ابلاغ آیین نامه تغذیه سالم به دانشگاه‌های پزشکی تا پایان سال

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به آغاز اجرای آیین نامه الگوی تغذیه سالم تا پایان سال جاری در دانشگاه‌های پزشکی گفت: حدود 25 درصد دانشگاه‌های پزشکی غذا را با بیش از یک منو توزیع می کنند و 75 درصد دانشگاه ها به صورت تک منویی غذا ارایه می‌دهند و تنها 2 درصد از دانشگاه‌های ما غذا را با سه منو عرضه می‌کنند که این عدد اندک در توزیع سه منوی غذا رضایت بخش نیست و باید در راستای افزایش آن تلاش کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، جلال نژاد‌جواد ضمن اعلام این مطلب، و با اشاره به تدوین الگوی تغذیه سالم در دانشگاه‌های پزشکی، ارتقای کیفیت غذای دانشجویان را هدف تدوین این الگو عنوان کرد.

وی تاکید کرد: بدون شک فعالیت مناسب، نشاط در زندگی و سلامت جسمی دانشجویان با غذای مناسب مهیا می‌شود و آینده سالم در گرو تغذیه سالم است بخصوص برای طیف دانشجو که آینده‌سازان این جامعه به شمار می‌روند بنابراین باید با ارایه یک الگوی تغذیه ای سالم و استاندارد بتوانیم به این اهداف دست یابیم.

دکتر نژادجواد در ادامه با بیان اینکه اجرایی کردن آیین نامه الگوی تغذیه سالم نیاز به اختصاص اعتبارات خاص به دانشگاه‌ها ندارد، تصریح کرد: تغییر منوی غذای دانشجویان از یک به دو و حتی سه منو نه تنها اعتبارات خاصی نیاز ندارد بلکه موجب صرف جویی در هزینه ها خواهد شد اگر چه دانشگاه‌های پزشکی هر یک به تناسب درآمد اختصاصی خود کمکی به بخش تغذیه دانشجویی خواهند کرد.

دکتر نژادجواد همچنین با اشاره به اینکه تنها 20 درصد دانشجویان رشته های پزشکی صبحانه می خورند تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود 44 درصد دانشجویان رشته های پزشکی ساکن خوابگاه هستند نیاز است این تعداد از دانشجویان وعده صبحانه داشته باشند که البته در آیین نامه الگوی تغذیه سالم به این موضوع نیز توجه شده است.

مدیر کل امور دانشجویی معاونت فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: یکسان سازی ارایه خدمات غذایی به دانشجویان، جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای در حوزه تغذیه، رعایت استانداردهای غذایی و گزینش میزان کالری و ارزش غذایی و افزایش رضایتمندی دانشجویان از دیگر مزایای اجرایی شدن الگوی تغذیه سالم در دانشگاه‌های پزشکی است.

وی ادامه داد: بخشی از کار تغذیه در دانشگاه ها مربوط به غذاهای بومی و محلی می‌شود از همه دانشگاه ها انتظار نمی‌رود صد درصد این آیین‌نامه را در برنامه های غذایی خودتعریف کنند. اما دانشگاه‌های مناطق مختلف متناسب با موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خود باید در برنامه‌های غذایی، از منوهای بومی و محلی نیز استفاده کنند.

دکتر نژادجواد خاطرنشان کرد: تأثیرات منفی غذاهای نامناسب و عوارض ناشی از آن مثل چاقی و بروز بیماری‌های مختلف همه ناشی از تغذیه نامناسب است از این رو در وزارت بهداشت تلاش داریم با ارایه یک الگوی تغذیه‌ای سالم در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجرای آن، به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی گفت: دانشجو باید در محیط دانشگاهی خود حق انتخاب غذا داشته باشد و متناسب با سلیقه و فیزیک خود، غذای مورد نظر خود را انتخاب کند. متاسفانه کیفیت نامناسب غذا، عدم رعایت استانداردهای غذایی لازم و عدم تنوع غذایی در خیلی از دانشگاه‌ها، این حق انتخاب را از دانشجویان گرفته و سبب نارضایتی عمومی در بخش تغذیه‌ای دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است.

نژاد جواد با بیان اینکه روزانه در دانشگاه های علوم پزشکی 170 هزار پرس غذا اعم از صبحانه، ناهار و شام توزیع می شود، خاطرنشان کرد: این رقم در سال به بالغ بر 30 میلیون پرس می رسد که عدد بالایی است.

وی گفت: متاسفانه برخی از دانشگاه‌های ما به لحاظ تغذیه‌ای واقعا در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و برخی از دانشگاه‌های ما از نوشتن برنامه غذایی تا تهیه وتوزیع غذا با مشکل مواجه هستند که امید است با تهیه این الگویی غذایی سالم، به اهداف قابل قبولی دست یابیم.

مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: قطعا طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته از دانشجویان، اکثرا با توزیع دو یا سه منوی غذا موافق هستند و این کار حتی هزینه‌های دانشگاه را کاهش می‌دهد. در راستای این الگوی تغذیه‌ای که نوشته شده است، برای نهار، شام و صبحانه دو منوی غذایی پیش‌بینی کرده ایم. به ویژه تأکید ما بر روی صبحانه دانشجویان است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

20101

کد خبر: 648836

وب گردی

وب گردی