لغو مصوبه کمیسیون ماده 5 توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره برج-باغ میدان ونک

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر تهران پیرامون پروژه تجاری- اداری میدان ونک را که قرار بود محل احداث یکی از مجتمع‌های ایستگاهی پروژه‌هزار میلیاردی خط مترو  ونک - تجریش باشد، لغو کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق، یک منبع آگاه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری گفت پیروز حناچی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، پس از اطلاع از تصویب این پروژه در کمیسیون ماده پنج، دقیقا در جلسه‌ای که او حضور نداشته است، دستور لغو این مصوبه را صادر می‌کند.
براساس این گزارش، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در تاریخ ششم اردیبهشت امسال مقرر می‌کند تا مصوبه کمیسیون ماده پنج درباره پروژه تجاری- اداری میدان ونک به دلیل مغایرت این طرح با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و مصوبات بلندمرتبه‌سازی، باطل شود.

در این جلسه پس از ارائه گزارش دبیرخانه شورای‌عالی درباره مصوبه کمیسیون ماده پنج شهر تهران پیرامون پروژه تجاری- اداری میدان ونک، ضمن تأکید مجدد بر ضرورت ارائه طرح یکپارچه اراضی اطراف میدان ونک برای بررسی و در مراحل اخذ تصمیم نهایی در شورای‌عالی، مصوبه قبلی کمیسیون ماده پنج شهر تهران را باطل می‌کنند. شورای‌عالی در نامه ارسالی شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تأکید کرده کمیسیون ماده پنج در این مورد و موارد مشابه، درصورت مغایرت‌داشتن طرح موضوع با مصوبات شورای‌عالی، صرفا مجاز به ارائه پیشنهاد به شورای‌عالی برای اعلام نظر شوراست و تا تهیه طرح یکپارچه اراضی اطراف میدان ونک و در مراحل بررسی استانی و ارجاع به شورای‌عالی و اتخاذ تصمیم نهایی، انجام هرگونه عملیات اجرائی در این محدوده ممنوع است. پروژه مترو ونک تا تجریش را که شهرداری منطقه سه با همکاری مترو در دستور کار گذاشته، قرار است با سرمایه‌گذاری روی مجتمع‌های ایستگاهی و فاینانس ‌هزارمیلیاردی اجرا شود. پیش‌تر در گزارش قبلی شرق فخرالدین سلیمانی، شهردار منطقه سه، دراین‌باره گفته بود برای اجرای پروژه خط مترو از میدان ونک به میدان تجریش که هدف آن آرام‌سازی این محور است، تاکنون همراهی و نظر مساعد شورا را گرفته‌ایم و به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم تا مجتمع‌های ایستگاهی این مسیر را اجرا کنند و درواقع هزینه اجرای پروژه از دل آن به دست بیاید. اما طبق همین برنامه، یکی از ایستگاه‌های این خط مترو، در قطعه زمینی در شمال غربی میدان ونک قرار است ساخته شود؛ زمینی که پیش از این بارهاوبارها کمیسیون ماده پنج با هرگونه ساخت‌وساز در آن مخالفت کرده بود، چراکه کاربری اصلی این زمین فضای سبز است.
طبق توضیح قبلی سلیمانی، شهردار منطقه سه، مالک ملک گوشه شمال‌غربی میدان ونک در سال ٩٠ راضی به توافق با شهرداری نمی‌شد و قصد ساخت‌وساز در کل زمین را داشت، اما حالا راضی شده‌اند تا طبق قانون کلی طرح تفصیلی، ٧٠ درصد از ملک را به شکل رایگان برای ایجاد فضای سبز عمومی به شهرداری دهند و در ٣٠ درصد مابقی آن ساخت‌وساز داشته باشند. او می‌گوید اینکه مالک در ٣٠ درصد باقی‌مانده که در قسمت غربی زمین است چه پروژه‌ای را با چه تراکمی اجرائی می‌کند، موضوع دیگری است که بعدا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و فعلا شهرداری با مالک در این اندازه به تفاهم رسیده‌اند. شهردار منطقه سه پیش‌تر گفته بود این ملک طبق قانون می‌تواند به‌عنوان پهنه M١١١ ساخت‌وساز داشته باشد. باید یادآوری کرد در سال ١٣٩٠ حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در دوره سوم، با طرحی دوفوریتی، جلو تجاری‌شدن فضای سبز شمال غربی میدان ونک را می‌گیرد و اعلام می‌کند مالکان این ملک - ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره)- از حدود ١٨‌ سال پیش تا‌کنون اصرار بر تغییر کاربری از فضای سبز به اداری و تجاری دارند و هر بار با مخالفت کمیسیون ماده پنج مواجه شده‌اند و حالا گویا بعد از یک‌سری اقدامات، این درخواست مجددا در کمیسیون ماده پنج مطرح و موفق به دریافت جواز ساخت یک برج اداری و تجاری شده‌اند. وی همان زمان به روی گسل‌بودن این منطقه و مطابقت‌نداشتن این رأی با اصول کمیسیون ماده پنج و ماده ٧ تأکید می‌کند. همان زمان خسرو دانشجو، سخنگوی وقت شورای شهر تهران، تأکید می‌کند تکرار یک درخواست به‌دفعات برای گرفتن یک نتیجه، نباید وجود داشته باشد و پیشنهاد ایجاد مکانیسمی از سوی دبیرخانه کمیسیون ماده پنج را می‌دهد تا رأی اولیه، رأی نهایی برای همیشه قلمداد شود اما گویا کسی به این پیشنهاد اعضای شورا توجهی نمی‌کند و مالک و شهرداری این پیشنهاد را در دوره چهارم مجددا به شورا و به کمیسیون ماده پنج می‌برند و موفق هم می‌شوند.پیش‌تر درباره تلاش مالک این زمین برای تغییر کاربری و همراهی شهرداری برای اجرای این پروژه صحبت شده و گفتیم مالکان پس از کش‌وقوس بسیار در دوره سوم شورا و به نتیجه‌نرسیدن، بالاخره در دوره چهارم مجوز تغییر کاربری و اجرای این پروژه کلان را می‌گیرند.

بنا بر اطلاع خبرنگار این روزنامه، کمیسیون ماده پنج، در تاریخ ٢١ اسفند ٩٤ تغییر کاربری این ملک را تأیید کرده و اکنون بعد از چند ماه دبیر شورای‌عالی این رأی را برمی‌گرداند البته گویا همه اعضای شورای شهر تهران هم چندان از این پروژه از جهات مختلف رضایت ندارند. یک عضو از اینکه در جریان کارها و مطالعات نبوده، دلخور است، یک عضو با کل پروژه و اجرای آن در فضای سبز مشکل دارد، یک عضو دیگر هم می‌گوید اعتبار این پروژه باری است روی شهر و اصلا در برنامه بلندمدت در نظر گرفته نشده است. به‌عبارتی اگرچه مالکان و شهرداری تلاش کرده‌‌اند با متصل‌کردن این مجتمع‌های تجاری در بهترین نقاط شهر با پروژه‌های الزامی مترو، کارشان را پیش ببرند؛ اما گویا همین عامل مانع و سد راه هم شده است.
هفته گذشته که اعضای شورا میزان عمل شهرداری تهران به برنامه پنج‌ساله خود را بررسی کرده بودند، موضوع همین پروژه پیش آمد و چند عضو بر خارج‌از‌برنامه ‌بودن این پروژه تأکید کردند. احمد مسجدجامعی، به نمونه‌ای از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شهرداری تهران برای سال ٩٥ که به هیچ عنوان در برنامه پنج‌ساله دیده نشده، اشاره کرد و گفت: خط مترویی که قرار شده از ونک به میدان تجریش برسد، در برنامه پنج‌ساله دیده نشده است. دوستان در شورا با دست و دلبازی‌ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌‌اند و دنبال کارهای اجرائی آن هستند. این همان پروژه‌ای است که در بندی جداگانه در جریان بررسی بودجه ٩٥ آوردند و با یک نشست و برخاست یک‌ساعته، یک تصمیم یک‌میلیاردی برای شهر گرفتند، درحالی‌که حتی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل هم خبر نداشتند. این اظهارات را محسن سرخو هم تأیید کرد و در پایان جلسه، احمد دنیامالی نیز درباره آن توضیح داد و گفت: این خط در کنار چند خط دیگر برای مترو از قبل پیش‌بینی شده است و اتفاقا خط ونک تا تجریش، محور مهمی است و شورا هم به آن رأی داده؛ اما برای ما مهم است آن را چطور اجرا می‌کنند. کمیسیون عمران در جریان این طرح نبوده و موافق بسیاری از بخش‌ها نیست؛ اما حالا که شورا تصویب کرده، حتما آن را بررسی خواهیم کرد. حرف ما این بود که دوستان شهرداری چرا این موضوع مهم را در بندی جداگانه آوردند و تصویب هم کردند، درحالی‌که باید قبلا در کمیسیون مربوطه می‌آمد و دلیلی نداشته که کمیسیونی دیگر؛ یعنی کمیسیون برنامه و بودجه آن را تصویب کند.البته علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، گفته علت این عجله، کمک به مترو بوده است. دبیر در جلسه هفته گذشته در شورا توضیح داد که طبق اظهارات معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک، این خط جزء خطوط در برنامه بوده و در حال پیگیری است و ما خواستیم کمکشان کنیم تا عقب‌افتادگی و انحراف در حمل‌و‌نقل را جبران کنیم. مترو حدود دو‌هزار میلیارد تومان عقب‌افتادگی دارد و ما خواستیم این موضوع را با این اعتبار جبران کنیم. مهدی چمران، رئیس شورا هم در توضیحی تکمیلی گفت این پروژه بدون تصویب در شورای‌عالی ترافیک تهران و کشور اجرائی نمی‌شود و اگرچه در بودجه برای آن اعتبار گذاشته‌‌اند؛ اما تاکنون اجرائی نشده و بدون گذراندن مراحلی قانونی هم اجرائی نمی‌شود. حالا با این مصوبه و دستور جدید شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، مراحل طی‌شده با انواع و اقسام پیچ‌و‌تاب متوقف می‌شود و مالک و شهرداری تهران برای اجرای مجتمع ایستگاهی خط مترو ونک تا تجریش (درصورت تصویب در شورای‌عالی ترافیک) باید محل دیگری، غیر از این زمین را در نظر بگیرند.

20106

کد خبر: 648826

وب گردی

وب گردی