شرایط ارتقای مناسبات ایران و ژاپن فراهم است

سفیر ایران در توکیو اعلام کرد که شرایط مناسبی برای ارتقای مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و ژاپن به دلیل اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها فراهم شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، «رضا نظرآهاری» که در دومین سمینار «ظرفیت ها و چشم انداز صنایع خودروسازی و قطعه سازی ایران در ژاپن» سخن می گفت، اظهار داشت: وضعیت کنونی، چشم انداز روشنی در توسعه مناسبات دو کشور فراهم کرده و زمینه مساعدی را برای مشارکت بیشتر شرکتهای ژاپنی در ایران ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته هر دو کشور بارها در عالیترین سطوح عزم خود را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور ابراز داشته اند و معتقدم سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران در آینده نزدیک می تواند فرصت بسیار مناسبی برای شکوفایی و تحقق زمینه های همکاری باشد.
سفیر ایران در ژاپن با اشاره به رایزنی ها اخیر در مورد تسریع روند عادی سازی روابط کارگزاری بانک های بزرگ ژاپنی با ایران به موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری میان تهران و توکیو اشاره کرد که در سفر سال گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران به توکیو به امضا رسید.
گفتنی است، در جریان این سفر که بهمن ماه سال گذشته (94) صورت گرفت دو کشور علاوه بر امضای موافقتنامه های دوجانبه حمایت از سرمایه گذاری بین ایران و ژاپن، برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توانستند با گشایش یک خط اعتباری 10 میلیارد دلاری راه را برای جذب سرمایه گذاری های جدید تسهیل کنند.
همچنین در ادامه این نشست، فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سخنانی وجود زیرساخت های مناسب صنعتی، انرژی ارزان، امنیت پایدار، فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و دسترسی به یک بازار 80 میلیونی داخلی و بازار 400 میلیونی پیرامونی در منطقه آسیای مرکزی و خلیج فارس را از مزایای نسبی سرمایه گذاری در ایران برشمرد.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در چشم انداز برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران تا سال 2025، تولید سالانه 3 میلیون خودرو برای عرضه به بازار داخلی و منطقه پیش بینی شده است.
«شریف» همچنین اتاق بازرگانی را نماینده بخش خصوصی ایران و یک مرجع مطمئن برای مراجعه شرکتهای ژاپنی جهت مشاوره و سرمایه گذاری معرفی کرد.
مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران هم ضمن معرفی صنعت قطعه سازی ایران به حاضران، تسهیلات و معافیتهای مالیاتی در سرمایه گذاری و به طور خاص مزیتهای سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی در صنعت خودرو ایران و قطعه سازی را تشریح کرد.
محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران نیز در سخنرانی خود تصویر کاملی از وضعیت کنونی صنعت خودرو و قطعه سازی، مشکلات و نیازهای کنونی این صنعت و برنامه های آتی آن را ارائه و مدلهای مشارکت و سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی و حیطه های سرمایه گذاری را برای حاضران تبیین کرد.
در بخش پرسش و پاسخ این سمینار نیز، پرسشهای متعددی از سوی شرکتهای ژاپنی در رابطه با مسائل سرمایه گذاری، نحوه تشخیص بخش خصوصی از بخش دولتی، نحوه تبادلات مالی با ایران، قانون سرمایه گذاری خارجی و قانون کار در ایران و سطح مهارت نیروی انسانی ایرانی مطرح و پاسخ داده شد.
ادامه این سمینار به دو مبحث تخصصی شرایط کسب و کار و سرمایه گذاری در ایران و همچنین تشریح وضعیت صنعت قطعه سازی خودرو در کشورمان اختصاص داشت و شرکت کنندگان ایرانی با ارائه گزارش های جداگانه، شرایط اقتصادی و مزایای ایران جهت سرمایه گذاری شرکتهای ژاپنی را برای مخاطبان ژاپنی تشریح کردند.
پیش از این نشست نیز هیات ایرانی به ریاست فرهاد شریف معاون بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با نمایندگان سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) در دفتر مرکزی این سازمان مذاکره داشتند و جترو نتایج بررسی خود از زمینه های مشارکت خودروسازان ژاپنی در صنعت خودروسازی ایران را ارائه داد و طرفین در مورد همکاری برای ارائه طرحی جهت زمینه سازی مشارکت خودروسازان ژاپنی در ایران از طریق ارتقاء ظرفیت مدیریتی و فنی خودروسازان و قطعه سازان ایرانی تبادل نظر کردند.
گفتنی است در این نشست که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برگزار شد، حدود 100 نفر از نمایندگان ٤٥ شرکت بازرگانی و صنعتی ژاپن و همچنین تجار و صاحبان مشاغل ایرانی مقیم ژاپن شرکت کرده بودند.
در بین شرکت کنندگان ژاپنی نمایندگانی از شرکتهای مهم مانند میتسویی، سومیتومو، ایتوچو، سوجیتز، سوزوکی، یاماها، تویوتا، سوشو، میتسوبیشی، یازاکی و نهادهای فراگیر ژاپن مانند سازمان تجارت خارجی این کشور(JETRO)، انجمن قطعه سازی ژاپن (JAPIA) و موسسه اقتصادی و رسانه ای نیکی بیزینس (Nikkei Business) حضور داشتند.

202/201

کد خبر: 648812

وب گردی

وب گردی