که بخش خصوصی هم عهده دار آموزش مهارت است، جلوگیری شود.
سازگارنژاد تاکید کرد، در سال 1395 توجه ویژه ای به آموزش های سفارشی شده است، آموزش هایی که مورد نیاز بازار و اثر بخش باشد.
وی با تاکید بر اینکه همه کسانی که آموزش های مهارت کسب می کنند منتج به یافتن شغل نمی شود، گفت: آموزش های مهارت بر سه گونه اند. دسته نخست مهارت هایی که افراد کسب می کنند و با مهارت نحوه زندگی آنها ارتقا می یابد. دسته دوم آموزش های تکمیلی برای شاغلان در بازار کار و دسته سوم آموزش مهارت برای جویندگان کار است.
وی گفت: به دنبال نشست های متعددی که با معاونت های اشتغال و تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم اعلام کردیم سازمان آموزش فنی و حرفه ای آمادگی کامل برای نیازهای آموزشی در تمام بخش ها را دارد و می تواند استانداردها و برنامه آموزشی(سیلابس) خود را با نیاز بازار کار منعطف کند.
وی درباره مسابقات ملی مهارت گفت: هفدمین دوره مسابقات مهارت در شهرستانها انجام شده و مرحله استانی در تابستان و مرحله ملی در آبانماه امسال برگزار می شود.
سازگار نژاد افزود: برگزیدگان این دوره و شانزدهمین دوره پس از یک دوره آموزشی به مسابقات جهانی مهارت که سال 2017 در ابوظبی برگزار می شود،اعزام خواهند شد.
وی در خصوص جوایز برگزیدگان ملی و جهانی مهارت اظهار داشت: براساس هماهنگی با صندوق کارآفرینی امید مقرر شده است بتوانیم به برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی مهارت تسهیلاتی بین 100 تا400 میلیون ریال پرداخت کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: نشست های متعددی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (محمود واعظی) داشتیم تا بتوانیم با آموزش های سخت افزاری و نرم افزاری زمینه توسعه را بیشتر فراهم کنیم.
وی درباره برنامه های آموزش مهارت در سال 1394 گفت: سال گذشته 130میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و 141میلیون نفر ساعت در بخش غیر دولتی آموزش مهارت کسب کردند.

20101

کد خبر: 648743

وب گردی

وب گردی