احضار دانشجو در ایام امتحانات و هفته پیش از آن مجاز نیست/ امکان تخفیف مجازات دانشجویان با گرفتن تعهد

دستورالعمل جدید رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان با هدف رفع ابهام و تناقض‌های موجود به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، دستوالعمل جدید رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و جایگرین بخش‌های سوم، چهارم و پنجم و تبصره‌های ماده 2 بخش 2 شیوه‌نامه انضباطی مصوب 1388 شد.

بخش دوم این آیین‌نامه یعنی قواعد عمومی تنبیهات، اصلاحیه ماده 2 شیوه‌نامه انضباطی مصوب 1388 است و در آن تاکید شده که شورا باید مواردی نظیر شدت تخلف ارتکابی، سوابق آموزشی و انضباطی دانشجویان، شرایط و اوضاع و احوال خاص حاکم بر قضیه، اقتضائات خاص فضای دانشجویی و تناسب و تجانس تخلفات ارتکابی با نوع و میزان موضوع تنبیه را در نظر بگیرد.

دستورالعمل جدید تخلفات انضباطی دانشجویان شامل اصول حاکم بر رسیدگی به تخلفات دانشجویی، قواعد عمومی تنبیهات، آیین رسیدگی و صدور احکام بدوی، اعتراض نسبت به احکام بدوی، نحوه عملکرد شورای انضباطی مرکزی، ابلاغ و اجرای احکام قطعی انضباطی و سایر موارد است.

این دستورالعمل با هدف حفظ وحدت رویه در رسیدگی به تخلفات انضباطی دانشجویان، جلوگیری از برخوردهای ناهماهنگ با این تخلفات و تدوین دقیق‌تر بخش آیین رسیدگی با هدف رفع ابهام و تناقض‌های موجود تدوین شده است.

در مواردی که قصد ارتکاب تخلف محرز باشد و دانشجو شروع به انجام آن کند، حتی اگر تخلف بدون اراده مرتکب به طور کامل واقع نشود، چنانچه اقدامات انجام گرفته عنوان تخلف خاصی داشته باشد، محکوم به تنبیه همان تخلف می‌شود.

تنبیه جداگانه‌ برای تخلفات مختلف

درباره تعدد معنوی و مادی تخلف اعلام شد که هر زمان فعل واحد، دارای عنوان‌های متعدد تخلف باشد، تنها تحت عنوان تخلفی که مجازات شدیدتری دارد رسیدگی می‌شود و اعمال تنبیهات مربوط به سایر تخلفات مجاز نیست. همچنین اگر دانشجویی مرتکب چندین تخلف با عنوان‌های مختلف شود برای هرکدام از تخلفات تنبیه جداگانه‌ای تعیین می‌شود.

برای تخلفات از یک نوع تنها تنبیه اشد اجرا می‌شود/تشدید تنبیه برای ارتکاب دوباره به تخلف مشابه

اگر تنبیه تخلفات مختلف از یک نوع باشد، مانند محرومیت از تحصیل با مدت‌های مختلف، تنها تنبیه شدیدتر اجرا می‌شود. اگر مجموع تخلفات عنوان تخلف خاصی در شیوه‌نامه داشته باشد، خاطی به تبیه مقرر در آن بند محکوم می‌شود.

همچنین اگر دانشجویی به یک از تخلفات محکوم شود و دوباره مرتکب همان تخلف در همان مقطع تحصیلی شود شورای انضباطی می‌تواند با عنوان تکرار، تنبیه جدید را تشدید کند. اگر رعایت نشدن این ماده موجب صدور رای‌های متعدد شود دانشجو می تواند از بالاترین مرجع صادر کننده احکام، تقاضای تجمیع آرا و صدور حکم واحد کند.

برای اعمال تنبیه محرومیت از خوابگاه گرفتن نظر دفتر مشاوره الزامی‌ است

طبق این دستورالعمل، گرفتن نظر دفتر مشاوره برای اعمال تنبیه محرومیت از خوابگاه الزامی است و اگر مطابق نظر مرکز مشاوره اعمال این تنبیه موجب آسیب جدی برای دانشجو شود، شوراهای انضباطی موظف به اعمال سایر تنبیهات هستند. در مورد دانشجویان دختر در صورت قطعی شدن حکم مشتمل بر محرومیت از خوابگاه، مراتب به ولی، سرپرست یا همسر دانشجو اطلاع داده می‌شود.

تعلیق یا تخفیف در احکام

در جریان رسیدگی به پرونده‌های انضباطی، گرفتن تعهد بنا به صلاحدید هر یک از شوراها مجاز است و می‌تواند به عنوان عامل تخفیف یا تعلیق در تنبیه یا مختومه شدن پرونده بدون درج در سوابق انضباطی لحاظ شود.

هم‌چنین شورای انضباطی بدوی یا تجدیدنظر می‌توانند بدوا یا پس از صدور حکم تجدیدنظر، مطابق با تبصره 8 ماده 7 آیین‌نامه نسبت به تعلیق همه یا بخشی از احکام صادر شده بجز اعمال شنیع (زنا و لواط)؛ سرقت مکرر؛ استفاده از سلاح؛ عضویت یا فعالیت در گروهک‌های ملحد، مفسد یا محارب؛ توزیع مواد مخدر و مشروبات الکی اقدام کنند.

اگر شوراهای انضباطی بدوی یا تجدید نظر حکم یک دانشجو را تعلیق کنند و دانشجو در مدت باقی‌مانده از تحصیل اقدام به تخلف دیگری کند که به صدور حکم انضباطی قطعی منجر شود حکم تعلیقی قبلی نیز به اجرا در خواهد آمد. اعتبار اجرای حکم تعلیقی به شرط عدم تکرار تخلف تا پایان مقطع تحصیلی جاری دانشجو است.

اگر دانشجو تا پایان مقطع تحصیلی جاری تخلف را تکرار نکند سوابق محکومیت از پرونده دانشجو حذف می‌شود.

آیین رسیدگی و صدور احکام بدوی

در صورت وجود شاکی خصوصی و گزارش اشخاص حقوقی داخل یا خارج دانشگاه، روند رسیدگی به تخلفات شروع می‌شود. البته باید شکایت شاکی خصوصی در دبیرخانه شورای انضباطی بدوی ثبت شود.

شروع رسیدگی به تخلفات آموزشی منوط به تایید کتبی معاونت آموزشی دانشگاه و شروع رسیدگی به تخلفات اداری منوط به تایید کتبی معون اداری و درباره تخلفات سیاسی منوط به تایید کتبی معاون فرهنگی دانشگاه است.

شورای انضباطی مجاز به رسیدگی به تخلفات مقطع تحصیلی دانشجو نیست

بر اساس این دستورالعمل، شورای انضباطی دانشگاه مجاز به رسیدگی به تخلفاتی که در مقطع تحصیلی قبلی دانشجو صورت گرفته نیست. همچنین صدور احکام انضباطی درباره دانشجویان، تنها از طریق شوراهای انضباطی انجام می‌شود و سایر نهادها یا مسئولان دانشگاه جز در مقام اجرای احکام صادر شده از سوی شوراهای انضباطی مجاز به صدور یا اجرای مفاد هیچ یک از تنبیهات انضباطی نیستند.

اخذ دفاع و مصاحبه حضوری

احضار دانشجو برای اخذ دفاع و مصاحبه حضوری از سوی دبیرخانه انضباطی به صورت رسمی و مکتوب انجام می‌شود. در صورتی که معاونت مربوط موفق به تحویل احضاریه به دانشجو در فاصله 10 روز نشود، این احضاریه دوباره تکرار می‌شود. در صورت نرسیدن ابلاغ رسمی، در مرحله سوم دبیرخانه انضباطی اقدام به ارسال احضاریه به آدرس محل سکونت دانشجو خواهد کرد. البته در هر صورت فرآیند احضار دانشجو نباید بیش از یک ماه طول بکشد.

در صورتی که فاصله ابلاغ رسمی احضاریه به دانشجو تا موعد رسیدگی و حضور در دبیرخانه کمتر از ۵ روز باشد، دانشجو می‌تواند با ارائه درخواست مکتوب به دبیرخانه، زمان جدیدی را برای حضور در دبیرخانه انضباطی درخواست کند.

احضار دانشجو در ایام امتحانات و هفته پیش از آن مجاز نیست

احضار دانشجو و برگزاری جلسه مصاحبه حضوری در ایام امتحانات و در هفته پیش از آن که عرفا فرجه امتحانات نامیده می‌شود، یا در ایام تعطیل در تقویم آموزشی دانشگاه مانند عید نوروز، تابستان و غیره از سوی دبیرخانه انضباطی مجاز نیست و ارسال احضاریه در این ایام، در حکم احضار نشدن دانشجو و نقص فرآیند رسیدگی انضباطی تلقی خواهد شد. در صورتی که دانشجو ترم تابستانی گرفته باشد، رسیدگی به تخلفات او در بازه ترم تابستانی بلامانع است.

20101

کد خبر: 648767

وب گردی

وب گردی