4 چالش موجود در  صنعت خودرو

عضو سابق انجمن قطعه سازان گفت: خودروسازان داخلی تصمیم به تولید 3 میلیون خودرو تا سال 1404 را خواهند داشت.

بهرام شهریاری در گفتوگو با ایسکانیوز درباره چالش های موجود در صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد اما اولین و بزرگترین چالش در این صنعت، دولتی بودن آنها و همچنین افکار مدیریت دولتی است که بر آنها چیره شده است.

وی درباره دیگر مشکلات موجود این صنعت گفت: تیراژ تولید خودروسازان و قطعه سازان از دیگر نقض های موجود در این صنعت است که به نوعی می توان گفت تیراژ تولیدی آنها اقتصادی نیست.

شهریاری در ادامه گفت: از دیگر چالش پیش روی این صنعت، پایین بودن اتوماسیون آنهاست که باعث به کار گرفتن نیروی بیشتر در این زمینه شده اند.

عضو سابق انجمن قطعه سازان آخرین چالش موجود را عدم قدرت طراحی این صنعت دانست و گفت: قطعه سازان به دلیل نداشتن قدرت طراحی مجبور به تکرار تولید یک محصول هستند به همین دلیل قادر به ایجاد تنوع در تولید یک محصول نخواهند بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجموع این معضلات کنار یکدیگر باعث شکل گیری مانع اصلی پیش روی صنعت خودروسازی و قطعه سازی می شود و تا زمانی که این موانع برطرف نشود تغییری در بهبود روند این صنعت ایجاد نخواهد شد.

شهریاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره امکان همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت تویوتا در زمینه قطعه سازی، تولید و مونتاژ خودرو گفت: در مورد تولید و مونتاژ خودرو براساس برنامه های اتخاذ شده ایران تصمیم به تولید سالی 3 میلیون خودرو تا سال 1404 دارند.

عضو سابق انجمن قطعه سازان تصریح کرد: از بین مجموع تولید این خودرو قرار است تا دو میلیون آن مصرف داخلی و یک میلیون دیگر آن به دیگر کشورها صادر شود.

وی گفت: در کشور ظرفیت های لازم جهت تولید خودرو با تیراژ بالا وجود دارد اما در ابتدا باید مطمئن شد که این خودروسازان تصمیم به تولید خودرو به صورت مستقل دارند و یا تمایل به تولید خودرو از طریق شراکت با دیگر خودروسازان را خواهند داشت.

شهریاری با بیان اینکه در صنعت قطعه سازی امکان همکاری با شرکت تویوتا وجود دارد یا خیر، گفت: در چند سال گذشته یکی از شرکت های تویوتا اقدام به راه اندازی 26 شرکت در چهار استان کرد و تعداد زیادی از قطعه سازان را در شرایط تولید قرار دادندبنابراین حضور تویوتا در ایران به طور قطع باعث کمک به صنعت قطعه سازی خواهد شد.

عضو سابق انجمن قطعه سازان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر نحوه همکاری شرکت سیتروئن با سایپا گفت: تاکنون اطلاعی درباره میزان سرمایه ای که قرار است شرکت سیتروئن وارد ایران کند به دست نیامده اما به طور قطع شرکتی که تصمیم به شراکت دارد باید پولی را به عنوان سرمایه با خود به همراه آورند، در هر صورت این امر بستگی به نحوه قرارداد و مدیریتی که قرار است در این زمینه شود دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت های خودروساز باید برای شراکت با خودروسازان ایرانی پولی را وارد کشور کنند، گفت: اینکه خودروسازان خارجی مدل های قدیمی را جهت تولید وارد کشور کنند منطقی نیست و به نوعی می توان گفت تکرار کار قبلی خواهد بود.

شهریاری در پایان گفت: در جریان شراکت با دیگر خودروسازان باید قادر به دریافت و انتقال تکنولوژی و دانش های فنی لازم در این زمینه باشیم.

401/601

کد خبر: 648792

وب گردی

وب گردی